چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

 

در مورد نازک شدن موهای خود نگران هستید؟ژنتیک و افزایش سن نقش مهمی در تعیین[bt_highlight] رشد موها[/bt_highlight] دارد. الگوی وراثتی، استرس فیزیکی و روحی، تغییرات ناگهانی در هورمون ها، مشکلات تیروئیدی، کمبود مواد مغذی، آسیب ناشی از مواد شیمیایی، عفونت های پوست سر، آلوپسی آره تا و برخی از داروها می توانند رشد موها را متوقف کنند. موها تنها نیم اینچ در ماه رشد پیدا می کنند. چرخه رشد کلی یک تار مو بین 3 الی 5 سال طول می کشد. معمولا موهای پوست سر به طور مداوم رشد نمی کنند. هر فولیکول مو وارد فازهای مختلفی می شود. در این مقاله قصد داریم دلیل رشد نکردن موها و نازک شدن آن ها را با هم مرور کنیم.

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

ژنتیک

همانند رنگ مو، طول و ضخامت موها نیز تحت تاثیر ژن ها قرار دارند.در برخی از افراد موها زودتر وارد فاز رشد می شود اما در برخی از افراد اینگونه نیست. اگر بتوانید ژنتیک خوبی در این مورد داشته باشید موهایتان سریع تر رشد می کند و می تواند ضخامت خوبی هم داشته باشد.

سن
سن نیز موها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. البته همه ما می دانیم که افزایش سن باعث از دست رفتن رنگدانه ها و سفید شدن موها می شود. اما به خاطر داشته باشید که افزایش سن می تواند نرخ رشد موها را کاهش دهد و باعث نازک تر شدن موها شود.

آلوپسی آره تا

آلوپسی آره تا یکی از شرایط خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. همین امر باعث می شود مو بریزد. در برخی از موارد مو حتی به طور کامل می ریزد. ژنتیک نقش مهمی در توسعه این شرایط دارد. همچنین مطالعات نشان می دهد افرادی که سندرم داون ، بیماری تیروئیدی و آسم دارند بیشتر در معرض این نوع ریزش مو هستند. در بیش از 90 درصد موارد، رشد موها باز می گردد و نقاطی که دچار طاسی شده اند در عرض 12 ماه خود به خود ناپدید می شوند. دارو و نوردرمانی نیز ممکن است توسط پزشک توصیه گردد.

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

الگوی طاسی وراثتی

الگوی طاسی وراثتی به عنوان شایع ترین دلیل ریزش مو محسوب می شود. این شرایط به خاطر ترکیبی از فرآیند پیری، سطح هورمون ها و ژنتیک ایجاد می شود. در افرادی که چنین شرایطی را دارند، چرخه رشد طبیعی موها به خاطر تاثیر هورمون های مردانه تغییر پیدا می کند و همین امر باعث نازک تر شدن و کاهش رشد موها می شود. در این زمان، رشد موها ممکن است در بخشی از سر به طور کامل متوقف شود.

 

استرس فیزیکی و روحی می تواند محرک شرایطی باشد که باعث ریزش مو می شود. در افرادی که چنین شرایطی را دارند، 30 درصد موها رشد خود را متوقف می کنند و وارد فاز استراحت می شوند.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  دانستنی هایی برای رشد قدی موهایتان

استرس های شدید روحی یا سایر فاکتورهایی که بدن را تحت استرس قرار می دهد می تواند باعث بروز این شرایط شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات شدید و ناگهانی هورمونی همچون مواردی که در دوران بارداری و یائسگی دیده می شود می تواند باعث متوقف شدن رشد موها گردد. اما ریزش موی مرتبط با این شرایط بین6 الی 24 ماه برطرف می شود. تغییرات هورمونی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند به ریزش مو منجر شود.

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

مشکلات تیروئیدی

مشکلات تیروئیدی نیز می تواند به ریزش و نازک شدن موها منجر گردد. غده تیروئید هورمون های تیروئیدی را تولید می کند و همین امر باعث می شود فعالیت های متعددی همچون متابولیسم تنظیم گردد. نبود هورمون کافی تیروئید یا تولید بیش از حد این هورمون ها می تواند بر روی رشد موها تاثیر بگذارد. شما ممکن است متوجه سایر نشانه های مرتبط با این بیماری شوید.

داروهای خاص

مصرف برخی از داروها نیز می تواند باعث ریزش مو یا نازک شدن آن ها شود. بیشتر این داروها در برگیرنده داروهای کنترل بارداری، مسدودکننده های کانال کلسیم، رتینوئیدها، مسدود کننده های بتا، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، برخی از داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها می توانند جلوی رشد موها را بگیرند و باعث ریزش آن ها شوند. اگر بعد از مصرف داروی جدید متوجه ریزش مو شدید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

کمبود مواد مغذی همچون آهن، پروتئین، روی یا بیوتین

کمبود مواد مغذی می تواند رشد موها را متوقف کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد کمبود آهن یکی از فاکتورهایی است که به ریزش مو منجر می شود. اگر کمبود آهن دارید ممکن است نشانه هایی همچون خستگی، تنگی نفس و دست و پای سرد را تجربه نمایید. کمبود روی، بیوتین یا پروتئین نیز می تواند به کاهش یا ریزش مو منجر شود. این کمبودها معمولا در افرادی دیده می شود که رژیم غذایی محدودی دارند یا از مشکلات خاصی رنج می برند.

عفونت های پوست سر

عفونت های قارچی پوست سر نیز می تواند باعث ریزش مو ها و نازک شدن آن ها شوند. ممکن است در این شرایط پوست سرتان بخارد، متورم شود، نواحی قرمزی داشته باشد. وجود این موارد نشان دهنده عفونت قارچی است. بهتر است این شرایط را به کمک پزشک درمان کنید.

چرا موها رشد نمی کنند و نازک می شوند؟

اسیب ناشی از مواد شیمیایی و آرایش موها

استفاده از اکستنشن موها، آراستن موها با مواد شیمیایی و محکم بستن موها می تواند باعث ریزش و نازک شدن موها گردد.
استفاده طولانی مدت از این موارد به فولیکول مو اسیب وارد می کند و می تواند به ریزش دائمی موها منجر شود . سعی کنید از این موارد تا حد امکان کمتر استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *