علائم و علت ريزش مو

علائم و علت ريزش مو

علائم ريزش مو

۱- کم پشت شدن تدریجی در بالای سر

این رایج ترین نوع از ریزش مو است، که هر دو مردان و زنان را با افزایش سن تحت تاثیر قرار می دهد.در مردان، مو اغلب در یک خط که شبیه حرف M است، شروع به عقب نشینی از پیشانی می کنند.زنان معمولاً موی خود را در پیشانی نگه می دارند اما ریزش مو آنها گسترده است.

۲- طاسی به شکل تکه تکه یا دایره ای

محل طاسی در بعضی افراد به دو نوع بدون شکل یا به اندازه سکه است.این نوع از ریزش مو معمولا فقط بر روی پوست سر تاثیر می گذارد، اما گاهی اوقات در ریش یا ابرو نیز رخ می دهد.در بعضی موارد قبل از ریزش مو، پوست شما ممکن است دچار خارش یا درد شود.

۳- ریزش ناگهانی مو 

یک شوک فیزیکی یا عاطفی می تواند موجب ریزش موها شود.مشتی از مو ممکن است پس از شانه کردن یا شستن موها و یا حتی دست کشیدن آرام در موها بیرون آید. این نوع از ریزش مو معمولاً موجب کم پشت شدن مو و نه طاسی تکه ای شود.

۴- ریزش مو کامل بدن 

برخی از شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می توانند باعث ریزش مو در تمام بدن شما شوند.رشد موها معمولاً دوباره آغاز مي گردد.

۵- پوسته پوسته شدن پوست سر

این نشانه ی عفونت قارچی است.این مورد ممکن است همراه با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش باشد.

علت ریزش مو

هر فرد معمولاً حدود ۱۰۰ مو در روز را از دست می دهد. این معمولا باعث کم پشتی قابل توجه مو ی سر نمی شود، چون موهای جدید در همان زمان رشد می کنند. ریزش مو هنگامی اتفاق می افتد که این چرخه رشد و ریزش مو مختل شود یا وقتی که فولیکول مو از بین می رود و با بافت اسکار جایگزین می شود.ریزش مو به طور معمول به یک یا چند عامل زیر مرتبط است:

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  بيماري آلوپسي و راه هاي درمان آن

۱- تاریخچه خانوادگی (ارثی) 

شایع ترین علت ریزش مو یک وضعیت ارثی است، که طاسی الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه نامیده می شود.این پدیده معمولا به تدریج با افزایش سن و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد كه به صورت عقب نشینی خط مو و طاسی تکه ای در مردان و کم پشتی مو در زنان مي باشد.

۲- تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی 

شرایط مختلفی می تواند باعث ریزش مو دائمی یا موقت شود، از جمله تغییرات هورمونی به علت حاملگی، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید.شرایط پزشکی از جمله آلوپسی آره آتا (alopecia areata) است که باعث ریزش مو تکه ای می شود، عفونت های پوستی مانند عفونت قارچی و وسواس كندن مو (trichotillomania) می شود که تريكوتيلومانيا نامیده می شود.

۳- داروها و مکمل ها 

ریزش مو می تواند یک اثر جانبی بعضی از داروها باشد، مانند آنهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شوند.

۴- با پرتو درمانی به سر :

رشد موها ممکن است مانند همانطوري که قبلا بود، نشود.

۵- یک اتفاق پر استرس 

چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا عاطفی، بسیاری از افراد یک ریزش مو موی کلی را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

۶- موی خاص و درمان آن 

مدل موهای افراطی و یا مدل موهایی که موهای شما به سختی می کشند، مانند خرگوشی (pigtails) و ْآفریقایی (cornrows)، می تواند یک نوع ریزش مو را به نام آلوپسی کششی (traction alopecia) ایجاد کند.درمان های مو با روغن داغ و فر کردن مو می تواند باعث التهاب فولیکول های مو شود که باعث ریزش مو می شود.البته اگر زخم شود، ریزش مو می تواند دائمی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *