دلایل اصلی ریزش مو

دلایل اصلی ریزش مو

دلایل اصلی ریزش مو

مهمترین دلایل ریزش مو را در مردان و زنان بشناسید

ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد به دلایل گوناگون با آن روبه رو هستند. ریزش مو به دلیل تاثیری که بر زیبایی افراد دارد بسیار با اهمیت شمرده می شود.احتمال اینکه مردان دچار ریزش مو شوند بسیار بیشتر از زنان است اما ریزش مو در زنان نیز رایج است. دلایل ریزش مو می توانند از دلایل ساده و موقتی مانند کمبود ویتامین تا دلایل پیچیده تر، مانند یک وضعیت یا بیماری جدی باشد.

در بسیاری از موارد، راه های درمانی برای ریزش موی مردان و زنان وجود دارد. همه این ها به علت ریزش مو بستگی دارد.

در اینجا برخی از دلایل رایج که باعث ریزش مو می شوند را توضیح می دهیم.

دلایل اصلی ریزش مو

استرس فیزیکی

هر نوع استرس فیزیکی مانند جراحی، تصادف یا بیماری شدید حتی آنفولانزا می تواند دلیلی برای ریزش موی موقت باشد. مو دارای یک چرخه ی حیات است: فاز رشد، فاز استراحت و فاز ریزش. زمانی که شما یک اتفاق سرشار از استرس را پشت سر می گذارید آن اتفاق می تواند بر چرخه حیات موهای شما تاثیر بگذارد.

دلایل اصلی ریزش مو

 

بارداری

بارداری از مثال های استرس فیزیکی است که می تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو در اثر بارداری بیشتر زمانی دیده می شود که نوزاد شما به دنیا آمده تا زمانی که شما در دوران بارداری هستید.

 

دلایل اصلی ریزش مو

 مقدار بیشتر از حد ویتامین A

مصرف بیش از حد مکمل ها و داروهای حاوی ویتامین A می تواند ریزش مو را تحریک کند. میزان روزانه دریافت ویتامین A  5000 واحد بین المللی است  .

کمبود پروتئین

اگر شما روزانه پروتئین کافی را در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، بدن شما پروتئین لازم را از طریق ریزش مو جبران می کند. این می تواند دو تا سه ماه پس از کمبود مصرف پروتئین اتفاق بیافتد. منابع زیادی از پروتئین در ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد.

دلایل اصلی ریزش مو

الگوی طاسی مردانه

در مردان حدود دو نفر از سه نفر  تا سن 60 سالگی به ریزش مو دچار می شوند و اغلب اوقات به علت الگوی طاسی مردانه است. این نوع از [bt_highlight]ریزش مو[/bt_highlight]، ناشی از ترکیبی از ژن ها و هورمون های جنسی مردانه، معمولا الگوی خاصی را دنبال می کند که در آن موها روی شقیقه ها کاهش می یاد و خط موها حالت M شکل می گیرند.

کرم های موضعی مانند ماینوکسیدیل و داروهای خوراکی مانند فیناستراید می توانند از روش های  درمان ریزش مو باشد یا حتی باعث رشد برخی آنها شود؛ وجود دارد. جراحی برای پیوند مو نیز یک گزینه است.

دلایل اصلی ریزش مو

وراثت

الگوی ریزش موی زنانه، مدل زنانه ی طاسی مردانه است. اگر شما از یک خانواده بیرون آمده اید که زنان در یک سن خاصی شروع به ریزش مو کرده اند، ممکن است به آن مبتلا شوید.

مانند مردان، زنان ممکن است استفاده از داروی ریزش مو مانند ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مو یا حداقل حفظ مو خود استفاده کنند.

دلایل اصلی ریزش مو

هورمون های زنانه

همانطور که تغییرات هورمون بارداری می تواند باعث ریزش مو شود، قرص های کنترل بارداری نیز ممکن است باعث این مشکل بشوند. تغییر در تعادل هورمونی که در منوپوز اتفاق می افتد نیز ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد به این صورت که آندروژن (هورمون مردانه) بر روی پوست سر فعال می شوند و فولیکول های مو به حداقل می رسند و سپس شما شروع به از دست دادن موهای بیشتری می کنید.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  درمان موثر ریزش مو

با پزشک خود در مورد مصرف قرص های ضدبارداری و ریزش مویتان صحبت کنید. متوقف کردن داروهای ضد بارداری خوراکی نیز گاهی اوقات باعث ریزش مو می شود، که موقت است، مشکلات خود را با رژیم های غذایی زیبایی  دو چندان نکنید.

دلایل اصلی ریزش مو

استرس روانی

احتمال کمتری وجود دارد که استرس روانی به شدت استرس فیزیکی باعث ریزش موی شما شود، اما می تواند، به عنوان مثال، پس از طلاق و پس از مرگ یک عزیز اتفاق بیافتد.

ریزش مو به علت استرس فیزیکی، با گذشت زمان پایان می یابد. در حالی که مشخص نیست که کاهش استرس روانی به کاهش ریزش مو منجر شود. اقداماتی برای مبارزه با استرس و اضطراب مانند ورزش بیشتر، صحبت درمانی، و یا حمایت بیشتر اگر به آن نیاز دارید، انجام دهید.

دلایل اصلی ریزش مو

کم خونی

تقریبا یک نفر از هر 10 زن 20 تا 49 ساله مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن است که یک دلیل قابل حل ریزش مو است. برای این که بدانید به کم خونی دچار هستید یا خیر باید آزمایش خون انجام دهید.

یک مکمل آهن ساده می تواند این مشکل را رفع کند. علاوه بر ریزش مو، علائم کم خونی شامل خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست و پا می شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک اصلاح پزشکی است که زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید کم فعالیت داشته باشید.

این غده کوچک که در گلوی شما قرار دارد هورمونی تولید می کند که برای متابولیسم بدن ضروری است و در صورتی که به میزان کافی تولید نشود منجر به ریزش مو می شود. پزشک شما می تواند برای دریافتن دلیل واقعی آزمایشاتی را برای شما در نظر می گیرد.

دارو های ترکیبی تیروئید می توانند این مشکل را حل کنند. در صورتی که تیروئید شما به حالت نرمال بازگشت، رشد موی شما نیز به حالت قبل باز می گردد.

دلایل اصلی ریزش مو

کمبود ویتامین B

سطح پایین ویتامین B یکی دیگر از علل ریزش مو است.

مانند کم خونی، مکمل ساده می تواندبه این مشکل کمک کند. بنابراین تغییرات غذایی و استفاده از مواد حاوی ویتامین B طبیعی که در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر مرکبات وجود دارند می تواند کمک کننده باشد . مانند همیشه، داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها و سبزیجات و چربی های خوب مانند آوکادو و آجیل برای موهای شما و سلامت کلی شما مفید خواهد بود.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن شدید یک فرم از  آسیب فیزیکی است که می تواند منجر به ریزش مو شود.

ممکن است که کاهش وزن منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن شما شود. از دست دادن مو همراه با کاهش قابل توجه وزن ممکن است نشانه ای از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی نیز باشد

به نظر می رسد که کاهش وزن ناگهانی به بدن شما شوک وارد می کند و شما یک دوره شش ماه از ریزش مو دارید و سپس خود به خود تصحیح می شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *