ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

 

 

در ریزش موی مردانه نواحی شقیقه و قسمت فوقانی سر ریزش رخ میدهد شروع ریزش از خط رویش موی پیشانی است و به تدریج پیشرفت کرده و تاج سر را می گیرد ولی در خانم ها ریزش مو به صورت پراکنده در کل سر رخ می دهد ابتلا خانم ها به ریزش مو با الگوی مردانه نادر است مگر آنکه افزایش بیش از حد آندروژن داشته باشند البته اغلب خانم ها ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن با افزایش سن درجاتی از نازک شدن مو ها در خط رویش پیشانی را نشان می دهند

ریزش مو با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنتیک)

از دست دادن موها به دنبال نازک شدن مو تحت عنوان آلوپسی شناخته می شود و اگر به علت آندروژن ها باشد و زمینه ژنتیک داشته باشد آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شود.

که از علل شایع طاسی است که ریزش در ناحیه پیشانی و قسمت فوقانی سر رخ می دهد.

ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

علت ریزش موی زنانه:

یک علت اصلی در این نوع ریزش زمینه ژنتیک قوی است مه فرد این ژن را از یکی از والدین یا هر دو به ارث برده است هنوز به طور قطعی مشخص نشده که افزایش آندروژن ها در ریزش موی زنانه نقش داشته باشند ولی در ریزش موی مردانه نقش اساسی ایفا می کنند اکثر زنان مبتلا به ریزش مو سطح آندروژن خون نرمال است. نقش استروژن در این نوع ریزش مو ناشناخته است ولی ممکن است استروژن در رویش موها نقش داشته باشد چون بعد از یائسگی با کاهش سطوح استروژن ریزش تشدید میشود.
بیشتر بدانید زیبایی مو با 5 راهکار کاربردی

سیکل طبیعی رویش مو:

همه انسان ها با تعداد ثابت فولیکول مو در سطح پوست سر متولد می شوند

مو ها حدود یک سانتیمتر در هر ماه رشد می کنند این فاز رشد آناژن نامیده می شود و حدود دو تا شش سال به طول می انجامد در این فاز مو رنگدانه زیادی دارد.

پس از اناژن دیگر موها رشد نمیکند و وارد فاز مرگ می شوند که تحت عنوان فاز کاتاژن نامیده میشود که حدود چند هفته طول می کشد.

فاز تلوژن که فاز استراحت موهاست و حدود سه ماه طول می کشد[bt_highlight]ریزش مو [/bt_highlight]در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

پس از فاز تلوژن موها مجددا وارد فاز اناژن دیگری کی شوند و این چرخه در طول زندگی بارها تکرار می شود.
مدت زمانی که ریزش موی زنانه پیشرفت می کند:

این نوع ریزش مو در هر سنی می تواند رخ دهد و پیشرفت کند ولی اغلب در سن پس از یائسگی رخ می دهد ریزش دائمی نبوده و دوره های تشدید ۳ تا ۶ ماه و دوره های تخفیف ۶ تا ۱۸ ماه دارد این نوع ریزش مو بدون درمان در هر دهه زندگی تشدید می شود

ریزش مو با الگوی مردانه:

حدود ۵۰% مردان را در طول زندگی و ۸۰% تا سن ۷۰ سالگی دچار این نوع ریزش می شوند این نوع ریزش پایه ژنتیک داشته و به دلیل دریافت ژن از پدر و مادر یا هر دو باعث افزایش حساسیت به هورمون دی هیدرو تستسترون می شود این هورمون بر روی فولیکول مو اثر کرده و باعث کاهش رشد یا اناژن از ۳ تا ۶ سال به حدود چند هفته یا چند ماه می شود لذا فرد موهای کمتر و نازکتری در فاز اناژن خواهد داشت .
بیشتر بدانید زیبایی پوست و مو با این میوه جادویی !

فعالیت هورمون دی هیدروتستسترون توسط انزیمی به نام ۵الفا ردوکتاز کنترل می شود اغلب دارو ها بر روی این آنزیم اثر می کند.

تعداد اندکی از زنان به ریزش موی مردانه مبتلا می شوند زیرا سطوح بالایی از اندروژن را دارند این زنان اغلب از اکنه نیز رنج می برند و موهای صورت و بدن انها بیش از اندازه است و قاعدگی نامنظمی دارند علایم فوق نشان دهنده سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند ولی تمامی زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک ممکن استریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن  ریزش مو نداشته باشند علت دیگر رشد مادرزادی و بیش از اندازه غده فوق کلیه است که بسیار نادر است.

اغلب زنانی که با افزایش سن دچار ریزش مو می شوند سطح هورمون های بدن نرمال است .
آیا در ریزش موی زنانه نیاز به تست هورمونی است؟

ممکن است پزشک شما در صورت صلاحدید با درخواست آزمایش خون کهریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن  شامل سطح هورمون های زنانه و مردانه و آزمایش تیروئید است به عنوان قسمتی از ارزیابی علل ریزش مو استفاده کنند در این آزمایشها فقط تعداد کمی از زنان افزایش آندروژن را نشان می دهند.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  درمان موثر ریزش مو

علل درمان ریزش موی زنانه و مردانه چیست؟

آیا صرفا جنب زیبایی در نظر گرفته می شود؟ریزش مو باعث اثرات جدی روانشناختی در فرد می شود و اعتماد به نفس فرد را کاهش میدهد و باعث ایجاد افسردگی و احساس عدم جذابیت در چهره فرد می شود.ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

درمان های رایج در ریزش موی مردانه:

ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

۱٫کاشت مو

۲٫محلول ماینوکسیدیل

قرص فیناستراید(مهار کننده انزیم۵ الفا ردوکتاز) .۳

قرص دوتاستراید .۴

۵٫شامپو کتوکونازول

۶لیزرهای کم توان:به صورت کامل شناخته شده نیست ولی نوعی از ان توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده است.

ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

اگرچه درمان ها کمک کننده اند ولی درمان قطعی وجود ندارد و بایستی به بیمار گوشزد شود تا انتظار غیر واقعی از درمان نداشته باشد درمان در جهت کند کردن و توقف ریزش مو است و ممکن است باعث [bt_highlight]رشد مجدد مو[/bt_highlight]ها نشود.

درمان های شامل:

۱٫محلول ماینوکسیدیل تحقیقات نشان داده اند که محلول های ۲ و ۵% برای ریزش موی زنانه مفید هستند اگر چه محلول ۵% باعث افزایش رشد مو های ناخواسته در صورت می شود.

۲٫درمان های هورمونی این دارو های خوراکی باعث کاهش سطح آندروژن می شود:

اسپیرونولاکتون،

سیپروترون

فیناستراید هستند

و حداقل بایستی شش ماه مصرف شوند تا علائم درمانی ظاهر شوند.

این داروها نبایستی بدون نظر پزشک شروع یا قطع شوند.

۳٫اسپری های رنگ و موی مصنوعی :

جهت پر کردن نواحی خالی سر به کار می رئند.

۴کاشت مو :تمامی خانوم ها برای کاشت مو مناسب نیستند.

 

الگوی ریزش مو در زنان :

زنان نیز همانند مردان دچار ریزش موی یا طاسی آندروژنیک می شوند اما الگوی ریزش مو در زنان با مردان متفاوت است و ریزش مو در زنان به شکل دیگری ظاهر می شود.

الگوی ریزش موی زنانه یا FPHL به شکل ریزش موی پراکنده و کاهش تدریجی تراکم موها به خصوص در قسمت وسط یا فرق سر ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن می باشد. برخلاف ریزش موی مردانه که معمولا موهای جلو کاملا می ریزند، در خانم ها باریکه ای از موها در ناحیه خط رویش باقی می ماند و فقط تعداد بسیار کمی از زنان همانند مردان دچار عقب رفتن خط رویش موها و خالی شدن شقیقه ها می شوند. یکی دیگر از نشانه های ریزش موی زنانه نازک شدن کلی موهای سر است. ریزش مو ها از طرفی و ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن نازک شدن موهای باقی مانده از طرف دیگر باعث می شود حجم موها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری پیدا کند.

آیا ریزش موی آندروژنیک برای زنان یک بیماری محسوب می شود؟

ریزش موی آندروژنیک معمولا برای زنان بیماری محسوب نمی شود و بسیاری از زنان بدون داشتن اختلال هورمونی خاصی و فقط به دلیل حساسیت فولیکول موی آن ها به هورمون دی هیدروتستوسترون دچار این عارضه می شوند و در واقع می توان گفت که زمینه ژنتیکی افراد را مستعد این عارضه می کند. با اینکه هورمون تستوسترون معمولا جزء هورمون های مردانه دسته بندی می شود اما در بدن زنان نیز مقدار کمی از این هورمون توسط تخمدان ها به صورت طبیعی ترشح می شود.ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

الگوی ریزش موی زنانه در چه سنی بروز پیدا می کند؟

ریزش مو با الگوی زنانه اغلب در دهه ی سوم زندگی خانم ها و یا پس از آن شروع می شود و معمولا با افزایش سن گسترش می یابد.

روش های درمانی مناسب ریزش موی زنانه

در حال حاضر مناسب ترین و رایج ترین روش درمانی که پزشکان متخصص مو برای زنان دچار ریزش موی آندروژنیک تجویز می کنند داروهای ضد ریزش مو مانند ماینوکسیدیل است. با اینکه روش کاشت موی طبیعی یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمان طاسی آندروژنیک در مردان است اما این روش کارایی چندانی برای زنان ندارد و دلیل آن هم بر می گردد به تفاوت ریزش مو در خانم ها و نبودن بانک موی مطمئنی برای انجام کاشت مو.

یکی دیگر از روش های درمانی نوین که امروزه کاربرد زیادی برای درمان ریزش مو در خانم ها پیدا کرده است، تزریق prp است؛ این روش برای تقویت فولیکول های مویی که بسیار ضعیف شده اند و موها حالت کرکی پیدا کرده اند، نتایج خوبی دارد و تا حدودی می تواند طاسی زنان را بر طرف کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *