خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 1

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید

 

1-فشار جسمی

هر گونه ضربه‌ی فیزیکی (جراحی، تصادف، بیماری شدید، حتی آنفولانزا) می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود. این امر باعث تحریک گونه‌ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن (telogen effluvium) نیز خواهد شد. مو دارای یک چرخه‌ی عمر منظم است: مرحله‌ی رشد، مرحله‌ی استراحت و مرحله‌ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می‌گوید:«هنگامی اتفاق استرس‌زایی برای‌تان رخ می‌دهد، می‌تواند بر چرخه‌ی موی‌تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله‌ی ریزش هل دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می‌افتد.

 

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید

۲-بارداری

بارداری یکی از مصادیق فشار جسمی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون‌ها). ریزش موی مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می‌شود تا هنگام بارداری.

چه باید کرد؟ اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موهای‌تان بعد از چند ماه دوباره رشد می‌کنند.

۳-ویتامین آ بیش از حد

با توجه به آکادمی پوست و موی آمریکا، مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می‌تواند محرک ریزش مو باشد. ارزش روزانه‌ی ویتامین آ، 5000 واحد بین‌المللی (IU) برای بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال است؛ خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید مکمل‌ها حاوی 2500 تا 10000 IU هستند.

چه باید کرد؟ این امر یک دلیل قابل بازگشت ریزش مو است، و به محض دفع ویتامین آ اضافه، مو باید به رشد طبیعی بازگردد.

مقاله ی مرتبط: رژیم غذایی پیشگیری از سرطان معده: بایدها و نبایدها

۴-کمبود پروتئین

با توجه به آکادمی پوست و موی آمریکا، اگر در رژیم غذایی‌تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن‌تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید. گفته می‌شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می‌افتد.

چه باید کرد؟ منابع بسیاری از پروتئین مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از انواع حبوبات استفاده کنید.

۵-الگوی طاسی مردان

حدود ۲ نفر از هر ۳ مرد تا سن ۶۰ سالگی تجربه‌ی ریزش مو دارند، و اکثر اوقات این امر به دلیل الگوی طاسی مردان است. این نوع از ریزش مو که توسط ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می‌شود، معمولاً یک الگوی کلاسیک را دنبال می‌کند که مو از ریشه‌ها ناپدید می‌شود و باعث ایجاد خط موی M شکل می شود.

چه باید کرد؟ کرم‌های متداولی مانند مینوکسیدیل (Minoxidil) و داروهای خوراکی مانند فیناستراید،خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید  وجود دارند که می‌توانند ریزش مو را کاهش داده و حتی باعث رشد دوباره‌ی مو شوند؛ عمل کاشت مو نیز یک گزینه است.

مقاله‌ی مرتبط: ۸ ماده‌ی غذایی برای داشتن پوست زیبا

۶-وراثت

الگوی ریزش موی زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید همان نسخه‌ی زنانه‌ی الگوی ریزش موی مردان است. خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید دکتر گلاشور می‌گوید:«اگر از خانواده‌ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید.» زنان، برخلاف مردان دچار عقب‌رفتگی خط مو نمی‌شوند، در عوض فرقشان بازتر و موهای‌شان به وضوح نازک می‌شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  8 سئوال و جواب درباره موهای زائد

چه باید کرد؟ دکتر گلاشور می‌گوید، مانند مردان،خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید  زنان نیز ممکن است از مینوکسیدیل جهت کمکخودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید  به[bt_highlight] رشد مو[/bt_highlight] و [bt_highlight]مراقبت از مو[/bt_highlight] ها؛ بهره ببرند.

۷-هورمون‌های زنانه

همانطور که تغییرات هورمون‌های بارداری می‌تواند باعث[bt_highlight] ریزش مو [/bt_highlight]شود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند باعث این امر شوند. تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می‌افتد نیز ممکن است دارای نتیجه‌ی یکسان باشد.

چه باید کرد؟ اگر نسخه‌ی جدید مشکل است، با دکترتان در مورد انواع دیگر قرص‌های ضد بارداری صحبت نمایید. خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید متوقف نمودن قرص‌های ضد بارداری نیز برخی اوقات می‌تواند باعث ریزش موقتی مو شوند.

۸-افزایش سن

دیدن ریزش یا کم پشت شدن مو در سنین ۵۰ یا ۶۰ سالگی زنان اصلا عجیب نیست. متخصصان مطمئن نیستند چرا.

چه باید کرد؟ متخصصان به درمان این وضعیت توصیه نمی‌کنند. که این امر زنان را به جایگزین‌های زیبایی مانند روسری، کلاه گیس، اکستنشن و مدل‌های مویی که روی نقاط خالی را می‌پوشانند، هدایت می‌کند.

۹-استروئیدهای آنابولیک

اگر از استروئید های آنابولیکی (نوعی که ورزشکاران برای ساخت عضله از آن سو استفاده می‌کنند) استفاده می‌کنید، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید بنا به گزارش آکادمی پوست و موی آمریکا، احتمال ریزش مو تهدیدتان می‌کند.

چه باید کرد؟ پس از متوقف کردن مصرف باید عوارض آن نیز از بین برود.

۱۰-فشارهای احساسی

فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می‌شود، اما ممکن است به عنوان مثال، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن‌دار پیش بیاید. با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی‌شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را تشدید می‌نماید.

چه باید کرد؟ در شرایط ریزش مو به دلیل فشار احساسی،خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید  ریزش بالاخره کاهش می‌یابد. با وجود اینکه دقیقا نمی‌دانیم خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیریدخودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید  که کاهش استرس به موهای‌تان کمک می‌کنند یا خیر، اما بد هم نیست.

۱۱-کم خونی

تقریبا از هر ۱۰ زن مابین ۲۰ تا ۴۹ سال، یک زن به دلیل کمبود آهن (متداول‌ترین نوع کم خونی) خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید مبتلا به کم خونی است، که به سادگی یکی از دلایل ریزش مو است. برای حصول اطمینان از ابتلا به این نوع از کم خونی، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید می‌بایست آزمایش خون انجام دهید.

 

۱۲-کم کاری تیروئید

این غده‌ی کوچک درون گردنتان هورمون‌هایی ترشح می‌کند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو ضروری است، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید هنگامی که هورمون کافی تولید نمی‌کند باعث ریزش مو می‌شود. پزشک‌تان می‌تواند طی آزمایشاتی دلیل کم‌کاری این غده را کشف کند.

چه باید کرد؟ داروهای مصنوعی تیروئید مشکل را برطرف می‌کنند. هنگامی که سطح تیروئیدتان به حالت طبیعی بازگشت، ریزش موی‌تان نیز خود به خود کاهش می‌یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *