خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 22

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2

۱۳-کمبود ویتامین ب

با این که این امر چندان متداول نیست، اما سطوح پایین ویتامین ب از دلایل دیگر قابل رفع ریزش مو است.

چه باید کرد؟ مانند کم خونی، مکمل‌های ساده و هم چنین تغییرات رژیم غذایی می‌بایست کارساز باشند. ویتامین ب طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌های غیر مرکباتی بیابید. مثل همیشه، داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی‌های «خوب» مانند آووکادو و دانه‌ها برای سلامتی مو و عمومی بدن‌تان مفید است.

 

خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2

۱۴-ریزش مو مربوط به خود ایمنی

این امر نیز آلوپسی آره-آتا نام دارد و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است. دکتر گلاشور می‌گوید:«بدن گیج می‌شود. سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی می‌یند و اشتباها آن را هدف می‌گیرید.

چه باید کرد؟ تزریقات استروئید اولین درمان این معضل، که به صورت ریزش موی دسته‌یی و گرد در سر می‌شود، هستند. داروهای دیگر مانند روگین نیز ممکن است استفاده شوند. با رشد و [bt_highlight]ریزش مجدد مو[/bt_highlight]، ممکن است مراحل این معضل غیر قابل پیش‌بینی باشند.

۱۵-سل جلدی

دیگر بیماری‌های خود ایمنی مانند سل جلدی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شوند. دوباره این امر نیز ناشی از اشتباه گرفتن هویت است: سلول‌های ایمنی بسیار فعال به مو ها حمله می‌کنند. متاسفانه این نوع ریزش مو «جراحتی» هستند، به این معنی که مو دوباره رشد نخواهد کرد.

چه باید کرد؟ اگر ریزش مو خفیف است، بهتر است برای پوشاندن آسیب‌ها یک مدل موی جدید را امتحان کنید. به عنوان مثال، موی کوتاه از موی بلند قوی‌تر است و بهتر می‌تواند نقاط خالی شده را بپوشاند.

۱۶-کاهش وزن شدید

کاهش وزن شدید یک نوع ضربه‌ی جسمی است که می‌تواند به کم‌پشتی مو منجر شود. حتی اگر کاهش وزن در نهایت برای‌تان خوب باشد، این امر ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است که خود کاهش وزن بدنتان را تحت فشار قرار دهد یا تغذیه‌ی نا درست باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. ریزش مو در کنار کاهش قابل توجه وزن نیز ممکن است حاصل اختلال خوراکی مانند بی‌اشتهایی و یا پرخوری باشد.

چه باید کرد؟ کاهش سریع وزن باعث غافلگیر کردن سیستم شود و به مدت ۶ ماه ریزش مو خواهید داشت، سپس برطرف می‌شود.

 

۱۷-شیمی درمانی

برخی از داروهایی که برای شکستن کمر سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، متاسفانه باعث ریزش مو می شوند. دکتر گلاشور می‌گوید:«شیمی درمانی مانند بمب اتمی است. سلول‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند را از بین می‌برد. سلول‌های با رشد سریع، مانند سلول‌های سرطانی و سلول‌های مو.»

چه باید کرد؟ هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد، مو دوباره رشد می‌کند، با اینکه معمولا با بافت جدید مثلا فر یا با یک رنگ دیگر رشد می‌کند. محققان در حال مطالعه بر روی درمان هدفمند دیگری برای سرطان می‌گردند که این امر و عواقب دیگر را کنار بگذارد.

 

۱۸-سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل دیگر در هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه است. میزان بالای آندروژن ممکن است باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالاتر دیابت، تغییرات در دوره‌ی قاعدگی، ناباروری و کم‌پشتی مو شود. از آنجایی که هورمون‌های مردانه در PCOS بیش از حد نمود پیدا می‌کنند، ممکن است زنان موی‌های خشن بر صورت و بدن را تجربه کنند.

چه باید کرد؟ درمان PCOS می‌تواند عدم تعادل هورمون‌ها را درمان نموده و یا به بازگشت این تغییرات کمک کند. درمان‌ها شامل رژیم غذایی، ورزش، قرص‌های ضد بارداری و هم چنین درمان‌های خاص برای کاهش ریسک ناباروری یا دیابت است.

۱۹-قرص‌های ضد افسردگی، رقیق‌کننده‌ی خون و غیره

سری‌های خاص دیگر دارو نیز می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شوند. که از میان آنها متداول‌ترین‌شان قرص‌های رقیق‌کننده‌ی خون به خصوص و داروهای کاهش فشار خون معروف به بتا بلاکرها هستند. داروهای دیگری که می‌توانند باعث ریزش مو شوند شامل متوترکسات (برای درمان بیماری‌های روماتیسمی و برخی بیماری‌های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها( شامل ایبوبروفن، و احتمالا ضد افسردگی‌ها هستند.

۲۰-بیش از حد مدل دادن

مدل دادن و درمان موی شدید می‌تواند طی سالیان باعث ریزش مو شود. مثال‌های مدل دادن غیر معمول شامل بافت‌های محکم، ویو یا بابلیس کردن، مواد شیمیایی لخت کردن مو، درمان با روغن گرم یا هر گونه مواد شیمیایی خشن یا گرمای بالا می‌باشد. از آنجایی که این افعال بر ریشه‌ی مو تاثیر می‌گذارند، ممکن است موی‌تان دیگر رشد نکند.

چه باید کرد؟ علاوه بر اجتناب از این مدل و درمان ها، آکادمی پوست و موی آمریکا پس از هر بار شستشو استفاده از نرم‌کننده، خشک کردن مو با هوای طبیعی، محدود کردن میزان استفاده از بابلیس یا اتوی مو به یک بار در هفته را توصیه می‌کند.

۲۱-تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا که در رده‌ی «اختلال کنترل تکانه‌یی» طبقه‌بندی می‌شود، باعث کندن اجباری مو توسط افراد می‌شود. دکتر گلاشوفر می‌گوید:«مانند یک تیک است، بیمار مدام با موهایش بازی می‌کند و آنها را می‌کشد.» خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 متاسفانه این بازی کردن و کشیدن دائمی در واقع می‌تواند سرتان را از محافظ طبیعی‌اش: مو، عاری کند. تریکوتیلومانیا معمولا پیش از 17 سالگی شروع شده و در زنان 4 برابر مردان متداول است.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  مانع ریزش موی خود شوید

رشد بهتر موها با ورزش

وی با اشاره به اینکه اغلب ورزشکاران دارای موهایی پرپشت هستند گفت: تاثیر ورزش متعادل در جلوگیری از سفیدی و ریزش موها به اثبات رسیده است. ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در زنان نتیجه‌ای برعکس دارد و ریزش مو را بیشتر می‌کند.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه کاهش استرس موجب خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 بهبود روند رویش موها می‌شود، گفت: ورزش روزانه موجب ترشح هورمون آندورفین، کاهش استرس و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

افزایش ریزش مو با مصرف مواد دخانی

مهرگان تاکید کرد: در مصرف کنندگان سیگار، قلیان و الکل ریزش مو شایع‌تر استخودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  و اثرات نامطلوب قلیان خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 بر ایجاد این مشکل بسیار شدیدتر از سیگار است.

وی یادآور شد: قطع یکباره داروهای هورمونی و قرص‌های جلوگیری از بارداری در زنان موجب ریزش موی شدید می‌شود.خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  اختلالات قاعدگی نیز از علل زمینه‌ساز ریزش است.

مهرگان خاطرنشان کرد: بر خلاف باور عمومی مردم ریزش مو پس از زایمان طبیعی نیستخودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  و در صورتی که این مشکل پس از ماه دوم بعد از زایمان ادامه داشته و شدید باشد باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 زیرا راهکارهای درمانی رویش مو پس از ماه دوم چندان نتیجه بخش نیست و رویش موها جبران پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات هورمونی در حوالی دوران یائسگی از علل ریزش مو است،خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  گفت: خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 در این دوران کاهش هورمون‌های زنانه و افزایش ترشح هورمو‌ن‌های مردانه موجب ریزش مو می‌شود، اما در صورت ریزش موی شدید در حوالی یائسگی مصرف فیناستراید در صورت صلاحدید پزشک متخصص باعث رفع مشکل ریزش می‌شود.

شانه کردن زیاد موی سر نیز ریزش مو می‌آورد

این متخصص [bt_highlight]پوست و مو[/bt_highlight] با تاکید خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 بر اینکه افراط در برس کشیدنخودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  و شانه کردن موها از علل ریزش موها است، خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 گفت: موها باید فقط یک نوبت در روز شانه شود.

مهرگان با اشاره به اینکه شست و شوی زیاد یا کم موها از علل تشدید کننده ریزش مو هستند،خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2  افزود: شست و شوی زیاد نیز از علل بروز ریزش مو است، حتی افرادی که [bt_highlight]موهای چرب[/bt_highlight] دارند نباید در هر نوبت حمام کردن موها را شامپو بزنند بلکه با مراجعه به پزشک و تجویز شامپوهای مخصوص موهای چرب باید در صدد رفع این مشکل برآیند. شست و شوی کم و هفته‌ای یک نوبت نیز باعث ریزش مو می‌شود.

دستکاری زیاد موها و افراط در مصرف تافت، واکس و حالت دهنده‌های مو باعث ریزش مو می‌شود.

مهرگان با تاکید بر اینکه بستن محکم موها در دختران موجب سست شدن مو و[bt_highlight] ریزش مو[/bt_highlight] می‌شود، گفت: سفت بستن موها باعث خالی شدن ناحیه پیشانی و کناره‌های سر است خودتان جلوی ریزش مو هایتان را بگیرید 2 که امروزه بسیار شایع شده است.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: روسری‌های با مواد مصنوعی و استفاده از چندین لایه شال و روسری و بستن هدهای محکم در ناحیه جلویی رویش موها به علت افرایش فشار وارده بر ریشه مو از عوامل زمینه‌ساز ریزش است.

تاثیر مصرف مکمل‌های ویتامینی بر رویش مو

مهرگان با اشاره به اینکه کمبود آهن و ویتامین D از علل شایع ریزش موها است، گفت: باید سالیانه یک نوبت میزان آهن و ویتامین D بدن اندازه‌گیری شود و در صورت کمبود ویتامین D، با مصرف قرص‌های مکمل یک بار در هفته کمبود این ویتامین جبران می‌شود و پس از آن نیز مصرف ماهی یک عدد قرص برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کفایت می‌کند.

وی گفت: مصرف قرص روی، آهن، قرص چای سبز، انواع ویتامین B، امگا – 3 و ویتامین E باعث جبران ریزش مویی می‌شود که به علت کمبود ویتامین ایجاد شده است.

این متخصص پوست و مو در پایان با ابراز تاسف از اینکه استفاده از PRP به درخواست بیمار برای درمان ریزش مو شایع شده است، تصریح کرد: بر خلاف باور عمومی مردم PRP از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند و باعث کاهش رشد مو می‌شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *