عوامل ریزش مو در مردان

عوامل ریزش مو در مردان

عوامل ریزش مو در مردان

در سال ۲۰۱۳ مقاله‌ای که در مجله‌ی جراحی پلاستیک ترمیمی منتشر شد، عوامل موثر بر ریزش موی مردها را مورد بررسی قرار داد. محققان از یک استراتژی جالب برای مطالعه‌ی عوامل ژنتیکی و رفتاری استفاده کردند. آنها مجموعه‌ای از ۹۲ دو قلوی مرد همسان را مورد بررسی قرار دادند. هر یک از دوقلوها از چند روش مورد بررسی قرار گرفتند:

عوامل ریزش مو در مردان

سطوح تستوسترون در بزاق آنها اندازه گیری شد.

از موهای آنها عکس‌های دیجیتالی گرفته شد.

اندازه گیری‌های دقیق از جلو، دو طرف و بالای خط [bt_highlight]رویش مو[/bt_highlight]ها انجام شد.

کم پشت شدن مو در هر قسمت از سر توسط متخصص بررسی شد.

و پرسشنامه‌ای در مورد رفتارهای آنها در طول زندگی تکمیل گردید.

سپس، ریزش موی هر مردی با رفتارهایش در طول زندگی مرتبط شده و با دو قلوی همسان خود مقایسه شد. تئوری این است که هر دو قلوی همسان، ژنتیک تقریبا یکسان اما رفتارهای متفاوتی دارند، بنابراین این راهی است تا ببینیم که ژن‌ها در مقابل رفتارها، چقدر بر ریزش مو تاثیر می‌گذارند. حالا با ۹ عاملی که بر ریزش موی مردها تاثیر گذار بود آشنا شوید:

۱. ژنتیک و طاسی

جای تعجب نیست که ژنتیک، بزرگترین نقش را در ریزش موی جلو و بالای سر ایفا می‌کرد (اما بر ریزش موی دو طرف سر تاثیر زیادی نداشت). اگر ریزش مو در ژن‌های شما وجود داشته باشد، به احتمال بیشتری موهایتان را از دست می‌دهید.

۲. سن (سن بالاتر = ریزش مو)

باز هم تعجب آور نیست که هر چه سن مردی بالاتر بود، بیشتر احتمال داشت که موهایش را از دست بدهد. این مسئله در مورد هر بخش از سر صادق بود.

چرا موهای مردها می‌ریزد، و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

۳. تعداد فرزندان (فرزند بیشتر یعنی ریزش موی بیشتر)

شاید این مورد برای افرادی که بچه دارند تعجب آور نباشد: هر چه یک مرد فرزندان بیشتری داشت، در قسمت جلوی سر دارای موی کمتری بود. احتمالا این به دلیل افزایش استرس مربوط به داشتن فرزند است (اما آن‌ها بهرحال ارزشش را دارند، درست است؟)

۴. رژیم غذایی و ریزش مو (مخصوصا کافئین و الکل)

کافئین بیشتر با ریزش موی بیشتر در جلو و بالای سر در ارتباط بود. مردهایی که الکل می‌نوشیدند، ریزش موی بیشتری در دو طرف و بالای سر داشتند.

۵. سیگار کشیدن و ریزش مو

مردهایی که سیگار می‌کشیدند، ریزش موی بیشتری در جلو و بالای سرشان داشتند. محققان خاطر نشان کردند که سیگار کشیدن، جریان خون به فولیکول‌های مو را محدود می‌کند و این باعث می‌شود که فولیکول‌ها از بین بروند.

۶. سابقه‌ی بیماری پوستی و طاسی

مردهایی که سابقه‌ی بیماری پوستی داشتند، بطور متوسط موی بیشتری در دو طرف و بالای سرشان از دست دادند.

۷. پوشاک (کلاه و ریزش مو)

یک مسئله‌ی عجیب: در واقع پوشیدن یک کلاه از مردها در مقابل ریزش موی دو طرف سرشان محافظت کرد.

ما همیشه شنیده بودیم که کلاه گذاشتن باعث ریزش مو می‌شود، اما محققان می‌گویند که کلاه از پوست سر در برابر آسیب خورشید محافظت می‌کند. شاید همین موضوع توضیح دهد که چرا کلاه گذاشتن از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۸. استرس و طاسی

یک نکته‌ی جالب دیگر: افزایش استرس دائمی باعث کاهش مو در بالای سر و بیشتر از آن در اطراف سر شد.

۹. هورمون‌ها و ریزش مو

دو قلوهایی که در بزاقشان تستوسترون بیشتری نسبت به همتای دو قلویشان داشتند، در دو طرف سرشان دارای موی بیشتری بودند.

چرا موهای مردها می‌ریزد، و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

شاید زمان مناسبی باشد که بگوییم ارتباط، ضرورتا به معنای علیت نیست. فقط بخاطر اینکه این عوامل با [bt_highlight]ریزش مو[/bt_highlight]ی بیشتر در ارتباط بودند، به این معنی نیست که یک رابطه‌ی علت و معلولی مستقیم وجود دارد. این ارتباط‌ها می‌تواند به این خاطر باشد که عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث این رفتارها و ریزش مو می‌شوند.

با اینحال اگر این اطلاعات به شما کمک می‌کند که سیگار را ترک کنید، اجازه ندهید این نکته، مانع شما شود. با توجه به یافته‌های تحقیقی که در بالا آمد، ۵ راه پیشنهادی ما برای جلوگیری از ریزش مو اینها هستند:

۱. استرس را کاهش دهید.

۲. مصرف کافئین را کمتر کنید.

۳. سیگار را ترک کنید.

۴. کلاه بگذارید. برای محافظت در مقابل آفتاب از کلاه‌های حصیری و شل‌تر استفاده کنید.

۵. مصرف مواد غذایی که به افزایش تولید تستوسترون کمک می‌کنند را افزایش دهید. (تذکر مترجم: با توجه به عوارض احتمالی افزایش تستوسترون، و عدم تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، این مورد را با نظر و مجوز پزشک متخصص خود پیگیری کنید.)

معمولا بیشتر متخصصان هرچه درباره موها، بهداشت و سلامت آن گفته‌اند، خانم‌ها را مخاطب خود قرار داده‌اند و توصیه‌هایی برای آنها داشته‌اند. در این مطلب آسمونی سعی کرده‌ایم مهم‌ترین مسایل مربوط به بهداشت و سلامت موهای آقایان را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم تا کمکی در این زمینه به آقایان کرده باشیم. حاصل این تلاش ۱۰ نکته ظریف اما کاربردی است که می‌خوانید.male hair loss treatment5 درمان ریزش موی مردان بخش اول

اولین نکته‌ای که آقایان باید به آن توجه داشته باشند، بهداشت و شستشوی موهاست. موها به ۲ گروه خشک و چرب، تقسیم‌ می‌شوند اما از آنجا که میزان هورمون‌های مردانه در بدن آقایان، بسیار بیشتر از خانم‌هاست، تقریبا بیشتر مردها موهای چربی دارند یا موهای آنها خیلی زودتر از موهای خانم‌ها پس از استحمام، دوباره چرب می‌شوند.

ریزش مو هم به دلیل مسایل هورمونی و ژنتیکی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. با این حساب، از یک طرف توصیه می‌شود آقایان موهای خود را مرتب شستشو دهند تا ظاهری چرب و کثیف پیدا نکنند و از طرف دیگر برای پیشگیری از تشدید ریزش موها توصیه می‌شود آقایان هنگام شامپو زدن، موهای خود را به شدت و با ضربه‌های شدید انگشتان، ماساژ ندهند و نمالند. موهای کوتاه مردانه باید با مقدار کمی شامپو و ماساژ ملایم موها شسته شود.عوامل ریزش مو در مردان

معمولا موهای آقایان کوتاه است و مرتب هم کوتاه می‌شوند. به همین دلیل کمتر شاهد مشکل موخوره یا خشکی ساقه‌های موی آنها هستیم. این در حالی است که استفاده مداوم از سشوار یا بلند کردن موها می‌تواند موهای آقایان را هم در معرض موخوره قرار دهد.

به تمام آقایان توصیه می‌شود برای پیشگیری از موخوره زدن موها و رعایت بهداشت آنها از بلند کردن مو یا ماساژ دادن زیاد و محکم آنها پرهیز کنند.

آقایان نباید بعد از بیرون آمدن از حمام، موهایشان را محکم با حوله خشک کنند عوامل ریزش مو در مردانبلکه باید به آرامی‌ آب آنها را با حوله‌ای نرم بگیرند و پس از مدتی که نم موها در مواجهه با هوای معمولی کم شد، آنها را شانه کنند.

male hair loss treatment4 درمان ریزش موی مردان بخش اولشانه‌های مردانه با دندانه‌های ریز، اصلا مناسب شانه کردن موها نیستند. هرچه دانه‌های شانه یا برس، درشت‌تر باشند، هنگام شانه زدن فشار کمتری به ریشه موها وارد می‌شود. از آنجا که موی آقایان استعداد بیشتری برای ریزش دارد، نباید ریزش آنها را با استفاده از شانه‌های ریز، تحریک و بیشتر کرد.

استفاده از مواد حالت‌دهنده مو مانند ژل‌ها، موس‌ها و تافت‌های نامناسب می‌تواند عوامل ریزش مو در مردان منجر به خشک و شکننده شدن موی آقایان یا موخوره زدن آنها شود. بهتر است هنگام انتخاب انواع حالت‌دهنده، ‌به جنس موی خود توجه کنید و محصول باکیفیت و استانداردی بخرید.

از آنجا که استفاده از حالت‌دهنده‌های مو در آقایان جوان بیشتر است به آنها توصیه می‌شود حتما پیش از خواب، موهای خود را حتی شده با مقداری آب گرم بشویند و مواد حالت‌دهنده را از روی آنها پاک کنند. هیچ‌گاه اجازه ندهید مواد حالت‌دهنده بیشتر از چند ساعت یا حداکثر یک روز روی موهایتان باقی بمانند. حالت‌دهنده‌ها علاوه بر خشکی، باعث کدر شدن موها هم می‌شوند.

این روزها استفاده از سشوار میان نسل جوان آقایان رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر باد سشوار بیش از اندازه داغ باشد، ممکن است هم پوست سر را تحریک کند و کمی بسوزاند و هم ساقه موها را به مرور زمان خشک و مستعد موخوره زدن کند. اگر دوست دارید موهایتان را سشوار کنید، حتما از باد ملایم آن استفاده کنید و سشوار را در فاصله مناسبی از موهایتان نگه دارید.

فر کردن یا صاف کردن مداوم موها که میان برخی آقایان شایع است هم می‌تواند باعث خشک شدن بیش از اندازه آنها شود.

معمولا آقایان توجه چندانی به نوع شوینده مصرفی‌شان ندارند. اگر پوست کف سر و موهایتان خشک است، باید از شامپوهای مخصوص موهای چرب کمک بگیرید. استفاده از شامپوهای نامناسب یا صابون‌های قوی می‌تواند باعث تشدید خشکی پوست و مو، پوسته‌پوسته شدن کف سر و ایجاد خارش‌های پوستی شود.

معمولا موهای آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد. عوامل ریزش مو در مردان نور آفتاب می‌تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ و خشک شدن موها شود. به همین دلیل اگر آقایان مجبورند ساعت‌های زیادی از روز را زیر نور آفتاب بگذرانند، حتما باید از کلاه‌های راحت، سبک و لبه‌دار استفاده کنند.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  ریزش مو در زنان و دختران و روش های درمان

male hair loss treatment3 درمان ریزش موی مردان بخش اولمواد مختلف موجود در آب استخرها مانند کلر به تدریج باعث خشکی و تغییر رنگ موها می‌شوند بنابراین به آقایان توصیه می‌شود پس از شنا، حتما موهایشان را با آب و شامپوهای ملایم بشویند.

خیلی از آقایانی که موهایشان سفید می‌شود، از رنگ مو استفاده می‌کنند. چنین افرادی باید از رنگ موهای استاندارد و با مارک‌های معتبر بهره بگیرند تا ساقه موهایشان خشک و شکننده نشود. رنگ‌های غیر استاندارد علاوه بر خشک کردن بیش از اندازه موها باعث تحریک پوست پشت گوش و زیر چانه می‌شوند.

مردانی که دچار ریزش موی سر نمی شوند، احتمالاً هورمون تستوسترون کمی دارند. هورمون مردانه تستوسترون دارای یک مشتقی بنام دی هیدروتستوسترون می باشد که باعث طاسی سر می شود.

با افزایش سن، موی قسمت های جلو و وسط سر، نازک تر، روشن تر و کوتاه تر می شوند تا جائیکه به سختی می توان آنها را دید.

محلول ۲ درصد مونوکسیدیل بنام (راگین)، جریان خون را به سمت موها افزایش داده عوامل ریزش مو در مردان و ریزش آنها را آهسته می کند، اگر چه باعث رویش موی جدید نمی شود.

داروی دیگر اسپیرونولاکتون است که جلوی عمل هورمون های مردانهعوامل ریزش مو در مردان  را که باعث ریزش مو می شوند، می گیرد ولی اگر این دارو بصورت خوراکی مصرف شود باعث کاهش قدرت جنسی و عدم توانایی تولید مثل می شود. اما اگر بصورت محلول۲ درصد در الکل برروی پوست سرمالیده شود، ریزش مو را کم می کند.

وقتی که محلول راگین به همراه محلول اسپیرونولاکتون به پوست سر مالیده شود، عوامل ریزش مو در مردان بوی نا مطبوعی ایجاد می کند، عوامل ریزش مو در مردان در نتیجه نبایستی با هم مصرف شوند. برای جلوگیری از ایجاد این بوی بد، می توانید محلول راگین را صبح ومحلول۲ درصد اسپیرونولاکتون ( محلول در الکل اتیلیک به همراه پروپیلن گلیسول) را شب هنگام به پوست سرتان بمالید.

ولی اداره غذا و دارو مصرف محلول اسپیرونولاکتون را برای درمان ریزش مو عوامل ریزش مو در مردان یا عوامل ریزش مو در مردان حفظ سلامت موها مجاز نمی داند، عوامل ریزش مو در مردان در نتیجه در حال حاضر فقط ازمحلول مونوکسیدیل ( راگین) عوامل ریزش مو در مردان برای درمان ریزش مو استفاده می شود.

مردان و زنان دو هورمون مردانه در بدن خود دارند: تستوسترون و دی هیدروتستوسترون.

تستوسترون برای توانایی جنسی لازم است و باعث ریزش مو نمی شود. عوامل ریزش مو در مردان ولی عوامل ریزش مو در مردان در داخل سلول های بدن، تستوسترون به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود که باعث ریزش مو می شود.

داروی پروسکار (Proscar) که برای درمان بزرگی پروستات تجویز می شود، مانع تشکیل عوامل ریزش مو در مردان دی هیدروتستوسترون می شود ولی تا حالا ثابت نشده است که این دارو از ریزش مو در افراد جلوگیری می کند، به همین دلیل پزشکان در استفاده از آن تردید دارند.

male hair loss treatment2 درمان ریزش موی مردان بخش اولدرمان ریزش مو در مردان

محصولات زیادی برای جلوگیری یا کاهش سرعت روند ریزش مو برای مردان وجود دارد. اما تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها موثرند. برای درمان، لازم نیست کیف پول خود را برای خرید شامپوهای بی‌ارزش و مکمل‌های بی‌تاثیر خالی کنید.

هیچ درمانی برای ریزش مو وجود ندارد، اما این محصولات می‌توانند روند ریزش موی شما را متوقف کنند. بهترین زمان برای استفاده از این محصولات وقتی است که موی زیادی از دست نداده‌اید. بنابراین، از همان زمانی که متوجه نازک شدن موهای‌تان شدید، با دکتر خود صحبت کنید.عوامل ریزش مو در مردان

قرص ریزش مو

مصرف قرص برای جلوگیری از ریزش مو ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این امکان وجود دارد که با مصرف فیناستراید (پروپشیا) بهبود یابید. این دارو با کاهش سطح هورمونی که فولیکول‌های مو را از بین می‌برد، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

این دارو روند ریزش مو را به میزان ۸۸ درصد کند می‌سازد و این امکان را فراهم می‌کند که موهایتان به رشد مجدد برسند. برای گرفتن فیناستراید باید نسخه پزشک داشته باشید. بهتر است صبور باشید، چون فرآیند درمان ممکن است حدود ۳ ماه طول بکشد. ریزش مو و رشد مجدد نیز به زمان نیاز دارد.

در مطالعات بالینی مشخص شد که حدود ۳٪ از مردان با عوارض جانبی، از جمله کاهش میل جنسی و سایر مشکلات جنسی مواجه شدند. این امکان وجود دارد که این عوارض حتی پس از قطع مصرف دارو نیز ادامه یابند. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار نیز مجاز به مصرف این قرص‌ها نیستند. مصرف این قرص‌ها ممکن است باعث بروز نواقص مادرزادی در نوزادان شود.

ماساژدرمانی

مصرف قرص به صورت روزانه کار ساده‌ای نیست؛ اما مینوکسیدیل گزینه خوبی است. شما می‌توانید این مایع را به صورت روزانه به پوست سرتان بمالید. این دارو مورد تایید سازمان غذا و دارو است و به رشد موهایتان کمک می‌کند. پزشکان بر این باورند که مصرف این دارو حداقل موهای فعلی‌تان را برای شما نگه می‌دارد.

male hair loss treatment1 درمان ریزش موی مردان بخش اولمینوکسیدیل برای مردان زیر ۴۰ سال که به تازگی دچار ریزش مو شده‌اند بیشترین تاثیر را دارد. شما برای اثربخشی حداقل باید ۴ ماه دارو مصرف کنید تا در یک سال آینده نتیجه بگیرید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که مینوکسیدیل نباید اولین گزینه درمانی باشد، اما می‌گویند که این دارو در افرادی که از فیناستراید نتیجه نگرفته‌اند، موثر است.

شما باید این دارو را دو بار در روز به موهای خشک خود بزنید. استفاده از اپلیکاتور کمک می‌کند کمتر کثیف‌کاری کنید. شما می‌توانید این دارو را بدون نسخه نیز خریداری کنید. اما باید توجه داشته باشید که التهاب پوست سر یکی از عوارض جانبی مصرف این دارو است.

روش‌های تکنولوژیک

برس، شانه و سایر دستگاه‌های لیزری چه نقشی در پروسه درمان ریزش مو دارند؟ پزشکان در مورد اثربخشی این موارد اختلاف نظر دارند. سازمان غذا و دارو آنها را در رده ابزار پزشکی طبقه‌بندی کرده است، از این رو نیازی نیست مانند دارو تست‌های پزشکی را بگذرانند. این بدان معنا است که دانشمندان از بی‌خطرو موثر بودن این تجهیزات مطمئن نیستند.

وقتی تصمیم می‌گیرید از روش‌های درمانی برای کنترل ریزش مو استفاده کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا از نتیجه کار مطمئن شوید. بهترین راه برای دانستن این امر این است که داروها و تجهیزات را دقیقا طبق دستورالعمل مربوطه استفاده کنید. اگر به نتایج دلخواه خود دست نیافتید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا سراغ روش‌های دیگر بروید.

پیوند مو: چه انتظاری باید داشت؟

داشتن موهای سالم مانند سلامتی و جوانی، تا زمانی که با مشکل مواجه نشده باشید، چندان مورد توجه ما قرار نمی‌گیرد. در بسیاری از افراد، عمل پیوند مو می‌تواند ظاهر جوانی را به آنها بازگرداند و سری با موی پرپشت به آنها هدیه دهد.

اگر نازک شدن مو یا طاسی سر شما را آزار می‌دهد، باید به فکر چاره باشید تا اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید. اما در ابتدا باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و انتظارات خود را قبل، در طول و پس از عمل بشناسید.

male hair loss treatment6 درمان ریزش موی مردان بخش اولعمل پیوند مو به چه معناست؟

پیوند مو یک عمل جراحی است که در آن از موی سر فرد برای پر کردن نقاط خالی و بدون مو استفاده می‌شود. این عمل از سال ۱۹۵۰ در ایالات متحده رواج داشته و در سال‌های اخیر تکنیک‌های زیادی به آن اضافه شده است.

این عمل معمولا در مطب پزشک و به صورت سرپایی انجام می‌گیرد. پزشک در ابتدای کار پوست سرتان را پاکسازی و سپس از داروی بی‌حسی استفاده می‌کند. در عمل جراحی، فولیکول‌های سالم در نقاط مشخص شده کاشته می‌شوند تا موی جدید رشد کند. در روش FUSS، یک نوار باریک از پشت سر برداشته شده و در نقاط خالی کاشته می‌شود. در این روش، نقاط طاس فورا با موی جدید پوشانده می‌شوند.

سپس، جراح نوارهای برداشته شده را به گرافت‌های کوچک پیوند می‌دهد. تعداد گرافت‌هایی که هر فرد دریافت می‌کند، بسته به نوع، جنس و رنگ موی فرد متفاوت خواهد بود. اگر قرار باشد از روش FUE استفاده شود، جراح در وهله اول پشت سرتان را می‌تراشد. سپس، فولیکول‌های مو را یک به یک از این بخش جدا کرده و در نقاط دلخواه سر می‌کارد تا طاسی سر پوشانده شود.

بسته به اندازه پیوندی که قرار است روی سرتان انجام بگیرد، فرآیند کاشت حدود ۴ تا ۸ ساعت به طول می‌انجامد. اگر ریزش موی‌تان متوقف نشود یا بخواهید موهای ضخیم‌تری داشته باشد، پس از این عمل باید عمل دیگری انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *