چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیلی از زنان، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند، زمانی که مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد.

 

 

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید، بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. کم شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد، ولی بحث جدی در این رابطه صورت نگرفته است، در حالی که در بسیاری از موارد، دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. بنابراین اجازه دهید ابتدا بعضی از عوامل رایج که باعث[bt_highlight] ریزش مو[/bt_highlight] می شود را بیان کنیم.

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

۱- کمبود آهن

فقر آهن (در صورت داشتن یا نداشتن کم خونی) می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از این که خودسرانه از قرص های آهن استفاده کنید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص نیاز، توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید، زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

 

۲- اختلالات غده تیروئید

در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، ریزش مو اتفاق می افتد.

 

۳- کاهش مقدار هورمون استروژن

خیلی از زنان، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند، زمانی که مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی، برای مثال استفاده از داروهای ضدحاملگی نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

بهترین کار برای کسی که ریزش مو دارد، این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند و بهترین کار برای تشخیص، انجام تست خون است تا از این طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود
چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

۴- تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

مادرانی که تازه کودکان خود را به دنیا آورده اند، تا ۶ ماه بعد از زایمان ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار طبیعی است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید، در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است (نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون، ریزش مو از حد طبیعی کمتر می شود).

 

telogen efflovium-5 -(تلوژن افلوویم)

این یک اصطلاح برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد. این اصطلاح همچنین برای بیان ریزش ناگهانی مو که در نتیجه یکی از علل بالا اتفاق می افتد، مانند تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز صدق می کند.

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

۶- داروها

خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شوند. بنابراین اگر این مسئله برای شما نگران کننده است، بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید. مقدار زیاد ویتامین آ یا سلنیوم باعث ریزش مو می شود.

 

 

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

<a href=چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟" width="800" height="499" />

 

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

۷- سیگار

مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود، اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد. اما به طور کلی مصرف سیگاربنابه دلایل بسیار مضر است. بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا نه.

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

درمان ریزش مو

بهترین کار برای کسی که ریزش مو دارد، این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند و بهترین کار برای تشخیص، انجام تست خون است تا از این طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود.

اگر پزشک علت قابل درمان برای[bt_highlight] ریزش مو [/bt_highlight]تشخیص نداد، ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است، اما با این حال داروهایی و جود دارد که رشد دوباره مو را تحریک می کنند.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  آیا ابروها هم می‌توانند ریزش داشته باشند؟

 

پیشنهاد ما ، بهترین راه برای درمان انواع ریزش مو استفاده از پک شرکت رویش سبز لاوین می باشد.نمونه ای از تاثیر گذاری این پکیج روی بیماران مختلف را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

جهت سفارش میتوانید با شماره های زیر تماس گیرید

02166873674


 

 

* روگان(نام تجاری داروی ماینوکسیدل)

ماینوکسیدیل به صورت موضعی مصرف می شود، یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر، خون رسانی به پوست سر را افزایش می دهد. در نتیجه فولیکول های مو، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کنند و فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کنند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

* پروپسیا(نام تجاری داروی فناستراید)

این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون می شود (دهیدروتستوسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و در نتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود). البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود، اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود.

البته همان طور که در مورد داروی اول بیان شد، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسیده، لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

در مورد دو داروی ذکر شده لازم است به این نکته اشاره شود که مادامی که این دارو مصرف می شود، ریزش مو قابل درمان و کنترل است، ولی اگر درمان کنار گذاشته شود وضعیت به حالت قبل برمی گردد
چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

ریزش مو با اثر انگشت ارتباط دارد

مطالعه ای نشان داد اثر انگشت شست دست راست و انگشت نشانه و انگشت کوچک دست چپ افراد مبتلا به ریزش مو منطقه ای در بیشتر افراد از یک نوع است.

هدف از این مطالعه بررسی وجود رابطه بین ریزش موی منطقه ای و نوع اثر انگشت در بیماران مبتلا در مقایسه با افراد سالم و بررسی استعداد ارثی ابتلای به این بیماری بود که توسط سعدالله شمس الدینی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان انجام شد.

تحلیل آماری مقایسه ای بین نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد که بین نوع اثر انگشتان شست دست راست و انگشت نشانه و انگشت کوچک دست چپ افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم اختلاف معنی داری وجود دارد. نتیجه نهایی این مطالعه نقش بیشتر وراثت در پیدایش ریزش موی منطقه ای را تایید می نماید.

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

ژن عامل طاسی در زنان

محققان دریافتند ارتباط قوی بین یک نسخه ژنی با ریزش مو به ویژه در زنان بالای ۴۰ سال وجود دارد.

دانشمندان استرالیایی ادعا می‌کنند ژنی را کشف کرده‌اند که عامل طاسی در زنان است و با این کشف به شیوه‌ای موثر برای درمان ریزش مو در زنان دست خواهند یافت.

محققان دانشگاه ملبورن و بیمارستان سنت وینست در این کشور روی مولکول‌های وراثتی DNA حاصل از ۵۰۰ زن که حداقل ۵۰ درصد دچار ریزش مو شده بودند، مطالعه کردند.

مطالعات روی این زنان در مقایسه با گروهی که سالم بودند، نشان داد که زنان مبتلا به ریزش مو دارای نسخه تغییر یافته از ژن گیرنده بتا استروژن یا ESR2 هستند که به نظر می‌رسد پیازهای مو را نسبت به میزان استروژن بدن حسا‌س‌تر می‌کند.