نقش استرس ها و اضطراب در ریزش موها

نقش استرس ها و اضطراب در ریزش موها

نقش استرس ها و اضطراب در ریزش موها

همه افراد تلاش دارند ظاهری مناسب داشته باشند و داشتن موی سالم یکی از عواملی است که نقش مهمی در ایجاد آن بازی می کند. یکی از عوامل مهم در ریزش موها نقش استرس های روحی و اضطراب می باشد. باید توجه داشت که ریزش مو موجب اضطراب و اضطراب موجب [bt_highlight]ریزش مو[/bt_highlight] می شود که سیکل معیوبی را ایجاد می کند.100 تا 150 هزار مو در سر انسان وجود دارد که موها در 3 مرحله قرار دارند: فاز رشد (آناژن)، فاز انتقالی (کاتاژن)، فاز ریزش (تلوژن). اکثر موها در فاز رشد قرار دارند اما 50 تا 100 تار مو در روز در فاز ریزش قرار می گیرند. پس ریزش موی سر روزانه در این حد طبیعی بوده و بیماری محسوب نمی شود. در مواقعی که اضطراب شدید یا بیماریهای روانی مزمن وجود دارد تعداد موها در فاز تلوژن یا فاز ریزش مو افزایش یافته و ریزش مو تشدید می شود. این روند در مواردی مانند جراحی های بزرگ،  بعد از زایمان، بیماریهای تب دار مانند آنفولانزا بخصوص در اطفال و برخی داروها مانند داروهای فشار خون نیز اتفاق می افتد.

نقش استرس ها و اضطراب در ریزش موها

هیجان عاطفی ناگهانی می تواند تحریک کننده طاسی منطقه ایی یا ریزش موی موقت شود.

ریزش مو

امکان دارد بین 1تا 3 ماه بعد از استرس یا عوامل ذکر شده ریزش مو آغاز شود. در صورت بر طرف شدن عوامل مانند رفع استرس یا قطع دارو موهای ریخته شده در عرض 6 ماه دوباره بر می گردد. البته استفاده از داروهای موضعی و تقویت کننده های خوراکی در تسریع رشد موثرند . نوع دیگری از ریزش مو، ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا نام دارد. در این بیماری نسبتا شایع موهای سر و ریش بصورت دایره ای ریزش پیدا می کند که اگر تمام سطح را درگیر کند به آن آلوپسی توتالیس واگر تمام موهای بدن را گرفتار کند آلوپسی یونیورسالیس گفته می شود. در این بیماری به خصوص در نوع آلوپسی آره آتا معمولا یک عامل استرس زا از یک روز تا 2تا 3 هفته قبل موجب ریزش ناگهانی قسمتی از موی سر و صورت، ابرو، مژه و ریش می شود که خود این ریزش ناگهانی موجب اضطراب شدید در بیمار یا اطرافیان می شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  همه چیز درباره ریزش مو

در صورت رفع استرس در برخی اوقات در عرض 2 تا 3 ماه مجداد بطور کامل رشد می کند، اما در موارد مقاوم یا جهت تسریع در درمان می توان از داروهای موضعی و بعضا تزریق داروها استروئیدی داخل ضایعه استفاده نمود. جالب است که موهای سفید به ریزش در این بیماری مقاوم بوده و ابتدا موهای سیاه می ریزد همچنین در هنگام رشد موها نیز امکان دارد ابتدا موهای سفید در آمده و بعد از مدتی به موهای سیاه تبدیل شود.

نقش استرس ها و اضطراب در ریزش موها

سفید شدن یک شبه موها به علت استرس فوق العاده شدید و اضطراب زیاد بوده و چون موهای سیاه حساس تر هستند ریخته ودر یک شخص با موهای جو گندمی تنها موهای سفید باقی می ماند که اصطلاحا گفته می شود موهای سر بطور ناگهانی سفید شده است . بیماری دیگر تریکوتیلومانیا یا کندن بی اختیار موها نام دارد. در این بیماری شخص به طور اجباری و بی اختیار موهای بدن بخصوص سر ، ابرو،مژه، و ریش را می کند. بطوری که افراد دیگر متوجه کاهش موی آن منطقه می شوند. این بیماری با یک نقش عصبی شروع می شود و شخص با کندن مو احساس آرامش می کند. این بیماری در دختران با سنین پایین تر شایع تر می باشد.

برخلاف بیماری آلوپسی آره آتا در این بیماری معاینه موهای شکسته شده و آسیب دیده به علت دستکاری در منطقه ریزش مووجود دارد. در درمان این بیماری بر طرف کردن عامل تنش زا و اضطراب آور و استفاده از داروهای تسریع کننده رشد مو مانند ماینوکسیدیل موثر است. بطور کلی تاثیر عوامل روحی روانی مانند اضطراب و افسردگی در بیماریهای پوست ومو غیر قابل انکار است ودر برخورد با شخص مبتلا به بیماری پوست و مو باید جنبه های روانی و اثر متقابل آن بر روی یکدیگر را در نظر گرفت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *