ليزر موهاي زائد در خانه

ليزر موهاي زائد در خانه

ليزر موهاي زائد در خانه

 

 

دستگاه‌هاي ليزر موهاي زائد خانگي که به تازگي وارد بازار ايران شده‌اند، کاري شبيه به ليزر براي از بين بردن موهاي اضافي بدن مي‌کنند. در اين دستگاه‌ها از فناوري IPL استفاده شده است. IPL فناوري جديدي در[bt_highlight] از بين بردن موهاي زائد [/bt_highlight]است که در بيشتر سالن‌هاي زيبايي هم از آن استفاده مي‌شود…

اين دستگاه‌ها، پالس‌هاي نوري را به ريشه موها مي‌تابانند و باعث از بين رفتن آنها و كندشدن رشدشان مي‌شوند. انواعي از ليزرهاي خانگي موجود در بازار براي از بين بردن موي صورت مناسب نيستند و برخي از آنها براي اصلاح موي ناحيه تناسلي طراحي نشده‌اند بنابراين بايد هنگام خريد، نياز خود را از چنين وسيله‌اي در نظر بگيريد. در مورد اين دستگاه‌هاي تازه‌وارد که قيمتشان هم بالاست (بين يک تا سه ميليون تومان)، حرف‌وحديث‌هاي بسياري وجود دارد. به همين دليل به سراغ دکتر رضا رباطي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي رفتيم تا بدانيم که خريد ليزر موهاي زائد خانگي به درد چه کساني مي‌خورد و به درد چه کساني نمي‌خورد.

ليزر موهاي زائد در خانه

روش كار دستگاه‌هاي ليزر موهاي زائد خانگي با انواع کلينيکي‌شان تفاوت زيادي دارد؟

روش کار دستگاه‌هاي ليزر موهاي زائد خانگي شبيه دستگاه‌هاي ليزر موهاي زائد کلينيکي است با اين تفاوت که طوري طراحي شده‌اند كه خطر کمتري براي استفاده خانگي داشته باشند و بتوان به سادگي از آنها استفاده كرد. متاسفانه انواع نامرغوبي از اين دستگاه‌ها هم در بازار وجود دارد که به هيچ‌وجه شبيه ليزر عمل نمي‌کنند بنابراين اگر قصد خريد چنين محصولي داريد، حتما از ميان مارک و نشان‌هاي معتبر جهاني انتخاب کنيد.

آيا استفاده از اين دستگاه‌ها براي خانم‌هاي باردار يا شيرده مي‌تواند خطرناك باشد؟

تا به حال از نظر تئوري ثابت نشده نور ليزر يا اين دستگاه‌هاي خانگي اثر منفي چشمگيري بر جنين يا مادر شيرده داشته باشد. البته ليزردرماني براي رفع موهاي زائد، چه در خانه و چه در کلينيک، درماني است و ممکن است باعث ايجاد استرس و اضطراب در افراد مختلف شود. به همين دليل و از آنجا که ليزر موهاي زائد، نوعي درمان اختياري محسوب مي‌شود، بهتر است مادران باردار و شيرده براي پيشگيري از ايجاد مشکل احتمالي، از انجام چنين کاري صرف‌نظر کنند. اگر خانمي اصرار به اين کار دارد، بهتر است با پزشك معالجش مشورت كند.

ليزر موهاي زائد در خانه

آيا مي‌توان از اين دستگاه‌ها براي از بين بردن موي زائد تمام نقاط بدن استفاده كرد؟

اين به نوع دستگاه ليزر خانگي بستگي دارد و اگر در دفترچه دستگاه تاکيد شده آن را مثلا براي صورت، سينه يا ناحيه تناسلي استفاده نکنيد، حتما اين توصيه را جدي بگيريد چون ممکن است پالس‌هاي نوري آن دستگاه براي اين نواحي بدن مناسب نباشند اما اگر محدوديت مصرفي در دفترچه ذکر نشده بود،‌ مي‌توان از آن براي از بين بردن موهاي زائد تمام قسمت‌هاي بدن کمک گرفت.

استفاده از عينک مخصوص يا دستکش هنگام استفاده از ليزرهاي خانگي لازم است؟

به نوع دستگاه بستگي دارد. اگر لزومي به انجام اين کار وجود داشته باشد، حتما کارخانه توليدکننده، يک عينک يا دستکش همراه محصولش ارائه مي‌دهد و روش استفاده از آنها را در دفترچه يا سي‌دي آموزشي‌اش عنوان مي‌کند. اگر عينکي همراه محصول وجود داشت، حتما بايد از آن هنگام کار با دستگاه استفاده كرد تا عارضه چشمي پيش نيايد.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  درمان قطعی ریزش مو با این روش

ليزر موهاي زائد در خانه

آيا امکان سوختن پوست با استفاده از اين دستگاه‌ها وجود دارد؟

بله، يکي از شايع‌ترين عارضه‌هاي پوستي ليزر، سوختگي است. اگر در استفاده از ليزرهاي کلينيکي يا خانگي دقت‌ نشود، ممکن است پوست فرد دچار سوختگي شود. به همين دليل قبل از استفاده حتما بايد به دقت برنامه‌هاي سي‌دي آموزشي دستگاه را ديد يا روش کار آن را در دفترچه‌ راهنما مطالعه كرد.

آيا خود افراد هم مي‌توانند شخصا از دستگاه‌هاي ليزر خانگي استفاده کنند يا فرد ديگري بايد اين کار را برايشان انجام دهد؟

اين دستگاه‌ها براي استفاده فردي مناسب هستند. يعني هرکسي مي‌تواند به تنهايي و بدون کمک ديگران در خانه از آنها استفاده کند.

ليزر موهاي زائد در خانه

ميزان اثربخشي اين ليزرهاي خانگي با انواع کلينيکي‌شان برابري مي‌کند؟

ليزردرماني کلينيکي روشي براي از بين بردن تقريبا دائمي موهاي زائد است يعني مي‌توان ادعا کرد اين موها در روش کلينيکي ليزر هم صددرصد از بين مي‌روند. البته مي‌توان مطمئن بود که با ليزر موهاي زائد، سرعت رشد و تعداد آنها به مراتب کمتر از قبل مي‌شود. در مورد ليزرهاي خانگي هم هدف همين کم کردن نياز به اصلاح موهاي زائد است. از آنجا که ليزرهاي خانگي سابقه چنداني ندارد، هنوز کمي براي اظهارنظر قطعي يا جبهه‌گيري مثبت و منفي در مورد آنها زود است. بايد افراد مختلفي با جنس و نوع مو و پوست‌هاي متفاوت تجربه استفاده از اين دستگاه را بيان کنند تا بتوان گفت مي‌توان اثربخشي آنها را دقيقا برابر با ليزرهاي کلينيکي دانست يا خير.

آيا شما خريد اين ليزرهاي خانگي را به تمام خانم‌ها توصيه مي‌کنيد يا نه؟

خريد اين دستگاه‌ها کاملا انتخابي است. اگر خانمي موهاي زائد بسيار زيادي در ناحيه صورت، دست‌ها يا پاهاي خود دارد، ليزر خانگي از وسايل اصلاح قديمي‌تر براي او مناسب‌تر است اما تهيه اين محصول براي افراد کم‌مو يا آنهايي که حداکثر سالي 2بار براي ليزر موهاي زائد خود به کلينيک مراجعه مي‌کنند، ضرورتي ندارد. ضمن اينکه اين دستگاه‌ها به تازگي وارد کشور شده‌اند و بهتر است تا اطمينان از عملکرد و اثربخشي آنها، براي خريدشان عجله نكرد.

آيا نكته خاصي وجود دارد که رعايت آن قبل يا بعد از ليزر مو با اين دستگاه‌هاي خانگي ضروري باشد؟

بهتر است قبل از ليزر، حتما پوست تميز، خشک و عاري از هرگونه لوازم آرايشي يا کرم باشد. بعد از ليزر هم بايد تا چند ساعت يا يک روز، ‌البته در صورت امکان، پوست را در معرض نور آفتاب يا مواد آرايشي قرار نداد و آن را خشک و تميز نگه داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *