علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

کم پشت بودن موها ناشی از ریزش موها و باریک شدن موهای موجود برروی پوست فرد می باشد .
یکی از مهم ترین دلایل نازک شدن تارهای مو عوامل ارثی و ژنتیکی است که به شکل اختلال در هورمون های جنسی بروز می کند و به مرور باعث ریزش مو و نازک و شکنندگی آن می شود اما علاوه بر عامل وراثت، انواع حساسیت ها، آلودگی های آب و هوا، نوع تغذیه، نحوه آرایش و مراقبت و میزان استفاده ما از محصولات مختلف شیمیایی هم تاثیر فراوانی روی روند کم پشت و نازک شدن موها دارد ولی فقط این عوامل نیستند که باعث کم پشتی و نازک شدن موها می شود چون گاهی وجود یک بیماری خاص هم باعث این ریزش می شود.علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

 

 

 

 

 

 

*عوامل ژنتيكي و هورموني نقش مهمي در طاسي سر دارند
طاسي يك نوع مهم ريزش مو بوده كه در مردان و زنان به صورت هاي متفاوتي بروز مي كند. اين نوع ريزش

عمو در مردان در سنين 20 تا 50 سالگي و در زنان در سنين بالاي 40 سالگي بيشتر رخ مي دهد كه عوامل ارثي و هورموني خطر بروز اين مشكل را افزايش مي دهد.
حساسيت بيش از اندازه پياز مو به هورمون هاي مردانه به ويژه در زنان موجب طاسي مي شود به طوريكه با كاهش اين هورمون ها ريزش مو نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.
طاسي سر در مردان در پيشاني و گيجگاه بيشتر ديده مي شود در حاليكه در زنان اين مشكل از ناحيه فرق سر شروع شده و به تدريج به ديگر نقاط سر سرايت مي كند.

*كمبود پروتئين موجب خشكي و تغيير رنگ موها مي شود
خشكي و تغيير رنگ موها يكي از مشكلات شايع در بين مردم است كه در نتيجه آن وضعيت ظاهري انسان بسيار نامناسب شده و فرد مبتلا دچار مشكلات روحي و رواني زيادي مي شود.
كمبود برخي از مواد مغذي به ويژه پروتئين ها موجب خشكي و تغيير رنگ موها مي شود. كمبود ويتامين ها به ويژه نوع A آن نيز مي تواند در بلند مدت و حتي كوتاه مدت موجب كاهش شفافيت موها شود.
علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن
*ضعف ريشه مو با كم خوني بدن در ارتباط است
ضعف ريشه موها در بيشتر موارد به دليل اختلال دروني و برخي از بيماري هاي زمينه اي ايجاد مي شود. كم خوني بدن مي تواند موجب ضعف ريشه موها شود كه البته اين مشكل با مصرف مواد غذايي حاوي آهن به ويژه گوشت و ماهي و رعايت برخي از نكات كه توسط پزشك تجويز مي شود تا حد زيادي برطرف مي شود.
علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن
*لوازم آرايشي گران قيمت بهترين راه زيبايي موها نيست
متاسفانه استفاده از لوازم و مواد آرايشي در كشورمان به ويژه در بين جوانان به يك عادت تبديل شده است اما بسياري از استفاده كنندگان اين مواد از عوارض جانبي لوازم و مواد آرايشي آگاه نيستند.
بسياري از مردم براي حالت دادن به موها از انواع محصولات آرايشي و به اصطلاح بهداشتي مانند انواع واكس، كرم مو، ژل و ساير مواد نفتي مانند پارافين و روغن هاي مضر استفاده مي كنند. بر خلاف بسياري از تصورات لوازم آرايشي و بهداشتي گران قيمت بهترين راه زيبايي و حالت دادن به موها نيست چراكه اين مواد و لوازم مي توانند موجب آسيب موها از جمله ضعف ريشه مو و ريزش موها شود.
براي زيبايي و حالت دادن به موها بهتر است از روغن هاي گياهي حاوي اسيدهاي چرب ضروري مانند امگا3 استفاده كرد چراكه اين روغن ها به سلامتي پوست و موها كمك بزرگي مي كند.

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

یکی از عللی هم که سبب می شود موهای شما کم پشت جلوه کند همین چرب بودن موهایتان می باشد. بهترین راه برای کنترل چربی موها استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب و افزایش دفعات شستن موهایتان می باشد . از نرم کننده استفاده نکنید .

اشتباهات رایجی که موهای شما را نازک می کند
– محصولات بهداشتی مانند شامپوها که پر از مواد شیمیایی آسیب رسان هستند. شست وشوی موها با شامپوهایی که حاوی سولفات یا هر نوع الکل هستند، تاثیرات مخربی روی موهای شما با خشک کردن ساقه آن و در نهایت نازک شدن تارهای مو می گذارد.
– نرم کننده هایی که در ترکیبات خود سیلیکون دارند، حجم موهای شما را گرفته و تارهای آن را نازک و شکننده می کنند.
– استفاده از مواد آرایشی و حالت دهنده های کاملا شیمیایی به جای مصرف ماسک و محصولات طبیعی و خانگی.
– استفاده از برس به جای شانه های دانه درشت.
– برس کشیدن باعث آسیب رساندن به ریشه مو و کشیدگی بیش از حد موها شده و در نهایت تعداد زیادی از موهای شما را در طول روز از بین می برد.
– در حالی که استفاده از شانه های دانه درشت و شانه کردن موها از قسمت نوک موبه سمت بالا بهترین روش شانه زدن موهای تازک است.
– بستن یا جمع کردن موها با کش های سفت یا بافتن آنها به روش هایی که باعث کشیدگی بیش از حد موها می شود به راحتی آنها را کم پشت می کند.
– خشک کردن موهای خیس با سشوار بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام یا استخر یکی از رایج ترین اشتباهات ماست که آسیبی به مراتب بیشتر از عادت های بد ما به مو وارد می کند.
– استفاده زیاد از حالت دهنده های الکتریکی مانند اتو و بابیلیس که حرارت زیاد آنها ساختمان مو را به شدت تخریب و رشد آن را متوقف می کند.
– تا زمانی که زندگی روزانه شما پر از استرس و تنش های گاه و بیگاه باشد، نباید انتظار داشتن موهایی سالم و زیبا داشته باشید. فکر و خیال و پرداختن به فعالیت های پراسترس خسارات جبران ناپذیری را برای شما رقم می زند. نرمش روزانه و یوگا بهترین راه رفع این مشکل و از همه مهم تر سلامت موهای شماست.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  درمان ریزش موی شقیقه را از ما بپرسید

چه غذاهایی برای تقویت موها نیز است
پروتئین: یکی از پایه های اصلی ساختمان موها پروتئین است و کمترین تغییر در اندازه آن می تواند به ریزش مو منجر شود. پس برای به دست آوردن میزان کافی پروتئین و کمک به ضخیم شدن موهای تان در هفته باید مقدار کافی ماهی، گوشت گاو، مرغ، نخود، لوبیا و دیگر حبوبات و انواع و اقسام مواد لبنی مانند شیر، ماست و پنیر نوش جان کنید.

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

امگا 3:بدن برای رشد و[bt_highlight] پر پشت شدن موها [/bt_highlight]به مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا3 نیاز دارد. پس برای اینکه بتوانید این میزان امگا 3 را در بدن تامین کنید باید مصرف ماهی سالمون و ساردین، گردو را در برنامه غذایی خود بیشتر کنید.

ویتامین B: بیوتین یکی از انواع ویتامین B است که مصرف آن به عنوان مکمل برای رشد و تقویت مو و ناخن ها بسیار توصیه می شود. منابع غذایی خوب بیوتین سبزیجات، گردو، جگر، برنج با پوسته و تخم مرغ است که وجود این ویتامین از سفید شدن زود رس موها و ریزش آن جلوگیری می کند.

ویتامین E: یکی از مزیت های ویتامین E بهبود رشد و توسعه مویرگ ها و عروق خونی است. این عملکرد سبب افزایش جریان خون به ریشه موها می‏شود، به همین خاطر می توان گفت این ویتامین به رشد موها کمک کرده و رشد آنها را در بسیاری از افراد تسریع می‏بخشد. علاوه بر این نشان داده شده که مصرف مقادیر بیشتر ویتامین E در رژیم غذایی می تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها پیشگیری کند.

ماسک های تقویتی خانگی مخصوص موهای نازک و کم حجم
ماسک تخم مرغ
دستور 1: باتوجه به اندازه موهای تان یک یا دو تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و حسابی آن را بهم بزنید. سپس این محلول را در حمام روی موهای خیس خورده تان به مدت 30 دقیقه قرار داده و بعد با شامپو و آب ولرم خوب شست وشو دهید (یک بار در هفته)
دستور 2: سفیده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن طبیعی (زیتون، کنجد و. . . ) و دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه روی کف سرتان ماساژ دهید (یک بار در هفته).

معجزه روغن کرچک
در ظرفی متوسط مقداری مساوی از روغن کرچک و روغن نارگیل را مخلوط کنید و روی سرتان بریزید و خوب آن را ماساژدهید. سپس با شانه ای دانه درشت موها را خوب شانه کنید تا روغن حسابی به خورد موها برود. موها را با حوله ای گرم بپیچید و بعد از یک ساعت آنها را با شامپو شست وشو دهید. از آنجایی که این روش یکی از بهترین و سریع ترین روش های ضخیم کردن موهای نازک است، یک یا دوبار در هفته آن را امتحان کنید.

ماسک حنا
پودر حنا را با سه قاشق ماست، مقداری آب یا نوشیدنی چای سبز مخلوط کرده (بهتر است از چای سبز دم کشیده استفاده شود)و یک شب در یخچال نگه دارید. روز بعد یک عدد تخم مرغ و دو قاشق آبلیمو به آن اضافه کرده و آن را به موهای تان آغشته کنید. حدود یک ساعت صبر کنید تا ماسک روی موهای شما خشک شود و سپس آن را شامپو زده و کاملا آبکشی کنید (هفته ای یک بار).

علل کم پشتی مو و راههای تقویت آن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *