ریزش مو و کمبود آهن

ریزش مو و کمبود آهن

ریزش مو و کمبود آهن

 

یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو کمبود آهن است

ریزش مو به دلیل تاثیر به سزای آن در زیبایی افراد هم در زنان هم در مردان بسیار با اهمیت شمرده می شود.اگرچه قابل ذکر است که احتمال اینکه مردان ریزش مو را تجربه کنند بسیار بیشتر از زنان است اما ریزش مو در زنان نیز اتفاق می افتد و رایج است. دلایل ریزش مو می توانند از دلایل ساده و موقتی مانند کمبود ویتامین و آهن تا دلایل پیچیده تر، مانند یک بیماری باشد

در این مطلب به رابطه [bt_highlight]کمبود آهن و ریزش مو[/bt_highlight] می پردازیم. با ما همراه باشید.

ریزش مو و کمبود آهن

چرا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو دارای علل بسیاری است و می تواند بزرگسالان و کودکان  هر دو جنس را تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو تنها به علت الگوی طاسی مردانه نیست. بلکه می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. هنگامی که شما به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنید، بدن شما نمی تواند هموگلوبین را در خون شما تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را برای رشد و ترمیم سلول های بدن شما، از جمله سلول هایی که رشد مو را تحریک می کنند، حمل می کند.

ریزش مو و کمبود آهن

ریزش موی ناشی از کمبود آهن به چه شکل است؟

ریزش موی ناشی از کمبود آهن می تواند مانند الگوی ریزش موی سنتی مرد و زن باشد. مطالعه ای که در مجله علوم پزشکی کره منتشر شده است نشان می دهد که آهن نه تنها نقش موثری در ریزش مو دارد، بلکه باعث می شود که مو به شکل مشابهی با الگوی طاسی ژنتیکی مردان و زنان دچار ریزش شود.

اگر ریزش مو را تجربه می کنید، ممکن است موهای بیش از حد معمول در زمان حمام کردن یا شانه کردن موی خود مشاهده کنید. در موارد پیشرفته تر، ممکن است نقاط قهوه ای روی پوست سر خود داشته باشید

ریزش مو و کمبود آهن

درمان ریزش موی ناشی از کمبود آهن چگونه است؟

ریزش موی ناشی از کمبود آهن دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو، این است که به علت اصلی مشکل برسید. اگر فکر میکنید که ریزش مو به کمبود آهن مرتبط است، برای اندازه گیری سطح آهن خود با دکتر مشورت کنید. به احتمال زیاد دکتر شما یک آزمایش خون سطح فریتین را انجام می دهد که سطح پروتئینی به نام فریتین را اندازه گیری می کند که به ذخیره آهن کمک می کند.

اگر نتایج آزمون شما نشان می دهد که سطح آهن خون شما پایین است، شما می توانید آن را با مکمل های آهن درمان کنید. ممکن است تغییرات در تعداد حرکات روده ای را به عنوان یک عارضه آهن اضافی تجربه کنید، بنابراین اگر دچار معده درد شدید، به پزشک خود بگویید.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  روغن زیتون برای موخوره

ریزش مو و کمبود آهن

رشد مجدد مو

افراد در ایالات متحده آمریکا بیش از 3.5 میلیارد دلار برای درمان ریزش مو صرف می کنند، تخمین زده می شود که حدود 99 درصد از این محصولات کار نمی کنند.

چشم انداز ریزش موی ناشی از کمبود آهن چگونه است؟

از دست دادن مو به علت کمبود آهن باید موقتی باشد. مراجعه به پزشک برای دریافت بهترین درمان و گزینه های درمانی بهترین ایده برای حل این مشکل است. پزشک شما می تواند به تغییر رژیم غذایی شما برای دریافت میزان آهن کافی مورد نیاز شما اقدام کند.

ریزش مو و کمبود آهن

آیا می توان از کمبود آهن و ریزش مو پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری از ریزش مو، باید:

  • یک  رژیم غذایی  سالم و متعادل  داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین  هایی مانند ماهی سالمون  و میوه های خشک استفاده می کنید. شما همچنین باید به عبارت “غنی شده از آهن” در برچسب غذاهای بسته بندی مانند غلات توجه کنید.
  • غذاهای با ویتامین C به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این غذاها به بدن شما امکان جذب آهن را به شیوه ای موثرتر می دهد. اطمینان حاصل کنید که میزان بیشتری پرتقال، توت فرنگی، خربزه، بروکلی و گوجه فرنگی بخورید.
  • موهای خود را ببندید. استفاده از یک هد بند تنگ ممکن است منجر به شکستگی و ریزش مو شود.
  • موی خود را با مواردی مانند روسری و کلاه محافظت کنید. در روزهای فوق العاده آفتابی و بادی، باید موهای خود را پوشانده باشید.
  • موهای خود را به آرامی شانه کنید و بشویید. ملایم رفتار کردن با مو به شما در جلوگیری از ریزش موهای بیش از حد در طول نگهداری روزمره کمک کند.
  • از مواد شیمیایی و رنگ مو اجتناب کنید. اگر از مواد شیمیایی و مو استفاده می کنید، به دنبال کمک یا راهنمایی از یک فرد حرفه ای آموزش دیده باشید و خود سر عمل نکنید.
  • تا حد امکان از سشوار و بابلیس های فر کننده استفاده نکنید. اگر از آنها استفاده می کنید، یک لایه حفاظتی ژل یا موس را به موهایتان بزنید که می توانید آن را از هر سوپرمارکت یا داروخانه خریداری کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *