ریزش مو و اختلالات تیروئید

ریزش مو و اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئیدي در ريزش مو
هورمونهای غیر طبیعی غالباً به دلیل ریزش موی سر ، سرزنش می شوند ، اما شاید با کمال تعجب ، آنها مسئول اندک اقلیت کوچکی از موارد این علائم پریشانی هستند، بسیاری از شرایط مختلف می تواند به ریزش مو منجر شود. برخی از ریزش مو بخشی از زندگی عادی است.

مقدمه
 زنان بعد از زایمان و در زمان یائسگی می توانند موهای خود را از دست دهند و تقریباً هر مرد تا رسیدن به بزرگسالی موهای خود را از دست می دهد. مردان و زنان سالخورده طاسی درجات مختلفی ایجاد می کنند که این امر تا حد زیادی توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود.
موهای پوست سر انسان به طور مداوم رشد نمی کنند. هر فولیکول مو (واحد تولید مو) مراحل رشد را طی می کند که در طی آن موها طولانی می شوند و به دنبال آن یک دوره استراحت (مرحله تلوژن) انجام می شود. در حین تلوژن ، مو ریخته می شود و موهای جدید جایگزین می شود. در بعضی از حیوانات این فرآیند همزمان شده است. به همین دلیل است که سگها در همان زمان یا “کسالت” موهای زیادی را از دست می دهند. رشد موهای انسان به طور یکسان هماهنگ نمی شود ، بنابراین در هر زمان فولیکول های مختلف مو در مراحل مختلف چرخه رشد آنها قرار دارند. بنابراین طبیعی است که برخی موهای مداوم ریزش داشته باشید که معمولاً با رشد موهای جدید متعادل می شود. یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو “telogen effluvium” نام دارد. این می تواند توسط هر بیماری شدید ، به عنوان مثال ذات الریه یا یک عمل بزرگ ایجاد شود. استرس بیماری باعث می شود که همه فولیکول های مو وارد مرحله استراحت خود شوند و رشد مو به طور موقت متوقف شود. از آنجا که چرخه موی انسان طولانی است (چند ماه) ، ریزش مو ممکن است برای چند ماه آشکار نباشد ، تا این زمان فرد از بیماری خود بهبود می یابد. چنین ریزش مو نیز همزمان با شروع موهای جدید برای رشد مجدد است و بنابراین ریزش مو گذرا است.ریزش مو و اختلالات تیروئید

ریزش مو و بیماری تیروئید
کم کاری تیروئید و طولانی مدت و پرکاری تیروئید می تواند باعث ریزش مو شود. مو به طور یکنواخت پراکنده به نظر می رسد. رشد مجدد با درمان موفقیت آمیز اختلال تیروئید معمول است ، اگرچه چندین ماه طول خواهد کشید و ممکن است ناقص باشد، کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید یا مشکلات تیروئید کوتاه مدت باعث ریزش مو غیر معمول است.
برخی از انواع کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید به طور ناگهانی ظاهر می شوند و زود تشخیص داده می شوند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است ماه ها یا سالها قبل از تشخیص وجود داشته باشند. ریزش مو به دلیل بیماری تیروئید چند ماه پس از شروع بیماری تیروئید آشکار می شود. این به دلیل چرخه طولانی مو است. در چنین مواردی ، به طور متناقض ریزش مو ممکن است به دنبال درمان تیروئید باشد و ممکن است داروی تیروئید به اشتباه سرزنش شود و منجر به برداشتن درمان شود، که به نوبه خود ممکن است ریزش مو را بدتر کند.
بیشتر مبتلایان به هایپو یا تیروئید تیروئید مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید هستند. اگر فرد مبتلا به بیماری خود ایمنی باشد ، احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی را نسبت به سایرین دارد. آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است و باعث ریزش مو می شود که در افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید بیشتر از حد انتظار اتفاق می افتد. بر خلاف انواع ریزش موهای پراکنده که در بالا توضیح داده شد ، آلوپسی آرتا باعث ایجاد مناطق جدا از ریزش مو می شود. در بیشتر موارد این گذرا است و پیشرفت نمی کند ، اما متأسفانه می تواند باعث طاسی قابل توجه شود. سایر بیماری های خود ایمنی نادر دیگر نیز وجود دارد که می تواند از طریق جای زخم باعث ریزش مو شود (به عنوان مثال لوپوس اریتماتوز) که با بیماری های خود ایمنی تیروئید همراه است. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین با بیماری خود ایمنی تیروئید همراه است و ممکن است به عنوان ریزش مو انتشار یابد. سایر خصوصیات دوره های نامنظم ، چاقی و آکنه است.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  الگوهای ریزش موی زنانه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *