ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی می باشد که باعث ریزش غیر قابل پیشبینی ریزش مو ها می شود. اغلب مشاهده گردیده شده است که ریزش مو در سر و یا ریش به شکل بیضی یا دایره اتفاق افتاده است که به این نوع ریزش ها، ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره‌ آتا گفته می شود.

نکاتی می باشد که باید بدانیم:

+ ریزش مو در این بیماری معمولا ناگهانی اتفاق میافتد.

+ معمولا در یک پنجم افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای، یکی دیگر از اعضا خانواده از این بیماری رنج میبرد.

+ با توجه به بررسی های انجام شده مدارکی مبنی بر ریزش موی سکه ای به دلیل استرس وجود ندارد.

+ ریزش مو به صورت پراکنده و سکه ای معمولا بعد از گذشت یک سال مجدد شاهد رویش مو می شویم.

+ متاسفانه تا کنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است.

درمان خانگی ریزش مو سکه ای

برای درمان ریزش مو سکه ای روش خانگی پیشنهاد می شود:

+ درمان ریزش مو با سیر

خاصیت درمانی طبیعی سیر می‌تواند به درمان ریزش موی سکه ای کمک کند. پژوهشی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که ژل سیر برای درمان آلوپسی آره آتا موثر است. در این مطالعه کسانی که از کرم‌های کورتون همراه با عصاره‌ی یا ژل سیر استفاده کرده بودند، نتایج درمانی بهتری را نشان دادند.

+ درمان ریزش مو با مکمل های بیوتین و زینک

بیوتین و روی (زینک) از جمله ریزمغذی‌هایی هستند که می‌توانند باعث افزایش رشد مو و پیشگیری از ریزش شوند. بدن شما روزانه به ۳۰ میلی‌گرم روی و ۳ میلی‌گرم بیوتین نیاز دارد. رژیم غذایی سالم همراه با این مواد مغذی می‌تواند به پیشگیری و درمان ریزش موی سکه ای کمک کند.

درمان ریزش مو سکه ای

ریزش موی سکه‌ای، خلاف بسیاری از بیماری‌های پوستی با جوش، قرمزی، کهیر یا خارش شدید همراه نیست. با این حال، بسیاری از مبتلایان به این بیماری می‌دانند که باید پوست سر، گوش‌ها و صورت خود را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارند. افزون بر این، پوست بی مو به سرما نیز حساس‌تر است.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  زنان و ریزش مو

با توجه به نوع طاسی سکه‌ای، سن و میزان ریزش مو، درمان‌های متفاوتی برای مهار حملات سیستم ایمنی و یا تحریک فولیکول‌های مو وجود دارد. شیوه‌های درمانی به ویژه، برای افرادی که کمتر از ۵۰ درصد موهای خود را از دست داده‌اند (به شکل خفیف‌تری این بیماری گرفتار شده‌اند) متفاوت است.

پزشکان برای بیمارانی که بیش از ۵۰ درصد موی سر یا قسمت‌های دیگر بدنشان را از دست داده‌اند، داروهای خوراکی و تزریقی تجویز می‌کنند.

هرچند، ممکن است این داروها برای همه‌ی این بیماران مؤثر نباشند. به همین دلیل، قبل از مصرف دارو بهتر است درباره‌ی عوارض و فواید این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش مو سکه ای در کودکان

در آلوپسی آره آتا، سلول‌های سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند. فولیکول‌ها واحدهای سازنده‌ی مو هستند که در لایه‌ی میانی پوست جای دارند. این بیماری مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود.

ریزش موی سکه ای کودکان نسبتاً شایع است و در تمام سنین دیده می‌شود؛ اما معمولاً در اواخر دوران کودکی و اوایل نوجوانی ظاهر می‌شود. به طور کلی ۲۵ درصد از افراد مبتلا به این بیماری، کودکان هستند.

تشخیص و درمان ریزش موی سکه ای کودکان

تشخیص این بیماری مبتنی بر رد سایر علل ریزش مو است. معاینه‌ی سر از نظر عفونت‌های قارچی و بررسی فاکتورهای خونی از جمله مواردی است که معمولاً بررسی می‌شود.

آیا ریزش مو سکه ای درمان می شود؟

برای آلوپسی آره‌آتا درمانی وجود ندارد. راه‌هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند، بیشتر به جهت کاهش ریزش و تقویت رشد مو هستند. متاسفانه برخی از بیماران به این روش‌های درمانی پاسخ مناسبی نمی‌دهند و ریزش مو بدتر می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *