درمان سفیدی ریش

درمان سفیدی ریش

درمان سفیدی ریش

 

دانستن راه های خانگی [bt_highlight]درمان سفیدی ریش[/bt_highlight] برای برخی از افراد بسیار مهم است زیرا سفیدی پیش از موعد ریش مشکل بسیار ناخوشایندی است و سبب می‌شود که سن‌تان از آن‌چه هست بالاتر به نظر برسد.

درمان سفیدی ریش

رنگدانه‌ی ملانین مسبب سیاه بودن رنگ موها است و به همین دلیل کمبود یا عدم وجود رنگدانه‌ی ملانین باعث سفید یا خاکستری شدن پیش از موعد موها می‌شود. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از دلایلی که سبب سفید یا خاکستری شدن پیش از موعد مو می‌شوند.

علل سفید شدن پیش از موعد ریش
۱. سوء تغذیه یا رژیم نامناسب

۲. کمبود مس، آهن و ید

۳. کمبود ویتامین B۱۲

۴. کم‌خونی

۵. مصرف بیش از حد الکل

۶. سیگار کشیدن بیش از اندازه یا استفاده از محصولات تنباکو

۷. استرس

۸. بیش از حد فکر کردن یا نگرانی‌های ذهنی

۹. مشکلات عاطفی

۱۰. عوامل ارثی

درمان سفیدی ریش

اگر از مشکل سفید شدن پیش از موعد ریش رنج می‌برید، نگاهی داشته باشید به درمان‌های طبیعی قید شده در این نوشتار که کمک‌تان می‌کنند از شر مشکل سفید یا خاکستری شدن موی ریش خلاص شوید.

در ادامه ۱۲ روش خانگی درمان سفیدی ریش آمده است

درمان سفیدی ریش
۱. ترکیب آمله و روغن نارگیل
ترکیب روغن نارگیل و آمله (انگور فرنگی هندی) بسیار برای رفع مشکل سفید شدن ریش بسیار مؤثر است.

۱ قاشق چایخوری پودر آمله را بردارید و با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. ترکیب حاصل را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید. پس از آن‌که ظرف را از روی حرارت برداشتید کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس با استفاده از این ترکیب ریش‌تان را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه ماساژ بدهید. اجازه بدهید دست کم ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

درمان سفیدی ریش

۲. برگ کاری
برگ­های کاری نیز در رفع مشکل سفید شدن پیش از موعد موی ریش موثر هستند. در حدود ۱۰۰ میلی‌لیتر آب آماده کنید و برگ‌های کاری را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و حجم آن به نصف کاهش پیدا کند. حالا اجازه دهید که ترکیب حاصل خنک شود و آن را به طور روزانه برای رفع مشکل سفید شدن ریش بخورید.

درمان سفیدی ریش

۳. برگ کاری و روغن نارگیل
برای رفع مشکل سفید شدن ریش پیش از موعد می‌توانید ریش‌تان را با مخلوطی از برگ‌های کاری و روغن نارگیل ماساژ بدهید. ۸ تا ۱۰ برگ له‌شده‌ی کاری را آماده کنید و آنها را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل روی شعله‌ی کم حدودا به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و وقتی ترکیب خنک شد با استفاده از آن دست کم به مدت ۵ دقیقه ریش‌تان را با آن ماساژ بدهید. ماساژ منظم با استفاده از این ترکیب در عرض چند روز نتیجه‌ای عالی برای شما خواهد داشت.

درمان سفیدی ریش

۴. برگ کاری و پودر آمله (انگور فرنگی هندی)
۸ تا ۱۰ برگ کاری را آماده کنید و آنها را در ۱۰۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید. وقتی آب داخل ظرف به نصف رسید، یک قاشق چایخوری از پودر آمله را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۱ دقیقه بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید که کمی از حرارت آن کم شود. زمانی که ترکیب ولرم شد، آن را بنوشید.

درمان سفیدی ریش

۵. ماساژ با کره‌ی گاوی
کره‌ی گاوی نیز در رفع کردن مشکل سفید شدن پیش از موعد ریش بسیار موثر است. کمی کره‌ی خالص آماده کنید و سپس ریش خود را با این مخلوط به مدت ۳ تا ۵ دقیقه ماساژ بدهید و پس از گذشت نیم ساعت آن را شستشو دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، این کار را به صورت روزانه تکرار کنید.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  راهکارهایی معجزه آسا جهت رشد ریش های شما

درمان سفیدی ریش

۶. ژل یا آب آلوئه‌ورا
مخلوطی از ژل یا آب آلوئه‌ورا با کره‌ی گاوی نیز برای رفع مشکل سفید شدن پیش از موعد ریش بسیار موثر است. ۱ قاشق چایخوری از کره‌ی گاوی را با مقدار مساوی ژل یا آب آلوئه‌ورا مخلوط کنید و سپس ریش خود را با حرکات مدور و به سمت بالا دست کم دقیقه ماساژ دهید. در نهایت پس از گذشت دقیقه آن را بشویید.

درمان سفیدی ریش

۷. آب‌دوغ و آب برگ‌های کاری
۱ قاشق غذاخوری آب‌دوغ را با ۱ قاشق غذاخوری آب برگ کاری مخلوط کنید. حالا این مخلوط را روی شعله‌ی کم در حدود ۵ دقیقه بجوشانید. هنگامی که ترکیب حاصل به اندازه‌ی کافی خنک شد، با استفاده از آن ریش‌تان را ماساژ بدهید و بعد از گذشت نیم ساعت با آب ولرم آن را شستشو دهید.

درمان سفیدی ریش

۸. مواد غذایی غنی از ویتامین B۱۲
مصرف خوراکی‌هایی که غنی از ویتامین B۱۲ هستند، کمک زیادی به جلوگیری از فرآیند سفید شدن پیش از موعد ریش می‌کند. جگر، سینه مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ماهی سالمون و ساردین منابع خوبی برای دریافت ویتامین B۱۲ هستند.

درمان سفیدی ریش

۹. مواد غذایی غنی از آهن
کمبود آهن نه تنها باعث ایجاد کم خونی می‌شود، بلکه سبب سفید شدن پیش از موعد موها نیز می‌شود. مواد خوراکی غنی از آهن می‌توانند روند سفید شدن پیش از موعد موها را متوقف کنند. گوشت قرمز، زرده‌ی تخم‌مرغ، جگر، بوقلمون، مرغ و سبزیجات برگ سبز تیره (اسفناج و کولارد سبز) منابع خوبی برای دریافت آهن هستند.

درمان سفیدی ریش

۱۰. مواد غذایی غنی از مس
کمبود مس ممکن است به کاهش رنگدانه‌ی ملانین منجر شود و به این ترتیب سبب سفید شدن پیش از موعد موها شود. بنابراین لازم است یک رژیم متعادل حاوی مقدار کافی مس داشته باشید تا تولید فعالانه و مناسب ملانین ادامه پیدا کند. تایروزیناز یک آنزیم حاوی مس است که تیروزین را به ملانین تبدیل می‌کند. جگر، قارچ، خردل چینی، اسفناج، کلم کالی، مارچوبه، نعناع فلفلی، سیب‌زمینی، لوبیا سبز، بادام هندی، گوجه‌فرنگی، زنجبیل و تخمه‌ی آفتابگردان منابع خوبی از مس هستند.

درمان سفیدی ریش

۱۱. غذاهای غنی از ید
از آن‌جائی که کمبود ید یکی از دلایل اصلی سفید شدن پیش از موعد ریش است، مواد غذایی غنی از ید به پیشگیری از سفید یا خاکستری شدن موها کمک می‌کند. ماهی، موز و هویج منبع خوبی از ید هستند. با این حال شما می‌توانید نمک معمولی خود را با نمک یددار جایگزین کنید تا میزان مصرف ید‌تان افزایش بیابد.

درمان سفیدی ریش

۱۲. غذاهای غنی از روی
کمبود روی نیز باعث سفید شدن پیش از موعد موها می‌شود، بنابراین سعی کنید غذاهای غنی از روی بخورید تا فرآیند سفید یا خاکستری شدن پیش از موعد مو را متوقف کنید. صدف، بره، گوشت گاو، اسفناج، تخمه‌ی کدو تنبل، آجیل (بادام، بادام زمینی، گردو)، لوبیا و قارچ منبع خوبی از روی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *