سرعت رشد مو

سرعت رشد مو

 

سرعت رشد مو

اغلب مردم موی بلند را نشانه‌ای از زیبایی می‌دانند. موی بلند تداعی‌کننده‌ی سرزندگی، جوانی و برای برخی نشانه‌ای از سلامتی است. بیشتر زنان، اگر نه همه‌ی آنها، بسیار علاقه‌مند هستند بتوانند موهایی بلند و افشان داشته باشند. رشد سریع مو موضوعی داغ است و ما در ادامه می‌خواهیم ببینیم رشد سریع مو تا چه حد ممکن است و راهکارهای عملی آن چیست.

 

موی افراد در مدت یک ماه، بین ۶ میلی‌متر تا ۱٫۳ سانتی‌متر رشد می‌کند. گرچه، عوامل ژنتیکی در تفاوت‌ میزان [bt_highlight]رشد موها [/bt_highlight]نقش دارند، اما این تفاوت‌ها کمتر از آن است که به نظر می‌رسد. همچنین هیچ فرمول علمی اثبات‌شده‌ای برای سرعت بخشیدن یا تحریک رشد مو بیش از اندازه‌ی طبیعی آن وجود ندارد. بنابراین ویدئوهایی که ادعا می‌کنند می‌توانید در عرض چند هفته ۱۰-۷ سانتی‌متر موهایتان را بلند کنید گمراه‌کننده هستند.

چرا رشد موهای برخی دوستانم نسبت به من بیشتر است؟

در حقیقت موی دوستان شما سریع‌تر از شما رشد نمی‌کند. بلکه ضخامت‌ و تراکم بیشتر موهای آنهاست که چنین تصوری را برای شما ایجاد کرده است. علاوه بر این دوستان‌تان ممکن است برخلاف شما با ریزش جدی موی سرشان مواجه نباشند. همه‌ی این موارد خبر از موهای سالم‌تر آنها می‌دهد و این چیزی است که شما هم باید به دنبالش باشید! موهایی سالم و فاقد موخوره بهتر می‌توانند رشد کنند؛ زمانی که موی شما ضخیم‌تر و متراکم‌تر شود بلندتر به‌نظر خواهد رسید.

تمام راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم بر این اصول استوارند که:

سرعت رشد مو

 

  • از لحاظ فیزیکی رفتار درستی با موها داشته باشید؛
  • مواد مغذیِ لازم را برای رشد موی سالم به بدن‌تان برسانید؛
  • به مراقبت از مو و حفظ سلامت آن اهمیت بدهید.

1. ماساژ پوست سر

ماساژ می‌تواند جریان خون را در پوست سر شما افزایش بدهد و فعالیت فولیکول‌های مو را تقویت کند. زمانی که فولیکول‌های بیشتری فعال باشند تعداد موهای بیشتری خواهید داشت، بنابراین موهایتان بلندتر به‌نظر خواهد آمد. دو راه برای ماساژ پوست سر وجود دارد:

ماساژ با روغن‌های عصاره‌ای

یک یا دو نوع روغن عصاره‌ای تهیه کنید: نعناع، روغن درخت چای، روغن لیمو. روغن را کمی گرم کنید. پوست سر را به مدت ۲۰ دقیقه با حرکات دورانی ماساژ بدهید. به مدت ۳۰ دقیقه مو و پوست‌ سرتان را به حال خود رها کنید. نهایتا سرتان را بشویید.

روش وارونگی

خم شوید یا از روی تخت سرتان را آویزان کنید تا موها به شکل وارونه قرار بگیرند. در این حالت سر شما پایین تر از قلب‌تان قرار می‌گیرد و خون بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. در همین حالت جلوی سر، پشت و دو طرف پوست سرتان را با حرکات دورانی به مدت ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار به جریان یافتن خون در پوست سر و رشد سریع مو کمک می‌کند.

سرعت رشد مو

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  شامپو خارجی برای رشد سریع مو

2. نوک‌گیری موهایتان را به‌طور دوره‌ای انجام دهید

در نگاه اول به نظر می‌رسد کوتاه کردن موها مخالف هدف ما یعنی رشد سریع مو باشد، هرچه باشد نوک‌گیری موها موجب کوتاهی آن می‌شود. اما این کار برای رشد سالم‌ موی شما ضرورت دارد. دلیل آن این است که موهای پر از موخوره به هم گره می‌خورند، و سر آنها چند شاخه می‌شود. موخوره‌ها تا ریشه‌ی مو بالا می‌روند، چنین موهایی نهایتا می‌میرند و از سر جدا می‌شوند. اگر به‌موقع به داد موخوره‌ها نرسید و آنها را کوتاه نکنید شکستن موهایی که چندشاخه شده نهایتا موهای کوتاه‌تری برای‌تان باقی خواهد گذاشت، بنابراین نوک‌گیری موها سلامت آنها را در درازمدت تضمین می‌کند.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که انتهای مو را چقدر باید کوتاه کرد. پاسخ این پرسش حقیقتا در شکل ظاهری انتهای موهایی که چندشاخه شده نهفته است. وقتی انتهای موها کمی بهم ریخته باشد می‌توانید آنها را کمی (حدود ۶ میلی‌متر) کوتاه کنید. و وقتی انتهای موها باریک، نامرتب یا موخوره‌ای شدند آنها را بیشتر کوتاه کنید تا صاف و یک‌دست شوند.

بدون در نظر گرفتن وضعیت خاص موی هر فرد، می‌توان به‌صورت کلی توصیه کرد که هر۱۰ تا ۱۲ هفته ۳میلی‌مترِ انتهاییِ موها را کوتاه کنید.

۳. شامپو را درست مصرف کنید

بسیاری از ما از شامپو برای شستن موها کمک می‌گیریم و گمان می‌کنیم که شستن آلودگی‌ها از روی مو برای سلامت آن خوب است. اما شاید ندانید که شامپو علاوه بر آلودگی‌ها می‌تواند چربی طبیعی مو را که برای نرمی و استحکام آن ضروری است از بین ببرد و مو را خشک و ضعیف کند. بهتر است که استفاده‌تان را از شامپو به حداکثر دوبار در هفته کاهش بدهید و به‌جای آن برای شستن موها از کاندیشنر (شامپوهایی که بیشتر به تقویت و لطافت مو کمک می‌کنند) استفاده کنید. زمانی که واقعا نیاز به استفاده از شامپو داشتید این کار را با ملایمت انجام بدهید: با کف شامپو تنها روی پوست سر (و نه ساقه‌ی موها) را شست‌وشو دهید؛ وقتی دارید سرتان را آب می‌کشید ساقه‌ی موها در تماس با کف شامپو شسته می‌شوند.

۴. از کاندیشنر به دفعات بیشتر از شامپو استفاده کنید

هر بار که حمام می‌کنید از کاندیشنر استفاده کنید، عدم استفاده از این محصولات نگهدارنده‌ی ‌مو پس از شامپوزدن بدترین کاری است که می‌توانید برای موهایتان انجام بدهید. به‌یاد داشته باشید که در اثر رنگ کردن و به‌کار بردن حرارت، انتهای موها باریک‌تر می‌شوند. نرم‌کننده به بازسازی چربی و پروتئین از دست‌رفته‌ی ساقه‌ی مو کمک می‌کند، همچنین منافذ کوتیکول (پوشش شاخی سطح ساقه‌ی مو) را می‌بندد و مانع آسیب بیشتر به آن می‌شود تا بتوانید رشد سریع مو را تجربه کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *