راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

 

داستان ناخوشایند ریزش موها همیشه و در طول همه زمان‌ها افراد مختلفی را درگیر کرده و می‌کند. هیچ‌کس چهره‌ای با موی کم‌پشت را دوست ندارد، بویژه تصویری که خانم‌ها از زیبایی و پر پشتی موهایشان در ذهن دارند با ریزش موها بشدت مخدوش می‌شود.

موها همیشه به طور طبیعی در حال [bt_highlight]ریزش و رویش[/bt_highlight] است، یعنی هر روز تعدادی از موها می‌ریزد و دوباره تعدادی به همان اندازه جایگزین آنها می‌شود، اما نشانه‌های اصلی ریزش غیر طبیعی موها چیست؟

دکتر نادر اربابی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو می‌گوید: به طور کلی دو نشانه اصلی برای ریزش موی غیرطبیعی وجود دارد که اگر یکی از این دو نشانه را داشته باشیم ریزش موها غیرطبیعی تلقی می‌شود و باید با پزشک مشورت شود. این نشانه‌ها عبارت است ریزش روزانه بیش از 80 تا 100 عدد تار مو و دیگر این که شخص احساس کند موهایش به صورت منطقه‌ای یا کلی کم شده است.

این متخصص تاکید می‌کند: اگر شخصی ریزش موی چندانی در خود نبیند،ولی احساس کند موهای جلوی سرش نسبت به قبل کمتر شده است، این ریزش اهمیت خواهد داشت حتی اگر روزانه کمتر از 50 تار مو را شامل شود.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

ریزش موقتی موها

به طور کلی ریزش موها ممکن است موقتی یا غیرموقت باشد. برخی از ریزش‌های غیرموقت، امکان برگشت دارند و برخی دیگر غیرقابل برگشت است.

به گفته دکتر اربابی، روزانه بیش از 100 تار مو در ریزش موقت می‌ریزد که معمولا چنین شرایطی، اضطراب و تنش زیادی را برای شخص به همراه دارد، ولی خوشبختانه در اغلب موارد، این موقعیت‌ها طی چهار تا شش ماه به حالت قبلی بر می‌گردد.

وی با اشاره به برخی دلایل ریزش موقت موها می‌افزاید: استرس‌های ناگهانی مثل شنیدن ناگهانی خبر بد یا مواجهه با حادثه یا تصادف، به ریزش موقت موها منجر می‌شود. البته در چنین مواردی استرس‌های روزمره و طولانی مورد نظر نیست. از سوی دیگر، بیماری‌های شدید که در کنار استرس بیماری، فشار روانی زیادی را نیز به بیمار تحمیل می‌کند باعث ریزش موقت موها می‌شود. به عنوان مثال، چند هفته بعد از سرماخوردگی شدید می‌توان ریزش برگشت‌پذیر داشت. همچنین ریزش مویی که به دنبال جراحی‌ها رخ می‌دهد و بعد از مدتی اصلاح می‌شود نیز از ریزش‌های موقتی محسوب می‌شود.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

فقر آهن یا اختلال هورمونی

به گفته دکتر اربابی، کمبود آهن، بویژه در خانم‌ها می‌تواند باعث ریزش برگشت‌پذیر مو شود که با مصرف قرص آهن درمان می‌شود. البته این مساله در مردان به هیچ وجه شایع نیست و خیلی بندرت، ریزش موی مردان به این علت است.

وی می‌افزاید: ریزش مو به دنبال مصرف دارو نیز گاهی در برخی افراد اتفاق می‌افتد که خوشبختانه در اغلب موارد، موقت است و بعد از قطع دارو متوقف می‌شود. از سوی دیگر، همه خانم‌ها حدود چهار تا شش ماه بعد زایمان، ریزش مو را تجربه می‌کنند که حداکثر شش ماه طول می‌کشد و برگشت‌پذیر است.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر این که برخلاف تصور رایج ریزش مویی که در رژیم گرفتن غذایی اتفاق می‌افتد ناشی از کمبود مواد معدنی یا ویتامینی نیست، اظهار می‌کند: این نوع ریزش، بیشتر ناشی از فشار روانی رژیم است و بعد از مدتی بهبود می‌یابد. از سوی دیگر، اختلالات غدد تیروئید، اختلالات غدد هیپوفیز و فوق‌کلیه نیز می‌تواند با ریزش‌های موقت همراه باشد. در ریزش‌های موقت، کار اصلی که باید صورت گیرد صبر و انتظار است تا وضعی که منجر به ریزش موها شده پایان پذیرد. در این شرایط معمولا پزشک به بیمار نسبت به موقتی بودن این وضع اطمینان می‌دهد تا اضطراب بیمار کاهش یابد و این دوره، بدون مشکل طی شود.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

وقتی ریزش مو متوقف نمی‌شود

خیلی‌ها نگران ریزش‌های غیرموقتی موهایشان هستند، اما نکته اینجاست که برخی از این نوع ریزش‌ها برگشت‌پذیر است.

دکتر اربابی با اشاره به نمونه‌هایی از این ریزش‌ها توضیح می‌دهد: ریزش سکه‌ای مو، مراحل اولیه ریزش ارثی و ریزش اسکار گذار، یعنی ریزشی که در آن هم مو خالی شود و هم پوست در منطقه‌ای که خالی شده تغییر کند، در زیر گروه ریزش‌های غیرموقتی مو قرار می‌گیرد. البته ریزش‌های سکه‌ای که در آنها یک یا چند منطقه خالی از مو می‌شود در اکثر موارد، برگشت‌پذیر است. گرچه این برگشت‌پذیری به واسطه درمان و مصرف دارو ممکن است، ولی گاهی نیز به صورت خودبه‌خودی و بدون درمان نیز اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر این که ریزش‌های ارثی نیز اگر پیشرفته نباشد برگشت‌پذیر خواهد بود، می‌افزاید: ولی باید بدانیم درمان این نوع ریزش‌ها طولانی است و حتی ممکن است درمان آنها تا آخر عمر ادامه یابد. توجه داشته باشید که ریزش‌های ارثی بسیار شایع است، به طوری که حدود 80 درصد آقایان و 50 درصد خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. مهم‌ترین نشانه ریزش‌های ارثی در مردان و زنان به الگو دار بودن آن بر می گردد یعنی جلوی سر خالی می‌شود، اما پشت سر، پرپشت باقی می‌ماند.

این متخصص پوست و مو تاکید می‌کند: در ریزش‌های اسکار (ریزش مو به دلیل بروز جوشگاه) نیز تشخیص زود هنگام و درمان مناسب از سوی پزشک متخصص، نقش حیاتی در جلوگیری از پیشرفت بیماری و ورود ریزش به مرحله غیرقابل برگشت دارد. البته در مورد ریزش‌های ارثی و اسکار گذار پیشرفته که در آنها ریشه موها آسیب‌‌دیده است، برگشتی در کار نخواهد بود. در این موارد، درمان از طریق کاشت موی طبیعی یا ترمیم مو با موی مصنوعی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که تشخیص نوع ریزش مو فقط با متخصص پوست و مو است.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  برای رشد موهایم چی بخورم؟

باورهای غلط درباره ریزش مو

چند تصور خطا در مورد ریزش مو وجود دارد که آگاهی از آنها باعث می‌شود روند درمان ریزش مو به مسیر‌های اشتباه هدایت نشود.

ـ با این که به صورت شایعی در موارد ریزش مو، مکمل روی مصرف و تجویز می‌شود معمولا نه افرادی که ریزش مو دارند دچار کمبود روی هستند و نه مصرف روی اثر واقعی در ریزش مو دارد.

ـ اغلب موارد ریزش مو به کمبود ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم ارتباطی ندارد و هنوز مدارک قانع‌کننده‌ای مبنی بر این‌که مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی اثر واقعی در کاهش ریزش مو داشته باشند، وجود ندارد.

ـ شامپوها، نرم‌کننده‌ها و رنگ موها تقریبا هیچ اثری در کاهش و افزایش مو ندارند. در مورد فرآورده‌های گیاهی نیز تحقیقات برای اطمینان از اثر بخشی آنها در جریان است. بهتر است در صورت تمایل به استفاده از این نوع فرآورده‌ها با متخصص پوست مشورت شود.

 

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

روشهای طبیعی برای رویش مو

استفاده از انواع و اقسام داروها در واقع پروسه ی ریزش مو را عقب می اندازد به عنوان مثال ماینوکسیدیل ریزش مو های نازک و ضعیف شده را به کند تر کرد و باعث زخیم شدن موها می شود,اما این امر باعث ایجاد رویش موی جدید نمی شود,در این مقاله ما به روشهای طبیعی تحریک رویش مو برای رشد مجدد خواهیم پرداخت.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

افزایش مصرف پروتئین ها

آیا می دانید که مو از پروتئین تشکیل شده اند؟ از همین رو لازم است مصرف این ریز مغذی ها افزایش یابد و به مقدار توصیه شده در برنامه روزانه گنجانده شود. عملکرد پروتئین ها بر بدن باعث افزایش تولید گلبول های قرمز می شود که نقش انتقال اکسیژن و دیگر ریز مغذی ها به فولیکول های مو را دارند.

گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، سویا و مشتقات آن، شیر کم چرب، ماهی های دریایی، خشکبار، عدس و تخم مرغ بهترین و سالم ترین منابع پروتئین ها هستند.(عامل رویش مو)

 

برس کشیدن موها در طول روز

چندین بار برس کشیدن موها طی روز یکی از بهترین روش ها برای تحریک خونرسانی به سلول های مویی است که انتقال ریز مغذی ها را تسهیل می کند. البته باید برس با دندانه های نرم انتخاب شده و پوست سر نیز دو بار در شب ماساژ داده شود.(عامل رویش مو)

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

پرهیز از مواد حاوی سیلیکون

شاید به نظر برسد محصولات با پایه سیلیکون نقش ترمیمی برای موها دارند اما در واقع در طولانی مدت بسیار مضر هستند. آنها به فولیکول های مو آسیب می رسانند، مانع از رشد و رویش موها می شوند و مقدار چربی طبیعی موها را تغییر می دهند.(عامل رویش مو)

 

عدم شستشوی روزانه موها

گرچه بعضی افراد به خاطر چرب بودن موها عادت هر روز آنها را بشویند اما این کار اصلا توصیه نمی شود. در واقع، موها احتیاج به زمان دارند تا تاثیر مواد شیمیایی شوینده ها را حذف کنند. متخصصان توصیه می کنند شستشوی موها دو تا سه بار در هفته کافی است تا PH طبیعی موها تغییر نکند.(عامل رویش مو)

 

کوتاه کردن کمی از موها

گرچه کوتاه کردن سر موها تکنیک قطعی برای افزایش رشد موها به نظر نمی رسد اما با این حال برای مقاومت و سلامت موها لازم است. آسیب سر موها تاثیر منفی بر دیگر قسمت های مو دارد و مانع از رشد طبیعی آنها می شود. کوتاه کردن مرتب اکسیژن رسانی به فولیکول های مویی و تحریک رشد آنها را تسهیل می کند. (عامل رویش مو)

 

روغن زیتون

ماساژ پوست سر با روغن زیتون برای تغذیه آن بسیار مفید است و ریز مغذی های لازم را به موها و پوست می رساند. در این صورت کافی است کمی روغن زیتون را گرم کنید و به آرامی روی همه موها ماساژ دهید. (عامل رویش مو)

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

سرکه سیب

اسیدهای موجود در سرکه سیب باعث شده تا استفاده آن روی پوست سر برای پاکسازی موها و رفع شوره مفید باشد. محلول رقیق شده سرکه سیب با آب نیز برای درخشندگی و بلند شدن موها توصیه می شود. در صورت تمایل، مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کرده و پس از شستشوی موها روی پوست سر بمالید. (عامل رویش مو)

 

آب پیاز

ترکیبات گوگردی و دیگر ریز مغذی های پیاز باعث شده تا ماده ای عالی برای مقاومت و سلامت موها باشد. گرچه بوی پیاز اصلا خوشایند نیست اما بسیاری از افراد این روش را امتحان کرده اند زیرا رشد طبیعی موها را تحریک می کند و به آنها درخشندگی می بخشد. (عامل رویش مو)

چند عدد پیاز را با آب فراوان روی حرارت بگذارید تا بجوشد و سپس صاف نمایید. با محلول به دست آمده موها را بشویید و بعد شامپوی معمول را استفاده کنید.

این توصیه های ساده به شما کمک می کند تا موهایی زیبا و سالم داشته باشید. البته فراموش نکنید که تاثیر آنها فوری نیست و باید به طور مکرر استفاده شود تا تاثیر مورد انتظار به دست آید.

راهکارهای که رویش مو را امکان پذیر میکند

آیا امکان دارد موهایی که ریخته‌اند دوباره رشد کنند

اول باید ببینیم موها در اثر چه مشکلی دچار ریزش شده‌اند تا بتوانیم بگوییم با رفع علت زمینه‌ای امکان حل مشکل ریزش و حتی امکان مجدد رویش موها وجود دارد یا نه. این سوال کاملا فردی است و باید پس از بررسی موهای هر فرد، به آن پاسخ داد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *