جلوگیری از ریزش مو در مردان

جلوگیری از ریزش مو در مردان

جلوگیری از ریزش مو در مردان

 

 

جلوگیری از ریزش مو در مردان

ریزش مو در مردان عموما ژنتیکی است اما رژیم غذایی، کم آبی و استرس نیز بر آن تاثیر می گذارد

[bt_highlight]ریزش مو در مردان[/bt_highlight] حدود 50 میلیون مرد را در ایالت متحده تحت تاثیر قرار می دهد. ریزش مو در مردان از شقیقه ها شروع شده و اصطلاحا به صورت M شکل می شود.با گذشت زمان ریزش مو در اطراف و بالای سر ادامه پیدا می کند و در نهایت منجر به طاسی کامل می شود. اگر شما دارای ریزش موی مردانه هستید و از ظاهر خود احساس رضایت نمی کنید گزینه های درمانی خاصی برای آن وجود دارد.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

درک عملکرد ریزش مو

اگرچه ریزش مو در مردان با هورمون های جنسی مردانه در ارتباط است، اما هنوز علت دقیقی برای آن کشف نشده است.

ریزش مو در مردان ژنتیکی است و عامل اصلی آن هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) است.

اعتقاد بر این است که افزایش سطح DHT در فولیکول های مو باعث کوتاه شدن چرخه رشد مو و تاخیر در رشد موهای جدید می شود.

با گذشت زمان، رشد فولیکول های مو متوقف می شوند و موهای جدید را از بین می برند با این حال، فولیکول های زنده ای که باقی می ماند، قادر به رشد موهای جدید هستند.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

کاشت مو

در طی کاشت مو تکه های کوچک از مو از یک قسمت از پوست سر برداشته شده و به قسمت بالایی سر پیوند داده می شود. کاشت مو در طی چندین جلسه انجام می شود و اگرچه هزینه آن بالا است اما نتایج آن موثر و دائمی است.

قبل از انجام این کار با استفاده از بی حسی موضعی پوست سر را بی حس می کنند.

هزاران تار مو می تواند در یک جلسه پیوند یابد.

کاشت مو می تواند باعث التهاب و خونریزی شود و خطر عفونت وجود دارد.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

سلامت موی خود را بهبود بخشید

اختلالات تغذیه اغلب باعث ریزش مو در مردان می شود. رژیم غذایی ضعیف می تواند منجر به کمبود مواد مغذی (پروتئین، چربی، کربوهیدرات) و ریزمغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) شود که به نوبه خود سبب ناسالمی بدن و ایجاد ریزش مو می شود. برای حفظ سلامت موهای خود، برخی یا همه مواد غذایی ذکر شده در زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خوردن میوه ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی (مانند هویج، سیب زمینی، فلفل و طالبی) که سرشار از ویتامین A هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین A باعث رشد و سلامت سلول ها، از جمله فولیکول های مو می شود.

ماهی های سرشار از امگا3 مانند ساردین و سالمون را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خوردن ماست و سایر غذاهای غنی از ویتامین B5 که ممکن است جریان خون را در پوست شما افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش رشد مو شود.

سالاد را با اسفناج که سرشار از ویتامین A، آهن و ویتامین C است، تهیه کنید. این ویتامین ها و مواد معدنی به حفظ سلامت پوست و موی شما کمک می کند.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

پروتئین مورد نیاز موهای خود را از گوشت بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون، لبنیات کم چرب و حبوبات غنی از پروتئین مانند لوبیا دریافت کنید. مو از یک مولکول پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و از این رو،  دریافت پروتئین مناسب برای تغذیه مو مورد نیاز است.

خوردن غذاهای حاوی ویتامین B7 (که به عنوان بیوتین نیز شناخته می شود)، که می تواند به رشد مو کمک کند. این غذاها شامل تخم مرغ، غلات غنی شده، محصولات شیری و مرغ است.

خوردن غذاهای غنی از روی، مانند صدف، خرچنگ و غلات غنی شده. کمبود روی می تواند باعث ریزش مو در مردان شود، و باید اطمینان حاصل کنید که این ماده معدنی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنید.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

به مقدار زیاد آب بنوشید

اگر بدن شما هیدراته نشود، سلول های پوست و مو خود قادر به رشد و شکوفایی نخواهند بود. برای حفظ موهای سالم و رشد مناسب، مقدار زیادی آب برای جلوگیری از کم آبی را بنوشید.

هدف نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز است.

نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و سودا باعث کم آبی بدن می شود و تعادل آب در سطح بدت را به هم می زند. سعی کنید به مقدار فراوان آب و آبمیوه های طبیعی بنوشید و مصرف نوشیدنی های کافئین دار را به یک تا دو لیوان در روز محدود کنید.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

از بین بردن استرس

استرس می تواند باعث ریزش مو در مردان شود پس به منظور حفظ موی سالم اجتناب از عوامل استرس زا ضروری است.

تلوژن افلوویوم: شرایطی است که در آن تعداد زیادی از فولیکول های مو را به صورت ساکن در می آورد و در عرض چند ماه آن ها را از بین می برد.

وسواس کندن مو: یک حالت روحی ناشی از استرس است که در آن شما به صورت نا خود آگاه موهای خود را می کنید وهمچنین ممکن است از تنش، تنهایی، خستگی یا ناامیدی ناشی شود.

آلوپسی یا طاسی منطقه ای: حالتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش مو در مردان می شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  بهترین راه درمان ریزش مو

بر خلاف طاسی مردانه، ریزش مو ناشی از استرس لزوما دائمی نیست. اگر استرس را کنترل کنید، ممکن است موهایتان دوباره رشد کند.

 

جلوگیری از ریزش مو در مردان

یک آزمایش کامل فیزیکی انجام دهید

برخی از شرایط فیزیکی و بیماری ها می تواند باعث ریزش مو شود که با ریزش موی مردان مرتبط نیست. اگر موی خود را از دست می دهید، با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند علت ریزش مو را تشخیص دهد.

عدم تعادل هورمونها و تغییرات هورمونی (مانند در دوران بارداری، پس از زایمان یا در طی یائسگی برای زنان) و شرایط تیروئیدی باعث ایجاد ریزش مو موقت می شود.

عفونت های پوست سر مانند عفونت های قارچی می توانند باعث پوسته پوسته شدن سر و ریزش مو شوند اما به محض درمان آن ها مجددا موها شروع به رویش می کنند.

اختلالات دیگر مانند لیکن پلان، لوپوس و سارکوئیدوز  ممکن است باعث از دست دادن دائمی موهای شما شود.

در ادامه با تعدادی از درمان های خانگی ریزش موی مردانه آشنا خواهید شد.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

از آب پیاز استفاده کنید

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما آب پیاز باعث افزایش رشد مو در بیماران مبتلا به طاسی منطقه ای می شود. بر اساس یک مطالعه کوچک از 23 شرکت کننده استفاده از آب پیاز خام به مدت 2 بار در روز و در طی 6 هفته باعث افزایش رشد مو در 20 شرکت کننده شد.

این مطالعه بر روی بیماران مبتلا به طاسی منطقه ای انجام شد. پس اگر از این بیماری رنج می برید حتما این روش را امتحان کنید.

برای این کار پیاز را رنده کرده و آبی که از آن باقی مانده را مصرف کنید.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون به فولیکول های مو می شود که می تواند سلامت پوست سر را تامین کرده و ریشه های مو را تقویت کند. با این حال، باید این موضوع را در نظر بگیرید که این روش هنوز  از لحاظ علمی اثبات نشده است.

برای این کار از روغن نارگیل، بادام یا سایر روغن ها مانند روغن زیتون، روغن کرچک یا آملا (روغن انگور هندی) استفاده کنید. در صورت تمایل، می توانید چند قطره روغن رزماری یا روغن اسطوخودوس به محلول اضافه کنید.

روغن را به آرامی به مو و پوست سر خود بمالید. اگر از روغن نارگیل استفاده می کنید، سعی نکنید آن را را با استفاده از مایکروویو گرم کنید، به جای آن از دستان خود استفاده کنید. روغن نارگیل به حرارت زیاد نیاز ندارد. برای دیدن نتیجه بهتر حداقل دو بار در هفته و به مدت 2 ماه آن را تکرار کنید.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

از شنبلیله استفاده کنید

مواد تشکیل دهنده شنبلیله می تواند فولیکول های مو را تحریک کرده و باعث افزایش رشد مو شود.

یک فنجان از دانه های شنبلیله و آب را مخلوط کنید. و یک شب بگذارید تا خیس بخورد سپس آن را در مخلوط کن ریخته و خمیر به دست آمده را روی موها بمالید.

با یک کیسه پلاستیکی یا کلاه حمام موهای خود را بپوشانید و آنرا حدود 40 دقیقه استراحت دهید. این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

همانند سایر درمان های طبیعی برای ریزش مو در مردان، این روش نیز از نظر علمی ثابت نشده است که باعث کاهش یا جلوگیری از ریزش مو می شود و ممکن است برای شما مفید نباشد.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

از سایر روش های خانگی استفاده کنید

شما می توانید از روش های دیگری برای درمان خانگی استفاده کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که این روش ها از نظر علمی ثابت نشده است و ممکن است مفید نباشد. اگر درمورد درمان های خانگی شک دارید، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

ژل آلوئه ورا را امتحان کنید، که به شما کمک می کند تا pH پوست سرخود را کاهش دهید و باعث رشد موهای سالم می شود. ژل آلوئه ورا را به پوست سر خود ماساژ دهید و به مدت 1 ساعت صبر کنید و سپس شستشو دهید. این کار را به مدت 3 تا 4 بار در هفته تکرار کنید.

از خمیر ریشه شیرین استفاده کنید، که دارای خواصی است که می تواند باعث تسکین پوست سر و کاهش سوزش شود. ریشه شیرین بیان (1 قاشق غذا خوری)، زعفران (یک قاشق چای خوری) و یک فنجان شیر را مخلوط کنید. محلول را در مخلوط کن قرار دهید، آن را به مدت یک شب استراحت دهید. در صبح سر خود را با آن بشویید و یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

از گل ختمی استفاده کنید که می تواند باعث رشد مو، درمان شوره سر و ریزش مو در مردان شود. گل را با روغن نارگیل مخلوط کنید و اندکی حرارت دهید. در زمان خواب بر روی پوست سرخود بمالید و آن را به مدت یک شب نگه دارید. صبح، موهای خود را بشویید و چند بار در هفته تکرار کنید.

سایر داروهایی که می توانید از آن استفاده کنید عبارتند از: چغندرقند، دانه های کتان و شیر نارگیل.

جلوگیری از ریزش مو در مردان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *