باد سرد سشوار عامل خشکی مو

۱۱عادت غلط درباره موها

۱۱عادت غلط درباره موها

۱۱عادت غلط درباره موها

به اعتقاد دکتر آلن بومان، جراح [bt_highlight]کاشت مو [/bt_highlight]و متخصص ریزش مو “سبک زندگی ما – از نوع تغذیه گرفته تا نحوه شانه کردن موها– روی ضخامت موها تاثیر دارد.̎ و یک خبر خوب: با چند تا تغییر ساده در سبک زندگی خود، می توانید موهای نسبتا ضخیمی داشته باشید. اینجا به ۱۱ نمونه از خرابکاران مو و راه حل هایی برای خلاصی از آنها اشاره می کنیم.

 

دوش گرفتن با آب داغ

دکتر ریان والتر، جراح کاشت مو در بوستون، معتقد است: ̎ آب داغ رطوبت موها را از بین می برد(همچنین پوست را)، آنها را خشک و شکننده و در عین حال مستعد هرگونه آسیب و حتی ریزش می کند.̎ آب داغ نه تنها چربی مورد نیاز موها را خشک می کند، بلکه گرمای آن وارد منافذ پوست سر، که مسئول حفظ چربی موها هستند شده و آن ها را از بین می برد و به دنبال آن ریشه موها صدمه می بیند و منجر به ریزش بیشتر موها خواهد شد.

موهای خود را نجات دهید: چند درجه از حرارت آب کم کنید. ̎ با آب ولرم دوش بگیرید و موهای خود را با آبی بسیار خنک، تا جایی که تحمل آب سرد را دارید، آبکشی کنید.”

 

استفاده از فرم دهنده های داغ

ابزارهای داغ که موهای شما را فرم می دهند، به پروتین های مفید و کوتیکول مو آسیب می زنند. به اعتقاد دکتر بومان: ̎ وقتی کوتیکول ها آسیب ببیند، توازن رطوبت مورد نیاز موها برهم خورده و مستعد شکنندگی بیشتر خواهند بود.̎

۱۱عادت غلط درباره موها

 

رژیم های آسیب رسان

با رژیم های سخت، تمام انرژی که وارد بدن شما می شود، برای عملکردهای ضروری بدن مصرف خواهدشد – مانند عملکرد قلب و مغز– ونه صرف ساخت مو! به گفته پارادای، متخصص پوست از کالیفرنیا: وقتی تشخیص داده می شود که فردی مبتلا به آنورکسیس یا همان بی اشتهایی مفرط است، از مهمترین علایمش ریزش شدید موهاست.

۱۱عادت غلط درباره موها

 

بدرفتاری با موهای خیس

موهای ما هیچگاه به اندازه زمانی که کاملا̎ خیس هستند شکننده – و البته مستعد شکنندگی – نیستند، زمانی که کوتیکول های محافظ اندکی باز شده اند. بورس کشیدن و یا شانه کردن گره های مو زیر دوش، بعد هم به دنبال آن هجوم بردن به آنها با حوله و خشک کردن موها، آنها را نابود می کند.

۱۱عادت غلط درباره موها

 

سفت بستن موها

اگر دم اسبی های محکم یا بافتن موها از عادت های شماست، باید بدانید که دکتر دوریس دی، فوق تخصص پوست و مو از نیویورک معتقد است که: این مدل مو، فشار زیادی به ریشه موها وارد می کند، به آنها آسیب می زند و اثرات مخربی بر روی آنها دارد و حتی می تواند باعث نابودی دایم ریشه شود. همچنین می تواند منجر به ریزش موی غیرقابل درمان شود، شرایطی که در آن ریشه موها کاملا و به طور دایم ضعیف شده و امکان رشد مجدد موها وجود نخواهدداشت!

موهای خود را نجات دهید: بازشان کنید! تا جایی که امکان دارد، از بستن موها خودداری کنید (به خصوص هنگام خواب؛ چون چرخیدن روی بالش باعث شکسته شدن موهاست). وقتی موهای خود را از پشت می بندید، سفت نکشید.

 

استفاده از مواد فرم دهنده با ماندگاری طولانی

اگر روی اسپری یا ژل موهای شما نوشته شده با ماندگاری طولانی، همین دوام گره موها را بیشتر و بازشدن گره ها را مشکل تر می سازد. دکتر میرمیرانی می گوید: ̎ اینگونه مواد، حاوی الکل فراوانی هستند که موها را خشک و شکننده تر می کنند.” وی همچنین در ادامه می افزاید که: ̎ زمانی که موهای شما آغشته به این مواد هستند، حتی اگر یک بار موهای خود را بروس یا شانه کنید، موهایتان شکسته و می ریزند.̎

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  طاسی در مردان علل و درمان

۱۱عادت غلط درباره موها

 

مصرف قرص های ضد بارداری

اگر از آن دسته خانم هایی هستید که در طی تغییرات هورمونی، نسبت به ریزش یا ضعیف شدن موهای خود حساس هستید، باید بدانید که مصرف اشتباه قرص های ضد بارداری، موهای شما را ضعیف تر خواهند کرد. دکتر بومان می گوید که: ̎ افرادی که به آندروژن حساس باشند و ندانسته قرص هایی که حاوی آندروژن باشند را مصرف کنند، به ریزش مو دچار خواهندشد.̎

 ۱۱عادت غلط درباره موها

خاراندن سر

به اعتقاد دکتر بومان، خارش پوست سر( چون لایه های چربی را از زیر پوست خارج می کند) به دلیل آسیب به موها، می تواند منجر به ریزش آن ها شود. وقتی که کوتیکول آسیب ببیند، موها مستعد شکستن خواهند شد.

موهای خود را نجات دهید: خارش کف سر را با شامپوهایی که حاوی سلنیوم، روی و یا روغن درخت چای هستند، تسکین دهید. اگر شامپوهایی که بدون نسخه دریافت می کنید موثر نبود، دکتر شما می تواند نسخه شامپوی ضد قارچ یا فوم کورتیزون برایتان تجویز کند.

 

حمام آفتاب

اگر (آگاهانه) دیگر قصد برنزه کردن خود را ندارید، خیلی خوش شانس هستید، چون موهای خود را از تشعشعات زیانبار خورشید که ضخامت و حالت ارتجاعی موها را به تدریج از بین می برد، در امان نگه داشته اید. دکتر بوان اعتقاد دارد که: ̎ قرار گرفتن طولانی در مقابل تشعشعات نور خورشید، باعث می شود که لایه های کوتیکول ضعیف و ترک دار شوند و نتیجه آن شکنندگی موها و در نهایت از دست رفتن موهاست.̎

۱۱عادت غلط درباره موها

 

شستن موها کمتر از حد معمول

حالا که یکی از کالاهای اساسی در زیبایی روزانه ما همین شامپوهایی هستند که تمام رطوبت موها را از بین می برد، پس آسان ترین کار ممکن، شستن چند روز در میان موهاست. می خواهید بدانید که آیا این کار درست است یا خیر؟ بله. اما شاید راهکار فوق العاده ای برای موهای شما نباشد. به اعتقاد دکتر دی: ̎باقی ماندن طولانی مدت هر گونه مواد و یا مقدار زیادی شوره بر روی پوست سر، موجب بسته شدن محفظه های رشد مو خواهد شد و راه رشد کردن موها را مسدود خواهد کرد. ̎

موهای خود را نجات دهید: اگر هر روز از شامپو استفاده نکنید، مشکلی پیش نمی آید. اما اگر به استفاده نکردن از شامپو عادت کنید، باقی مانده مواد، آلودگی و چربی باعث بسته شدن منافذ پوست سر خواهد شد. در صورت استفاده از هرگونه موادی بر روی موها یا عرق کردن، هر دو روز یکبار موهای خود را با شامپو بشویید. برای جلوگیری از هر گونه خشکی مو از شامپوهای فاقد سولفات، مثل اورئال، استفاده نمایید.

 

مصرف برخی داروها

برخی از داروها (مانند داروهای ضد کلسترول و حملات قلبی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد فشارخون) یا هورمون ها (مانند داروهای تنظیم کننده تیرویید) می توانند با ریزش مو همراه باشند. به گفته دکتر بومان: ̎این داروها اغلب چرخه معمول رشد مو را متوقف کرده و یا با آن تداخل پیدا می کند و باعث می شود که موها در فاز استراحت قرار گرفته و یا رشد آنها برای همیشه متوقف شود.̎

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *