کمک به پرپشت شدن مو

کمک به پرپشت شدن مو

کمک به پرپشت شدن مو

بسیاری از علاقه مندان به روش های کاشت مو و یا ترمیم مو، مایلند در زمینه پرپشت شدن موها نیز بدانند. از آنجایی که امروزه ریزش مو در کشورهای جهان و بین مردان و زنان شایع است، لذا پیشگیری و جلوگیری از ریزش اهمیت زیادی دارد. چرا که در صورتی که به موقع به فکر پرپشت کردن تارهای مو و مراقبت از آنها باشید، شاید دیگر نیازی به پیوند مو و تکنیک های مشابه آن نباشد.
نگهداری مو، امری است بسیار مهم و با استفاده از روش های شست و شوی درست موهای سر و مصرف شامپوی مناسب و استفاده از مواد غذایی و یا میوه و ویتامین های لازم جهت رشد و تقویت فولیکول های موها، براحتی می توان از ریزش مو جلوگیری کرده و موهایی سالم و زیبا داشته باشید.

کمک به پرپشت شدن مو

گفته می شود که هر انسان بالغ چیزی در حدود 150000 تار مو دارد و البته ریزش مو بطور طبیعی هر روز انجام می شود ولی مقدار ریزش در برابر رویش تارهای جایگزین شده مو، ناچیز است. به این معنی که در حالت طبیعی همه انسان ها – اعم از زن و مرد – موهای سرشان می ریزد اما به سرعت تارهای موهای جدید رشد کرده و جایگزین آنها می شوند. اما مشکل زمانی بوجود می آید که ریزش موها به حدی شدید است و یا رشد موهای جدید آن قدر کند و یا در برخی نواحی، متوقف می شود که موجب طاسی و یا کم پشت شدن مو در آن نواحی می شود. سپس افراد برای رفع این گونه عوارض به کلینیک های کاشت مو و استفاده از روش هایی مانند داروی ماینوکسیدایل، قرص فیناستراید و یا بهترین روش های کاشت مو (مانند کاشت مو به روش SUT) و پیوند مو روی می آورند.
اما در کل چه کارهایی جهت پرپشت کردن مو می توان انجام داد؟ به عبارت دیگر، چطور می توان از کم پشت شدن موها جلوگیری کرد؟

کمک به پرپشت شدن مو

پرپشت شدن مو

در ابتدا چندین روش را می توان جهت رشد بیشتر و تقویت نواحی موها را نام برد که استفاده از این تکنیک ها می توانند به شما جهت تقویت موها (به ویژه در نواحی که دچار ریزش مو هستند) کمک کرده و البته با کمک و راهنمایی پزشک متخصص پوست و مو بهتر و با خیال راحت تر می توانید از پس این کار بر بیایید:

• استفاده از شامپوهای مناسب و مواد تقویتی (شامل لوسیون ها و یا سرم تقویت مو)
• خوردن و استفاده از مواد غذایی مقوی و سرشار از ویتامین ها و مواد مفید برای تقویت مو
• استفاده از داروهایی مانند محلول ماینوکسیدایل و قرص های فیناستراید
• مزوتراپی
• لیزردرمانی
• شستشوی مرتب و صحیح موهای سر و عدم استفاده از سشوار داغ
• استفاده درست از شانه و یا برس
• خوردن میزان کم گوشت قرمز و استفاده بیشتر از غداهای گیاهی و دریایی

کمک به پرپشت شدن مو

توجه داشته باشید که مراحل رشد فولیکول های مو، در اصل سه بخش است: مرحله اولیه (آناژن) که تارهای مو رشد می کنند، مرحله دوم مرحله کاتاژن (استراحت) است و موها در این مرحله رشد نمی کنند. آخرین مرحله نیز تلوژن یا ریزش است.
گفته می شود که معمولامرحله آناژن 2 تا 3 سال و کاتاژن نیز حدود 100 روز است. هر یک از داروهای تقویت مو ممکن است یکی از دو مرحله آناژن و یا کاتاژن را طولانی تر کنند تا موها به مدت بیشتری بر روی سر باقی مانده و به این ترتیب میزان موهای ریخته شده از موهای در حال رشد کمتر شده و در نتیجه موهای آن ناحیه از سر شما پرپشت تر می شوند.

کمک به پرپشت شدن مو

در اینجا هر یک از موارد بالا را به تفصیل شرح می دهیم:

– استفاده از شامپو و مواد تقویتی دیگر جهت پرپشت کردن مو:

یکی از موارد مهم شستشوی موها و جلوگیری از ریزش مو، استفاده از شامپوهای مناسب است. بسیاری از افراد جهت مشاوره به پزشک مراجعه می کنند تا در این زمینه اطلاعات لازم را بدست آورند. نکته مهم اینجاست که شامپوهای مختلفی در بازار هستند که اکثرا برای موها مفیدند اما به دلیل اینکه برخی افراد موهایشان چرب و برخی خشک است، پزشکان پوست و مو معمولا شامپوهای مخصوص برای این افراد تجویز می کنند. هر شامپو معمولا دارای درجه PH (مخفف potential of hydrogen که میزان اسیدی یا قلیایی بودن را تعیین می کند) خاص خود است و همین درجه هم در نوع شامپو و اینکه برای شستشوی چه نوع موهایی – چرب یا خشک و یا معمولی – مناسب است، تاثیر گذار است. از طرف استفاده خودسرانه از سرم های تقویت موی سر و یا انواع لوسیون ها نیز ممکن است همیشه به شما کمک نکند. توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی هستند و در استفاده از آنها باید دقت کنید.

کمک به پرپشت شدن مو

استفاده از شامپو برای پرپشت شدن مو

– مواد غذایی متعددی می توانند نقش پیشگیری از ریزش مو و پرپشت تر کردن موهای شما داشته باشند. بعضی از این مواد نه تنها خوردن آنها بلکه مالیدن مواد طبیعی آنها به موهای سر و یا ریشه های مو می تواند دراز مدت، اثر کرده و به میزان زیادی به رشد موهایتان کمک کند.
مالیدن حنا بر روی موها، خوردن انجیر، شستشوی موها با ختمی از جمله این موارد است که از قدیم توصیه شده. همچنین مالیدن و ماساژ دادن پوست سر با استفاده از این مواد که استفاده از آنها برای افراد در سنین مختلف به خصوص خانمها توصیه می شود.

کمک به پرپشت شدن مو

بهترین مواد گیاهی و طبیعی جهت پر پشت کردن مو:

1) تخم مرغ: حتما در مورد مزایای خوردن تخم مرغ به خصوص حالت آبپز آن زیاد شنیده اید. بله خوردن سفیده و زرده ، هردو برای سلامتی بسیار مفید است و حتی امروزه از زرده و یا سفیده تخم مرغ برای درست کردن ماسک مو استفاده می کنند و هر کدام از این دو (ماسک سفیده و یا ماسک زرده تخم مرغ) خواص خود را دارد. معمولا توصیه می شود که جهت پیشگیری از ریزش موها و تقویت فولیکول ها، از ماسک زره استفاده شود . به این صورت که زرده یک یا دو تخم مرغ را کمی هم زده و در صورت تمایل می توانید به آن کمی آب اضافه کنید و سپس بر روی موها ریخته و به آرامی چنگ بزنید تا در موهای سرتان پخش شود.
از ماسک سفیده تخم مرغ معمولا بیشتر برای پوست صورت استفاده می شود و اگر با موادی مثل کمی آبلیمو ترکیب شود، می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد.

کمک به پرپشت شدن مو

2) آلوئه ورا: این گیاه که در اصل بومی آفریقای شمالی است در زبان فارسی تحت نام “صبر زرد طبی” و یا “شب یار” شناخته می شود و آب آن دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن انسان است. به خصوص پوست و مو. از این رو نوشیدن روزانه آب آلوئه ورا بصورت ناشتا و همچنین استفاده از مایع لزجی است مانند ژل است و از برگ های این گیاه گرفته می شود. مالیدن این ژل بر روی موها و پوست سر کمک زیادی به درخشان شدن ظاهر موها و همچنین پرپشت شدن و تقویت موها می کند.
3) روغن زیتون: خوردن روغن زیتون با سالاد از قدیم در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه رواج داشته. اما در بعضی از کشورها از این روغن جهت ماساژ موهای سر هم استفاده می کنند. روغن زیتون از این لحاظ خواص زیادی دارد و کمک شایانی به رشد و نمو موها می کند. با مالیدن روغن زیتون هر هفته یک یا دو بار به ریشه و ساقه موها می توانید موجب پرشپت شدن موهایتان شوید.
4) آووکادو: این گیاه هم خوردن و مالیدن روغنش به موها هر دو می تواند به شما کمک کند. از طرفی داشتن ویتامین E در این میوه برای سلامتی و به خصوص پوست و موی شما مفید است و از طرف دیگر مالیدن روغن آووکادو به موهای خشک و معمولی می تواند موجب افزایش لطافت و نرمی موها شود. همچنین در دراز مدت استفاده از ماسک آووکادو می تواند مانند بسیاری از ماسک های طبیعی، موجب تقویت موها شود. البته این روغن بسیار چرب است و استفاده از آن برای افرادی که موهای چرب دارند، در دراز مدت چندان توصیه نمی شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  تقویت موهای نازک بدون دارو با توصیه ای گیاهی

کمک به پرپشت شدن مو

5) انگور فرنگی: خوردن انگور فرنگی هم برای پوست و مو مفید است. این میوه دارای آنتی اکسیدان های طبیعی مفیدی است که به سلامت و رشد موها کمک می کند. اما شاید نکته مهم تر ماسک هایی است که می توان با استفاده از این میوه، درست کردو به موهای سر مالید. برای اینکار می توانید مقداری انگور فرنگی له شده و یا پودر آن را تهیه و با کمی آب به دقت مخلوط کرده و به موهای سرتان بزنید و سپس ماساژ دهید.
6) نارگیل: نارگیل هم جزء آن دسته میوه های استوایی است که خوردن آن بسیار خوشمزه و لذت بخش است. اما جالب است که بدانید در بسیاری از کشورها که به خواص روغن نارگیل پی برده اند، از آن استفاده های مختلفی از جمله در غذا و دسرها و همچنین جهت تقویت موها می کنند. به این صورت که کمی روغن نارگیل را بر روی پوست سر می ریزند و به آرامی موهای آغشته شده را ماساژ می دهند. این کار در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی رواج دارد و عمدتا همین کار و تکنیک ساده، باعث بهبود وضعیت جریان خون در سر و پرپشت تر شدن موها می شود. تاثیر این کار به حدی است که بسیاری بر این باورند که روغن نارگیل برای موهای سر معجزه می کند. بنابراین اگر استفاده از روغن های طبیعی برای موهای سر را می پسندید این گزینه را فراموش نکنید.
7) روغن کرچک: کرچک دارای ویتامین های مفید برای رشد مو است و از این لحاظ زدن روغن کرچک به سر بسیار کمک بزرگی می تواند به فولیکول های مو کند. یکی از خواص مفید این روغن این است که موجب ضخیم تر شدن موها می شود. البته ممکن است که ساقه موها بیش از حد ضخیم شوند لذا برای اجتناب از چنین اتفاقی می توانید آنرا بصورت ترکیبی با روغن نارگیل استفاده کنید.

 

کمک به پرپشت شدن مو

پر پشت شدن موها با روغن نارگیل

– در خصوص داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدایل، باز هم تاکید می کنیم که در واقع هیچ دارویی صد در صد روی پوست سر افراد تاثیر مثبت ندارد و نمی توان در ضمن عوارض جانبی این داروها (Side effects) را نادیده گرفت. از این جهت استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی شود و پیشنهاد می کنیم حتما با دکتر متخصص در این زمینه، مشورت کنید.

کمک به پرپشت شدن مو
فیناستراید

کمک به پرپشت شدن مو

– مزوتراپی: این نوع درمان از طریق تزریق در چند مرحله انجام می شود و مواد خاصی که جهت رشد و بازسازی ساختار فولیکول های موها لازم است، تزریق می شوند.

 لیزر درمانی: عمدتا از این روش بیشتر برای پرپشت کردن و یا درمان ریزش موی سر مردان استفاده می شود و در سالهای اخیر این روش با موفقیت های زیادی روبرو بوده. لیزر کمک می کند که سیستم خون رسانی پوست سر تقویت شده و بدین ترتیب امکان رشد مجددو وتشکیل فولیکول های موها بیشتر شود.

کمک به پرپشت شدن مو

– شستشوی صحیح موها: برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که برای استحمام و شستن موها لازم نیست وقت بگذارند و پس از شستن نیز به سرعت می توانند موها را سشوار داغ خشک کنند! توجه داشته باشید که هنگام شستن موها در حمام، زمانی که موها خیس هستند بیشتر از هر زمانی آسیب پذیرند. بنابراین برای شامپو زدن و شستن عجله نکنید. هنگام ریختن شامپو بر روی موهای سر، به آرامی با دو دستتان موها را با شامپو آغشته کرده و به آرامی در سراسر پوست سرتان ضمن ماساژ دادن سر، مواد شامپو را پخش کنید. بطوری که تمام موهای سرتان آغشته شود. هنگام ماساژ دادن موها طوری عمل کنید که با نوک انگشتان دست هایتان به آرامی بتوانید پوست سرتان را لمس کرده و به دقت و به آرامی ماساژ دهید. این حرکت می تواند موجب افزایش جریان خون در سر شده و ریزش موهایتان را کم و یا متوقف کند. همچنین پس از بیرون آمدن از حمام لازم نیست بلافاصله با سشوار برای خشک کردن موها اقدام کنید، بلکه می توانید چند دقیقه صبر کرده و سپس در صورت تمایل با هوای ملایم سشوار اقدام به خشک کردن موها کنید. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله هند و یا چین بسیاری از مردم سنتی این کشورها با استفاده از مواد گیاهی و طبیعی (به خصوص روغن های گیاهی) مرتب هر چند روز یکبار(معمولا یک روز درمیان و یا در مواردی هر روز) موهایشان را به آرامی ماساژ داده و سپس در حمام می شورند و بیشتر آنها معمولا از سشوار استفاده نمی کنند. بلکه عقیده دارند که موها وقتی بطور طبیعی با هوای تازه خشک می شوند، قویتر و بادوام تر هستند.

کمک به پرپشت شدن مو

– استفاده صحیح از شانه و برس: وسایلی مانند شانه جهت استفاده برای تنظیم شکل و فرم ظاهری موها بسیار مهم و مفید هستند ولی در این کار نباید افراط کرد. برخی از شانه ها و برس هایی که در بازار موجودند ممکن است برای برخی موها مناسب نباشند و یا باعث ایجاد زخم در پوست سر شما بشوند. به این نکته حتما توجه کنید. در هر صورت توصیه می کنیم که هنگام استفاده از برس و شانه، به آرامی موها را شانه کرده و بیش از حد و یا با فشار سعی نکنید موها را به سمت و جهت خاصی سوق دهید. اینکار ممکن است به مرور زمان موجب ضعیف شدن تار موهایتان شود. به خصوص افرادی که موهای بلند دارند، باید در این زمینه توجه بیشتری کنند.

در پایان توجه داشته باشید که ریزش مو دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از جمله: استرس و فشارهای روحی، ناراحتی های پوستی، مسائل ارث و ژنتیکی، شستشوی نامرتب، زخم و یا خارش شدید، استفاده خودسرانه از داروها، کم خونی، مشکل تیروئید و غیره که با مراجعه به دکتر متخصص کاشت مو می توانید پس از جلسات معاینه و بررسی های اولیه، این مشکلات ریشه یابی شده و بهترین درمان به شما معرفی و متناسب با آن، درمان کامل و موثرتر ارائه و معرفی می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *