کاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

کاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

کاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

 

شما هم حتما از اين قبيل آگهي‌ هاي تبليغاتي را بسيار ديده‌ايد که :”اگر موي کافي و مناسبي در قسمت پشت‌ سر نداريد و پزشک نمي‌ تواند براي [bt_highlight]کاشت مو[/bt_highlight] از آن ناحيه مو بردارد و اگر شما را داوطلب مناسبي براي کاشت مو به شمار نمي آورند، به هيچ وجه نگران نباشيد، با کاشت موي مصنوعي مي ‌توانيد جواني و چهره دلخواه خود را به دست آوريد.”

 

بعضي ‌ها طرفدار اين نوع موهاي مصنوعي هستند اما کاشت آن ها عوارضي در پي دارد.

گفتگوي زير را با دکتر متخصص پوست و مو در اين خصوص بخوانيد.

فکر کنم در سال 1970 براي اولين ‌بار موهاي مصنوعي معرفي شدند. آيا کاشت اين موها مورد تاييد است؟

کاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

خير. موي مصنوعي محصولي است که در آسيا و چند کشور اروپايي در دسترس است. در اغلب کشورها اين روش تحريم شده است، زيرا بايد با سوزن مخصوص روي سر کاشته ‌شوند و اين روش از طرف اداره غذا و داروي آمريکا مورد تاييد قرار نگرفته است.

بدن بيشتر بيماران در عمل، مو را به صورت جسم خارجي از بدن دفع مي ‌کند. يکي از مشکلات و عوارض مهم کاشت اين نوع موها، عفونت هاي بسيار گسترده و بدي است که احتمال بروز آن وجود دارد.

در کاشت موي مصنوعي امکان رشد مو همراه با ساير موها وجود ندارد، (در حالي که در روش پيوند موي طبيعي اين مشکل را نداريم) و اگر پوست سر نسبت به اين موها واکنش نشان دهد، بايد آن ها را درآورد.

 

موی مصنوعی

کمي درباره کاشت اين موها توضيح مي ‌دهيد؟

 

موهاي مصنوعي چه از نوع ساختگي مانند “مونواکريليک”، “پلي ‌اکريليک” و “پلي ‌استر” باشد و چه تارهاي طبيعي موي انسان که اعمالي روي آن انجام شده است، توسط وسيله ‌اي به نام “ايمپلنتر” به ‌وسيله گر‌ه‌ زدن روي سر مستقر مي‌ شوند. ويژگي مثبت اين روش، آساني آن است، به طوري که مي‌ توان در طول چند روز آن را آموخت. ديگر اين که بدون خونريزي انجام مي ‌شود و نتيجه ‌کار را بلافاصله مي ‌توان ديد.

کاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

اما در مقايسه با کاشت موي طبيعي که به‌‌ طور‌ معمول از ناحيه پشت‌ سر فرد برداشته مي ‌شود، توانايي رشد را ندارد و نمي‌ توان آن را کوتاه کرد.

نظرات متفاوتي راجع به کاشت اين موها وجود دارد. شما اشاره کرديد اداره دارو و غذاي آمريکا آن را تاييد نکرده. دليلش چه بوده است؟

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  درمان کم پشتی و ریزش مژه در خانم ها

 

بله، اداره غذا و داروي آمريکا در سال 1983 استفاده از آن را رد کرده و اشاره داشته که اين روش، غيرواقعي و فريب‌ کارانه است و اطلاعات کافي درباره خطرات ناشي از قرار دادن و جايگزيني فيبرهاي مصنوعي مو در اختيار مردم قرار نمي گيرد. استفاده از اين تارها هيچ نتيجه مثبتي براي بهداشت عمومي نداشته و اين تارها موجب بروز بيماري يا صدمات ناشي از ناهماهنگي با بدن انسان مي ‌شوند. همان ‌طور که گفتم بدن آن را جسم خارجي مي ‌داند و پس مي ‌زند و همچنين به دليل ريختن دوره‌اي تارهاي مو، نياز به جايگزيني مکرر دارد. واکنش‌هاي آلرژيک و درماتيت‌هاي شديد، آثار تحريکي، ترس از سرطان‌ زايي بيش تحريکي گرانولوماکولر و تشکيل کيست از عوارض ديگر اين روش است.

 

با وجود اين، سازندگان اين موهاي مصنوعي در حال تلاش ‌اند و کمپاني ‌هاي بزرگ، محصولات خود را در اروپا و استراليا معرفي مي‌ کنند. آن ها ادعا دارند مطالعاتي کرده اند که نزديک دويست بيمار را طي دو سال پيگيري کردند و پيشرفت هايي در توليد موها داشتند و عوارض کاهش يافته است. حالا هم در ليست انتظار سازمان غذا و داروي آمريکا هستند تا بتوانند تاييد بگيرند.

 

موی مصنوعی

 

بله، ولي در حال حاضر استفاده از پيوند موهاي مصنوعي در هاله اي از ابهام است و اين موضوع صحت دارد که به تازگي پيشرفت‌ هايي در اين زمينه داشته اند، اما پژوهش‌هاي علمي اين مطلب را تاييد نمي‌ کند.

به ‌طور کلي پزشکان بايد توجه داشته باشند که گر چه اين روش آسان است، اما درمان استاندارد و رايجي براي طاسي سر يا ريزش ‌مو محسوب نمي ‌شود.

نکته مهمي که در آخر دوست دارم توجه شما را به آن جلب کنم اين است که نبايد اين روش را نوعي جايگزين براي کاشت موي طبيعي در کساني که موي کافي براي پيوند ندارند، در نظر گرفت.

همچنين اين روش را نبايد قبل از درمان با “ماينوکسيديل” يا “فيناسترايد” استفاده کرد.

مسئوليت اين روش درماني متوجه پزشکي است که آن را انجام مي ‌دهد و به‌ طور قطع ايشان به موارد قانوني انجام اين عمل واقف هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *