رویش مجدد موهای ریخته

رویش مجدد موهای ریخته

رویش مجدد موهای ریخته

ریزش موها مشکل شایعی است که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بالاخره با شدت کم یا زیاد با آن مواجه شود، اما پیرامون این مشکل شایع حرف و حدیث‏های فراوانی وجود دارد که برخی درست و برخی غلط هستند و پزشکان معتقدند باید با اطلاع‌رسانی درست و علمی، این باورهای نادرست را اصلاح کرد. در «پرونده پوست‌ومو»ی این هفته به همین موضوع پرداخته‌ایم.

رویش مجدد موهای ریخته

۱. کدام ریزش مو قابل برگشت است؟

وقتی مو از ساقه می‏شکند و می‏افتد، چون ریشه سالم است، پس از مدتی دوباره رشد می‌کند. اما وقتی ریزش مو ریشه‌ای است، در محل رویش مو جوشگاه ایجاد می‌شود و ریزش مو غیرقابل برگشت است. به عبارتی، بافت زمینه یا پوست سر در قسمت‌های داخلی از بین می‌رود و رگ‌ها به منطقه‌ای از سر خونرسانی نمی‌کنند. در نتیجه زندگی در این قسمت از بین می‌رود و هیچ مویی در محل وجود ندارد که بخواهد دوباره رشد کند. این نوع ریزش با ریزش مویی که باعث طاسی مردانه می‌شود، تفاوت دارد زیرا در طاسی مردانه مو وجود دارد ولی موها به شدت نازک و مینیاتوری می‌شوند. این موها را می‌توان با استفاده از برخی داروها تقویت کرد و باعث رشد آنها شد.

رویش مجدد موهای ریخته

۲. ریزش مو ارثی است؟

نمی‌توان با قاطعیت به این پرسش پاسخ داد. ریزش مو ممکن است ارثی یا غیرارثی باشد. در ریزش موی ارثی، موها از ناحیه پیشانی تا فرق یا تاج سر شروع به کم شدن می‌کنند. این حالت در آقایان به شکل طاسی و در خانم‌ها با کم‌پشتی موها جلوه می‌کند، به‌طوری که کف سر و لابلای موها دیده می‌شود. زمانی ریزش مو در خانم‌ها ارثی است که با جوش صورت، موهای زائد و اختلال‌های قاعدگی همراه نباشد چون در این صورت می‌تواند علت هورمونی داشته باشد. گاهی هم همه موهای سر با هم می‌ریزند یا دچار کاهش حجم می‏شوند. در این صورت علت‌های دیگری مطرح است که باید بررسی شود.

رویش مجدد موهای ریخته

۳. رنگ کردن باعث افزایش ریزش مو می‏شود؟

بله، هنگام رنگ کردن موها، کوتیکول یا لایه محافظ مو شکسته می‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند. در نتیجه رنگ‌ و اکسیدان داخل آن باعث خشکی و پارگی دیواره کوتیکول مو می‌شوند که در نهایت به شکستگی، موخوره، خرد شدن موها از ساقه و کاهش حجم مو می‏انجامد بنابراین رنگ‌کردن یا مش موها باعث ریزش آنها از ریشه نمی‌شود. به عبارتی، اگر رنگ غیراستاندارد و بی‌کیفیت و اکسیدان بسیار قوی باشد یا اگر موها بیش از حد رنگ شوند، لایه‌های کوتیکول بیشتر شکسته و موها خرد و حجم‌شان کم می‌شود اما خوشبختانه ریشه آنها سالم است و پس از مدتی دوباره رشد خواهند کرد. رنگ موهای چینی و تقلبی که مواد داخل آنها مشخص نیست در ریزش موها نقش مهمی دارند.

رویش مجدد موهای ریخته

۴. داروها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

بله، مصرف بسیاری از داروها به‌خصوص داروهای شیمی‌درمانی، داروهای فشارخون، داروهای مسکن، داروهای ضدتشنج، داروهای تیرویید و مسمومیت با ویتامین A، باعث ریزش مو می‌شود. البته تاثیر داروها در ایجاد ریزش مو تفاوت دارد. مثلا داروهای شیمی‌درمانی ۱۰ روز بعد از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند. به این صورت که رشد موها قطع می‌شود و موها بلافاصله می‌افتند. به این نوع ریزش، ریزش موی آناژن می‌گویند. آناژن فازی است که مو در آن رشد می‌کند و نباید بریزد. برخی داروها هم ۳ ماه پس از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند در حالی که بیمار به دنبال عوامل دیگری، می‌گردد.

۵. ریزش مو علامت فشارخون بالاست؟

نه، فشارخون بالا ربطی به ریزش مو ندارد اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون مصرف می‌شود، می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.

۶. ماساژ دادن سر مانع ریزش مو می‌شود؟

بله، ماساژ پوست سر یا مصرف داروهای گشادکننده عروق که به کف سر مالیده می‌شوند، باعث بهبود خونرسانی به پوست می‌شود و می‌تواند جلوی ریزش موی ناشی از افزایش سن را بگیرد؛ البته به شرط اینکه علت ریزش عوامل دیگری نباشد.

رویش مجدد موهای ریخته

۷. کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

بله، کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن از جمله روی، آهن، پروتئین‌ها
و … می‌تواند باعث ریزش مو شود اما این کمبودها باید به اثبات برسند و کسی که رژیم غذایی عادی دارد و علامت بیماری خاصی ندارد، نمی‌تواند در این تعریف بگنجد. متاسفانه بسیاری از مردم به محض شروع ریزش موها شروع به خوردن قرص روی یا آهن می‌کنند در حالی که این کار درست نیست. مصرف زیاد ‌روی و آهن و تجمع آنها در بدن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. اگر ریزش مو به‌دلیل کمبود تغذیه‌ای ایجاد نشده باشد، مصرف مکمل‌ها تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت.

رویش مجدد موهای ریخته

۸. کوتاه کردن مو جلوی ریزش مو را می‌گیرد؟

نه، ریزش مو ربطی به بلندی و کوتاهی آن ندارد. مو عمری دارد که وقتی به پایان می‏رسد، می‌افتد. ریزش موهای بلند بیشتر به نظر می‌رسد به همین دلیل افراد فکر می‌کنند اگر مو را کوتاه کنند ریزشش کمتر خواهد شد.

۹. سیگار می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، استعمال دخانیات باعث تنگ شدن عروق می‌شود و خونرسانی به بافت‌ها را مختل می‌کند. در نتیجه ریزش موها افزایش می‏یابد اما ترک ناگهانی سیگار هم فرد را عصبی می‌کند که این موضوع هم ممکن است ریزش موها را بیشتر کند. ترک سیگار باید حساب‌شده باشد.

رویش مجدد موهای ریخته

۱۰. استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، اگر اضطراب یا استرس ناگهانی باشد می‌تواند باعث ایجاد بیماری آلوپسی آره‌آتا شود که در آن موها به‌طور منطقه‌ای یا سکه‌ای یا حتی تمام موهای سر می‌ریزند اما اضطراب‌های کم و طولانی‏مدت نیز می‌توانند به‌دلیل تنگی عروق و وارد کردن مو به فاز تلوژن یا مرگ باعث تسریع ریزش مو ‌شوند.

۱۱. اختلال‌های هورمونی، ریزش مو را تشدید می‌کنند؟

بله، وجود هورمون مردانه یکی از علت‌های مهم ریزش مو است که در مردان طبیعی است اما اگر خانمی‌ به‌دلیل افزایش هورمون مردانه دچار ریزش مو شود، باید تحت‌بررسی قرار بگیرد. این خانم‌ها معمولا علاوه بر ریزش مو از جوش صورت، موی زائد و اختلال‌های قاعدگی هم رنج می‌برند.

رویش مجدد موهای ریخته

۱۲. بعد از کاشت مو، موها دیگر نمی‌ریزند؟

بستگی دارد! برای کاشت مو معمولا از موهای پشت سر استفاده می‌کنند. به این منطقه سر «بانک مو» می‌گویند. جالب است بدانید موهای پشت سر در کسانی که ریزش موی ارثی یا هورمونی دارند، هرگز نمی‌ریزد زیرا موهای این منطقه گیرنده هورمون ندارند و مشکلی پیدا نمی‌کنند بنابراین باید قبل از کاشت، متخصص پوست تشخیص بدهد که ریزش موی فرد ارثی است یا هورمونی. اما اگر علت ریزش مو ارثی یا هورمونی نباشد، موهایی که پیوند زده شده‌اند هم بعد از مدتی می‌ریزند.

۱۳. شانه‌ کردن، ریزش موها را بیشتر می‌کند؟

نه، شانه کردن مناسب موها باعث بهبود خونرسانی به پوست و مو می‌شود اما شانه کردن موی رنگ‌شده یا موهای بسیار خشک، باعث کنده شدن آنها می‌شود بنابراین باید این موها را با شانه‌های با دندانه‌های فراخ شانه کرد.

رویش مجدد موهای ریخته

۱۴. بستن کش‌ سر باعث ریزش مو می‌شود؟

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  میزان رشد مو

بله، نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی داریم که در اثر بستن سفت و محکم موها ایجاد می‌شود. در این حالت موها از ناحیه ریشه کشیده می‌شوند و می‌ریزند.

۱۵. داروهای ضدریزش مو باید تا پایان عمر مصرف شوند؟

به علت ریزش بستگی دارد. اگر علت ریزش ارثی باشد، فرد باید تا پایان عمر دارو مصرف کند. اگر علت اختلال هورمونی یا هر علت دیگری باشد، باید درمان را ادامه داد تا کامل شود.

۱۶. حنا و مورد برای ریزش مو مفیدند؟

تجربه نشان می‌دهد استفاده از این گیاهان در درمان ریزش مو مفید است. حنا مانند ماینوکسیدیل عمل می‌کند اما برای اینکه حنا رنگ ندهد، می‌توان آن را با ماست سنتی که حاوی اسید لاکتیک است، مخلوط کرد. ضمن اینکه اسید لاکتیک خاصیت لایه‌برداری دارد، پوست سر را تمیز و از خشک شدن موها به واسطه حنا زدن، جلوگیری می‌کند.

رویش مجدد موهای ریخته

از داروهای گیاهی استفاده کنیم یا شیمیایی؟

دکتر حمیدرضا احمدی‏آشتیانی، فارماکولوژیست، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات فرآورده‏های آرایشی و بهداشتی

امروزه خیلی‌ها یا درگیر ریزش مو هستند یا احتمال می‏دهند به آن مبتلا شوند. در مورد روش‏های درمانی ریزش مو از دو زاویه پزشکی مدرن و طب سنتی می‌توان بحث کرد. روش‏های مدرن عبارتند از: جراحی‌هایی مانند انواع کاشت مو یا روشPRP، استفاده از انواع داروها مانند فیناستراید و استفاده از انواع محلول‏ها و گاهی شامپوها. در کنار این روش‏های رایج در پزشکی مدرن، روش‏های طب سنتی مانند استفاده از ترکیب‌های گیاهی نیز مطرح هستند.

یکی از بهترین راه‏های رساندن مواد موثر به موضع هدف، استفاده از سیستم خونرسانی است که از آن به‏عنوان روش سیستمیک یاد می‌شود، اما وقتی دارویی مصرف می‏شود تا به شکل سیستمیک به موضع مورد نظر برسد، ممکن است به مناطق دیگر هم وارد شود و عوارض جانبی خاصی ایجاد کند. به همین دلیل گاهی یا این امکان را نداریم که از برخی داروها استفاده کنیم یا با محدودیت مصرف روبرو هستیم.

در نتیجه به دنبال این هستیم که عوارض جانبی را به حداقل برسانیم و تلاش می‏کنیم از روش‏های دیگری استفاده کنیم. این روش‏ها به‏خصوص در رابطه با ریزش مو شامل استفاده از خونرسانی بیشتر، افزایش تکثیر سلول‏های حمایت‌کننده فولیکول مو، کاهش التهاب یا ریزالتهاب‏ها و گاهی اوقات مهار برخی آنزیم‏هاست.

رویش مجدد موهای ریخته

داروهای موضعی چطور از پوست عبور می‌کنند؟

برای نفوذ به پوست راه‏های مختلفی وجود دارد که شامل انحلال در چربی، استفاده از منافذ بسیار کوچک اطراف فولیکول مو و راه نفوذ از طریق غدد عرقی اطراف فولیکول مو است. البته درمان موضعی به اندازه درمان سیستمیک موثر نیست، به همین دلیل معمولا مجموعه‌ای از عوارض و مزایای یک روش برای انتخاب بهترین راه درمان در نظر گرفته می‏شود.

شامپو به رشد مو کمک می‌کند؟

شامپوها به‏عنوان شوینده و فراهم‏کننده بستری مناسب برای رشد مو عمل می‏کنند، نه عاملی برای رویش مو. اصلا شامپوها به این منظور طراحی نشده‏اند، اما در بحث جلوگیری از ریزش مو، به این دلیل که شامپوها می‏توانند باعث تنظیم pH پوست سر و به تبع آن بهبود شرایط سد پوستی ‌شوند، موثر هستند.

به‏علاوه، اطراف فولیکول مو در پوست سر، غدد ترشح چربی هم وجود دارد که از آنها به‏عنوان غدد سباسه یاد می‏کنیم. اگر این غدد بتوانند متعادل عمل کنند و ما هم بتوانیم رادیکال‏های آزادی که به‏شکل خارجی در شهرهای آلوده و بزرگ روی پوست می‏نشینند یا اینکه به‏شکل درون‌زا تولید می‏شوند با شامپوی مناسب کم کنیم، به کمتر شدن ریزش مو کمک خواهیم‌کرد. البته فرمول شامپو و استاندارد بودن آن بسیار مهم است.

رویش مجدد موهای ریخته

تراشیدن مو را تقویت می‌کند؟

اگر تراشیدن مو برای رعایت بهداشت انجام شود، می‏تواند موثر باشد، اما اگر به‌منظور جلوگیری از ریزش مو باشد، نه. به دلیل اینکه افراد معمولا با تراشیدن موهای خود به اندازه موهای بلند متوجه ریزش موهای خود نمی‌شوند و این را به غلط به کم شدن ریزش موها نسبت می‏دهند، اما استفاده از درمان‌های گیاهی مانند رزماری، سدر، حنا، فلفل قرمز و… از گذشته برای درمان ریزش مو در کتاب‏های طب سنتی آورده شده است.

بسیاری از این موارد علمی هستند و تاثیر آنها به اثبات رسیده است. مثلا تاثیر گیاه رزماری در افزایش خونرسانی و گشاد کردن قطر رگ‏ها و برطرف‌کردن ریز التهاب‏های اطراف فولیکول مو اثبات شده است. فلفل قرمز نیز روی گشاد شدن عروق تاثیر دارد. مورد هم با مهار آنزیمی به نام الاستاز باعث استحکام مو می‏شود اما نکته مهم در روش استفاده از آنهاست که باید زیرنظر پزشک باشد.

مکمل‏ها جلوی ریزش مو را می‌گیرند؟

برخی مکمل‏ها به ‏طور اختصاصی برای مراقبت از پوست، مو و ناخن تهیه می‏شوند. در ترکیب‌های این مکمل‏ها عمدتا به روی، مولیبدن، امگا۳، آهن، گوگرد، ویتامینA و اسید فولیک اشاره شده است. همچنین غذاهای حاوی گروه ویتامین‏هایB و انواع نوشیدنی‏های حاصل از فراورده‏های تخمیری جو که با طعم‏های مختلف وجود دارد، می‏تواند کمک‏کننده باشد گاهی این نوشیدنی‏ها با ویتامینB هم غنی می‌شوند. مصرف ماهی و ریشه برخی گیاهان مانند پیاز هم می‏تواند به سلامت و رشد مو کمک کند، اما اگر علت ریزش مو ژنتیکی باشد، هیچ کدام از فراورده‏های مکمل نمی‌تواند درمان قطعی‌اش باشد.

رویش مجدد موهای ریخته

آلوئه‏ورا و ریزش مو

«آیا گیاه آلوئه‏ورا در درمان ریزش موی آقایان موثر است؟»

در پاسخ باید بگویم که استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا روی سر هیچ تاثیری در کاهش میزان ریزش مو ندارد. این گیاه فقط تا حدودی در نرم کردن موها موثر است. برخی ریزش موها حدود ۲ تا ۳ ماه بعد از انجام جراحی‌های بزرگ، زایمان، قطع شیردهی، بهبود تب، قطع رژیم غذایی سخت یا روزه، استرس حاد و عصبی یا فشارهای ناگهانی ایجاد می‌شوند. این نوع ریزش مو پس از مدتی قطع می‌شود و موها دوباره شروع به رشد می‌کنند و با انجام اقدام‌های خاص مثل استفاده از ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌توان رشد موها را تسریع کرد.

حال ممکن است برخی افراد در فاز ریزش موها از انواع محصولات آلوئه‌ورا استفاده کنند و بعد از مدتی که موها دوباره شروع به رشد کردند، آن را به تاثیر گیاه آلوئه‌ورا ربط دهند در حالی‌که اینطور نیست و آلوئه‌ورا هیچ تاثیری در این‌باره ندارد. در ریزش موی آندروژنیک یا ارثی هم ریزش مو طبیعی است فقط قطر موها نازک می‌شود و باز استفاده از آلوئه‌ورا تاثیری در میزان ضخامت آنها نخواهد داشت. تنها تاثیر گیاه آلوئه‌ورا، نرم کردن پوست و موهاست و افرادی که پوست خشک دارند، می‌توانند برای نرم شدن پوست و مویشان از صابون یا شامپوی آلوئه‌ورا استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *