رشد دوباره موی سر ممکن شد

رشد دوباره موی سر ممکن شد

رشد دوباره موی سر ممکن شد

به رغم پژوهش‌های بسیار در مورد مو، هنوز علم موفق نشده راهی برای تحریک رشد دوباره آن پیدا کند.

پژوهشی که در “دانشگاه منچستر” (University of Manchester) انگلستان انجام شده، روش کاملا جدیدی برای[bt_highlight] رشد مو[/bt_highlight]ی انسان ارائه داده است. پژوهشگران در این روش، از عوارض جانبی دارویی الهام گرفته‌اند که قدمت آن، تقریبا به 50 سال می‌رسد.

در سال 1970، دارویی موسوم به “سیکلوسپورین آ”(Cyclosporine A)، از گونه‌ای قارچ به دست آمد. پژوهش مربوط به کشف این دارو، در پی یافتن یک آنتی‌بیوتیک ضدقارچ جدید بود اما این ترکیب، به ویژه از لحاظ بالینی، برای این استفاده تاثیری نداشت. چند سال بعد، پژوهشگران دریافتند که “سیکلوسپورین آ”، فعالیت سرکوب‌کننده ایمنی قابل توجهی دارد.

استفاده پزشکی این دارو، تا سال 1980 ثابت شد و کاربرد بالینی آن، اتفاق غیرمنتظره‌ای در زمینه پیوند عضو بود. این دارو به عنوان یک عامل سرکوب‌کننده جدید اثبات شد تا به بیماران کمک کند اعضای جدید را نگه دارند زیرا در غیر این صورت، بدن آنها، اعضای جدید را رد می‌کرد.

رشد دوباره موی سر ممکن شد

اگرچه “سیکلوسپورین آ”، داروی مضری نیست اما می‌تواند به عوارض جانبی بسیاری منجر شود. یکی از بی‌ضررترین اثرات جانبی این دارو که در نتیجه دهه‌ها استفاده از آن مشخص شد، افزایش رشد مو است. پژوهش جدیدی که مکانیزم ورای این اثر جانبی خاص را بررسی کرده، درمان احتمالی جدیدی را نشان داده است که شاید رشد موی انسان را تحریک کند.

پژوهشگران پس از انجام یک تحلیل کامل بیان ژن روی فولیکول موی انسان که با “سیکلوسپورین آ” درمان شده بود، مکانیزم خاصی را در این دارو کشف کردند که به نظر می‌رسید بر رشد مو تاثیر داشته باشد. این پژوهش نشان داد که “سیکلوسپورین آ”، بیان پروتئین “SFRP1” را کاهش می‌دهد. “SFRP1″، پروتئینی است که مسیر ضروری برای رشد فولیکول‌های مو را به صورت منفی تنظیم می‌کند؛ درنتیجه، به نظر می‌رسد سرکوب این پروتئین، چگونگی تاثیر “سیکلوسپورین آ” را در رشد مو توضیح دهد.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  7معجزه طبیعی برای زنده شدن موهایتان

مرحله بعد، یافتن راهی برای مقابله با پروتئین SFRP1 بود و این پژوهش، ترکیبی موسوم به “WAY-316606” را کشف کرد. در نتیجه بررسی‌ها مشخص شد این ترکیب که در اصل برای درمان پوکی استخوان ابداع شده است، مکانیزم‌های مشابه “سیکلوسپورین آ” را هدف قرار می‌دهد اما نسبت به آن، واکنش‌های سرکوب‌کننده ایمنی وسیع‌تری ندارد. آزمایش‌های برون جانداری با استفاده از نمونه‌های پوست سر انسان نشان داد که “WAY-316606″، رشد مو را افزایش می‌دهد و شاید کاربرد خارجی این ترکیب یا یک ترکیب مشابه، درمان موثری برای از دست دادن مو باشد.

“ناتان هاوکشاو” (Nathan Hawkshaw)، یکی از پژوهشگران این پروژه گفت: رشد موی انسان با استفاده از این عامل جدید که هرگز در زمینه ریزش مو در نظر گرفته نشده، به خاطر قابلیت انتقالی آن، هیجان‌انگیز است. شاید روزی این دارو، در درمان افرادی که از نداشتن مو رنج می‌برند، تحولی حقیقی ایجاد کند.

رشد دوباره موی سر ممکن شد

این پژوهش، هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد و هاوکشاو، درباره مسیر طولانی رسیدن این درمان به بازار، واقع‌بین است.

وی افزود: کاملا مشخص است که این بررسی، به یک آزمایش بالینی نیاز دارد تا نشان دهد این دارو یا ترکیبات مشابه، در درمان بیماران مبتلا به ریزش مو، هم موثر و هم ایمن است.

این پژوهش، در مجله “PLOS Biology” به چاپ رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *