درمان پُرمویی در خانم ها

درمان پُرمویی در خانم ها

درمان پُرمویی در خانم ها

درمان هیرسوتیسم یا [bt_highlight]پرمویی در زنان [/bt_highlight]اغلب شامل درمان خانگی و درمان پزشکی رفع موهای زائد و مصرف دارو است.

هیرسوتیسم یا پرمویی یک مشکل ناخواسته در برخی خانم هاست که در آن، رشد موهای صورت و بدن مثل آقایان است.

در قسمت اول این مطلب علائم، علل، عوامل خطر و عوارض پرمویی در زنان را برایتان گفتیم. حالا راه های تشخیص و درمان آن را می گوییم.

راه های تشخیص
آزمایشاتی که مقدار هورمون های موجود در خون و از جمله هورمون تستوسترون را اندازه می گیرند، می توانند نشان دهند که آیا بالا بودن سطح آندروژن ها (هورمون های مردانه) باعث هیرسوتیسم شده است یا نه.

اگر مقدار آندروژن ها در خون بالا باشد، پزشک روش سونوگرافی و یا سی تی اسکن را برای بررسی وجود تومور یا کیست در تخمدان ها و غدد فوق کلیه (آدرنال) تجویز می کند.

درمان پُرمویی در خانم ها

درمان پزشکی
درمان هیرسوتیسم اغلب شامل درمان خانگی و درمان پزشکی رفع موهای زائد و مصرف دارو است.

داروهای پرمویی

1- قرص های ضدبارداری
قرص های جلوگیری از بارداری که هورمون های استروژن و پروژستین دارند، با جلوگیری از تولید آندروژن توسط تخمدان ها، پرمویی را درمان می کنند.

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برای درمان پرمویی در خانم هایی که نمی خواهند باردار شوند، یکی از درمان های رایج است. عوارض احتمالی این قرص ها شامل سرگیجه، تهوع، سردرد و ناراحتی معده است.

درمان پُرمویی در خانم ها

2- داروهای ضد آندروژن
این داروها از متصل شدن آندروژن ها به گیرنده هایشان در بدن جلوگیری می کنند. از آنجایی که این داروها باعث نقص جنینی می شوند، موقع مصرف آن ها بایستی از بارداری جلوگیری کرد.

3- پمادهای موضعی
برخی پمادها و کرم های دارویی وجود دارند که مستقیما روی محل پرمویی صورت مالیده می شوند و رشد موهای جدید را کند می کنند، اما نمی توانند موهای زائد را از بین ببرند.
درمان پُرمویی در خانم ها
نمی توان از پرمویی جلوگیری کرد. ولی اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، جلوگیری از چاقی می تواند هیرسوتیسم را کم کند

روش های درمانی

1- الکترولیز
در روش الکترولیز، جریان الکتریسیته توسط سوزن های نازکی به فولیکول هر مویی وارد می شود تا آن را تخریب کند. این روش می تواند تا حدودی موهای زائد را از بین ببرد، ولی درد دارد. به همین دلیل گاهی وقت ها قبل از الکترولیز، کرم بیحس کننده به پوست مالیده می شود تا درد آن کمتر احساس شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  11 درمان جادویی برای ریزش مو

2- لیزر
در این روش، اشعه لیزر توسط پزشک متخصص پوست به محل موهای زائد تابانده می شود تا فولیکول مو را از بین ببرد و از رشد موهای جدید جلوگیری کند. ممکن است بعد از لیزر، کمی قرمزی و ورم در پوست دیده شود.

از خطرات لیزر موهای زائد، سوختگی و کبودی پوست است. به همین دلیل برای این کار حتما به یک پزشک متخصص پوست ماهر مراجعه کنید. همچنین این روش گران قیمت است.

درمان های خانگی

1- کندن مو
کندن موهای زائد با موچین یا دستگاه اپی لیدی و یا بند انداختن موها می تواند موها را از ریشه در آورد. لذا مدتی طول می کشد تا موها دوباره دربیایند.

 

2- تیغ زدن
استفاده از تیغ یا ژیلت، به سرعت و بدون درد موهای زائد را از بین می برد، ولی به دلیل آنکه موها را از ریشه در نمی آورد و از سطح پوست می زند، موها فورا در می آیند.

3- وکس یا مومک
وکس و مومک هم موها را سریعا و در سطح زیادی از ریشه در می آورد، ولی درد دارد و پوست هم ممکن است قرمز شده و بسوزد.

درمان پُرمویی در خانم ها

4- کرم ها و پودرهای موبر
کرم ها و پودرهای موبر، بدون درد و در سطح وسیعی موهای زائد را از بین می برند، ولی ممکن است پوست به آنها حساسیت نشان دهد. لذا قبل از مصرف آنها، روی قسمت کوچکی از پوست خود آن را امتحان کنید.

5- دکلره کردن
برخی خانم ها به جای از بین بردن موهای زائد، آن ها را دکلره می کنند تا کمتر دیده شوند. ولی ممکن است پوست به آنها حساسیت نشان دهد. لذا قبل از مصرف آنها، روی قسمت کوچکی از پوست خود آن را امتحان کنید.
این روش برای موهای زائدی که ضخیم و زیاد نیستند، مناسب است.

جلوگیری
نمی توان از پرمویی جلوگیری کرد. ولی اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، جلوگیری از چاقی می تواند هیرسوتیسم را کم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *