آیا طاسی می توان درمان کرد

آیا طاسی می توان درمان کرد

بسیاری از مردان جوان از ریزش موی سر رنج می‌برند و گاهی می‌توان گفت كه بسیاری از آنان از طاسی وحشت دارند.

 

اگرچه شیوع طاسی در مردان در حدی بالاست كه مانند سایر مشخصات چهره به طور ژنتیك منتقل می‌شود ولیكن تمایل روز افزون افراد مخصوصا جوانان به ظاهر زیبا آنان را مكررا روانه پزشك و یا یافتن راه حلهای گاها غیر معقول برای رفع این مشكل می‌كند.

 

مو بافتی منحصر به‌فرد است؛ بافتی که تقریبا رشد و تکثیر دائمی دارد. ریزش و رشد موها چرخشی است و در نواحی مختلف بدن مدت زمان هر چرخه تفاوت دارد مثلا در ناحیه سر هر 3 تا 5 سال یکبار مو دچار ریزش و بعد وارد فاز استراحت می‌شود و دوباره رشد می‌کند. این مساله به آن معنی است که در ناحیه سر 85 درصد موها به‌طور کلی در حال رشد و تکثیرند و 15 درصد در حال استراحت‌ که در دوره 3- 2 ماهه می‌ریزند.

 

در حالت طبیعی، ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است اما عوامل مختلفی باعث افزایش این ریزش می‌شود. عواملی که باعث [bt_highlight]ریزش مو [/bt_highlight]می‌شوند یا برگشت‌پذیرند یا غیرقابل‌برگشت و با توجه به این مسئله، برای ریزش مو درمان‌های مختلفی وجود دارد که از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. سفیدپوستان بالاترین نرخ ریزش مو و طاسی را دارند و این مساله در نژادهای زرد، سیاه یا ترکیبی کمتر از نژاد سفید است.

 

محققان زیادی به دنبال راه‌هایی برای درمان این معضل هستند. کاشت مو یکی از این روش‌هاست و با وجود آنکه راه‌حلی دائمی است اما هزینه زیادی دارد. رایج‌ترین فرم ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک یا طاسی الگوی مردانه یا زنانه است. آلوپسی آندروژنیک ژنتیکی است و در حدود ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن در آمریکا را درگیر کرده‌است.

 

درمان طاسی

طاسی سر الگوی مردانه با هورمون دی‌هیدروتستوسترون ارتباط دارد‎

 

به‌طور متوسط ۱۹ درصد زنان سفیدپوست آمریکایی دچار ریزش موی الگوی زنانه هستند اما این درصد با افزایش سن، بیشتر می‌شود. شیوع این مشکل در میان چینی‌ها و کره‌ای‌ها بسیار کمتر و در حدود ۶ درصد است. طاسی سر الگوی مردانه با هورمون دی‌هیدروتستوسترون ارتباط دارد و معمولا به‌صورت پس‌رفتن موهای پیشانی یا ایجاد حلقه‌ی خالی مو ظاهر می‌شود.

در عوض طاسی الگوی زنانه به‌طور معمول موجب نازک‌شدن تمام موها می‌شود و ریزشی دیده نمی‌شود. یکی دیگر از فرم‌های معمول ریزش مو، ریزش موی منطقه‌ای است که معمولا به‌صورت مناطق پراکنده خالی از مو روی سر مشخص می‌شود و با بیماری‌های خودایمنی مرتبط است.

در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند. در مورد وضعیت ریزش موی منطقه‌ای، از رشد موهای جدید در فولیکول‌های مو جلوگیری می‌شود.

آیا پیشگیری و درمان طاسی سر میسر است

هر انسانی برای ادامه آسان زندگی ناچار به پذیرفتن برخی از خصوصیات ژنتیكی خود است.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  ریزش مو در بانوان و آقایان و راهکار های درمانی آن

این طرز تفكر سبب می‌شود كه فرد تا جایی كه امكان عقلی وجود دارد برای برطرف كردن آنچه در چهره خود مطلوب نیست تلاش می‌كند و با توجه به این كه تلاش افراطی در این راه گاها نتیجه معكوس دارد نسبت به آن اقدام می‌كند.

 

تاثیر داروها در كاهش ریزش مو

معمولا در موارد ریزش موها داروهایی كه كمبودهای تغذیه‌ای بدن را جبران می‌كند تجویز می‌شود این مواد تركیباتی از روی، آهن، انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌ B و اسیدهای آمینه هستند كه مصرف كوتاه مدت آنها توصیه می‌شود ولی نمی‌توان از مصرف آنها توقع معجزه داشت.

 

درمان طاسی

بهترین دارو برای درمان طاسی‎

 

داروها باید به مدت طولانی مصرف شوند

داروی مینوكسیدیل برای مصرف موضعی مدتها تنها درمان موجود به حساب می‌رفت. این دارو كه نیاز به مصرف طولانی مدت دارد با مكانیسم مهار گیرنده‌های هورمون روانه فعال شده در پوست سر مانع از شروع پروسه نازك شدن موها می‌شود.

علاوه بر این داروهایی با غلظتهای مختلف و تركیبات دیگر مانند پروژسترون و گاها استروئیدهای موضعی نیز تجویز می‌شود كه همگی نیاز به مصرف طولانی بیش از یكسال دارند.

ولی دارویی كه امروزه به فراوانی تجویز می‌شود دارویی به نام فیناستراید است كه به نام‌های مختلف تجاری در بازار موجود است. مكانیسم اثر این دارو مهار كردن آنزیمی است كه هورمون مردانه تستوسترون را به نوع فعال آن تبدیل می‌كند. بنابراین سطح این هورمون فعال شده در پوست سر و در خون پایین می‌آید و از این طریق از پیشرفت ریزش و نازك شدن موها جلوگیری می‌كند.

شروع اثر دارو معمولا از ماه سوم به بعد و مصرف طولانی آن (بیش از یكسال) سبب افزایش تعداد، ضخامت و وزن موها می‌شود.

البته مصرف طولانی مدت آن حتما باید زیر نظر پزشك صورت گیرد.

 

آیا مصرف شامپوهای خاص در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است؟ 

مصرف شامپوهای خاص نیز در جلوگیری از ریزش موها تا حدودی موثر هستند و در برخی از موارد ریزش موی مردان به دلیل التهابات پوست سر افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از شامپوی مناسب سازگار با جنس پوست سر از التهابات كاسته و منجر به كاهش ریزش موی سر می‌شود.

در نهایت روشهای كاشت مو نیز وجود دارد كه روشهای هزینه‌بر و طولانی درمانی هستند و فقط به دست افراد متخصص و پرمهارت این روشها موفقیت‌آمیز است.

به گفته محققان این گروه ماینوکسیدیل و دیگر داروهای موجود در بازار راه‌حل قطعی ریزش مو نیستند و به همین علت آنان در پی یافتن راه جدید و موثری برای حل این مساله هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *