ماینوکسیدیل و رویش مو

ماینوکسیدیل و رویش مو

ماینوکسیدیل و رویش مو

ماینوکسیدیل باعث رویش مو می شود؟

رشد مو با ماینوکسیدیل : ماینوکسیدیل ریزش مو را در مناطقی که موها نازک شده اند را کند می کند و باعث می شود که موهای نازک ضخیم تر شوند ولی ماینوکسیدیل باعث رشد مجدد مو در مناطق کاملا طاس سر نمی باشد.

ماینوکسیدیل و رویش مو

داروهای ریزش مو مثل ماینوکسیدیل، قرص فیناستراید و شامپو کتوکونازول داروهای هستند که مورد تایید برای طاسی نوع مردانه هستند و به غیر از این داروها که تایید شده هستند داروهای دیگری که تجویز می شوند اثرات شناخته شده و قعطی نیستند و با وجود احتمالی عوارض آن بهتر است استفاده نشوند.ماینوکسیدیل و رویش مو

مکانیسم دقیق ماینوکسیدیل مشخص نیست و براساس شواهد این دارو ریزش مو را کند و موهای نازک را ضخیم می کند و البته باعث رشد مو در مناطق فاقد مو نمی شود و موهای ازبین رفته باز نمی گرداند.

ماینیوکسیدیل با غلظت های ۵ و ۲ درصد مورد استفاده قرار می گیرد و نحوه استفاده از ماینوکسیدیل اهمیت زیادی دارد، که محلول ماینوکسیدیل باید بر روی پوست تمیز و خشک بر روی سر مالیده شود یا ماساژ ملایم داده شود و تا چند ساعت قبل و بعد آن نباید مو ها را شست ، همچنین سشوار زدن موها پس از استفاده از این دارو ممنوع است. ماینوکسیدیل و رویش مو محلول ماینوکسیدیل را با مقدار ۳۰ تا قطره در صبح و شب مصرف کنید.

نکته : در زمانی [bt_highlight]ماینوکسیدیل[/bt_highlight] استفاده می کنید بدانید مثرف آن در روز یک نوبت تاثیر ندارد و برای اینکه تاثیر مفید محلول را ببیندی باید حداقل طی دوره ۴ تا ۶ ماه مداوم استفاده کنید که گاها تا ۱۲ ماه نیز به طول می انجامد.

مناطق تحت تاثیر ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل در ریزش موی فرق و بالای سر دارای اثرات بسزایی نسبت به جلوی سر و خط رویش مو دارد. ولی اط طرف دیگر این قسمت ها از دید ظاهری و اجتماعی اهمیت بیشتری برای فرد و اطرافیان برخوردارد است. باید بدانید که ماینوکسیدیل در مناطقی که مو وجود ندارد تاثیر و کارایی ندارد.
ماینوکسیدیل در ریزش موی زنان

ماینوکسیدیل در ریزش موی زنان که این روند به صورت پراکنده و منتشر می کند بسیار تاثیر گذار است. هر چقدر فرد جوان تر و تعادا موهای کرکی اش بیشتر و زمان طاسی وی کمتر از ده سال باشد محلول ماینوکسیدیل مفید تر خواهد بود.

این محلول باعث رشد مو گاها در دیگر مناطق بدن می شود که در زنان بیشتر است . از اهمیت زیادی برخوردار نیست زیرا به مرور برطرف می شود و بهتر است در زمان حاملگی از این محلول استفاده نکنید.ماینوکسیدیل و رویش مو

گاهی هم این محلول باعث افزایش [bt_highlight]رشد مو[/bt_highlight]ها در ‌صورت و مناطق دیگر بدن می‌شود که بیشتر در زنان ایجاد می‌شود. اما اهمیتی ندارد زیرا خود به خود برطرف می‌شود. بهتر است ماینوکسیدیل در زمان حاملگی استفاده نشود.

ماینوکسیدیل و رویش مو

عوارض ماینوکسیدیل

عوارض جانبی محلول ماینوکسیدیل بطور معمول بروی پوست خواهد بود و این بخاطر وجود پروپیلن‌گلیکول در‌ ماینوکسیدیل است، عوارض حاصل خشک شدن پوست سر و پوسته ریزی و البته خارش و قرمزی پوست خواهد بود ولی میتوانید از دیگر محصولات که پروپیلن‌گلیکول ندارند استفاده شود که عوارض کمتری برخوردار هستند.

نکته : با قطع کردن مصرف این دارو نتایج مثبت آن نیز به مرور ازبین خواهد رفت و وضعیت فرد به روز های اول باز می گردد در صورت استفاده این محلول باید تا آخر عمر ادامه پیدا کند.

ماینوکسیدیل (Minoxidil) که معمولا با برند “ROGAINE” شناخته می شود، تنها راه درمانی ریزش مو است که توسط انجمن FDA تایید شده است. آزمایشات نشان داده ماینوکسیدیل موجب رشد مجدد موها می شود. هرچند هنوز نحوه عملکردش مشخص نیست .

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  رویش مو و سلول‌های بنیادی موثر در آن

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسدیل در ابتدا برای درمان فشار خون استفاده می شد که افرادی که از آن استفاده می کردند متوجه رشد مجدد موهای ریخته شده شان شدند و از ان پس از این دارو برای درمان ریزش مو موردماینوکسیدیل و رویش مو  استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر ماینوکسیدیل به شکل مایع، کف و اسپری در بازار موجود است. نحوه عملکرد ماینوکسیدیل مشخص نیست تنها این مساله روشن است که بعد از قطع مصرف، ریزش موها مجددا شروع می شود.ماینوکسیدیل و رویش مو

البته تحقیقات نشان داده ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو تمام افراد موثر نیست. اما در 40 درصد موارد مصرف کنندگان پس از 3 ماه مصرف نتیجه می گیرند. در اغلب موارد برای مردان ماینوکسیدیل 5% و برای زنان ماینوکسیدیل 2% تجویز می شود. مصرف ماینوکسیدیل معمولا عوارض جانبی ندارد و ایمن است اما گاهی مواقع عوارض زودگذری مانند خارش، التهاب، خشک شدن پوست، شوره سر و رویش ناخواسته مو در بدن فرد دارد. البته نکته قابل توجه در مورد ماینوکسیدیل این است که در ابتدای مصرف ان ممکن است شاهد بهبود در رشد مو و کاهش ریزش مو باشید اما ریزش مو ادامه خواهد داشت و پزشکان توصیه می کنند از ماینوکسیدیل در کنار داروهای دیگر درمانی استفاده شود.ماینوکسیدیل و رویش مو

راه های درمانی ریزش مو و طاسی:

علاوه بر مصرف ماینوکسیدیل راه های دیگری برای درمان ریزش مو امروزه وجود دارد که از جمله آنها می تواند به استفاده از داروی خوراکی فیناسترید، تقویت مو و کاشت مو اشاره کرد. مصرف داروی فیناسترید نیز مانند ماینوکسیدیل تاثیری موقتی دارد و پس از قطع مصرف آن ریزش موها مجددا شروع می شود. تقویت مو نیز معمولا در مورد افرادی استفاده می شود که ریزش موی کمی دارند و یا شرایط سنی شان برای کاشت مو مناسب نیست که در این موارد از روشهای تقویتی همچون PRP، ماینوکسیدیل و رویش مو ویتامین درمانی، مزوتراپی و لیزر تراپی استفاده می شود. در برخی از مراکز نیز مانند مرکز تخصصی موی رنسانس از هر 4 نوع روش تقویتی در قالب یک پکیچ تقویتی برای درمان ریزش مو همزمان استفاده می شود.ماینوکسیدیل و رویش مو

روش دیگر درمان ریزش مو و انواع طاسی، کاشت مو است که تنها در مورد موهای سر نیست ماینوکسیدیل و رویش مو و کاشت ابرو و کاشت ریش نیز از جمله روش های رایج درمانی است.ماینوکسیدیل و رویش مو  از آنجایی که درمان ریزش به وسیله کاشت مو یک نتیجه دائمی و همیشگی دارد بسیار مورد مقبول افراد متقاضی قرار می گیرد. نکته قابل توجه در خصوص کاشت مو این است که امروزه روشهای نوینی همچونSUT مورد استفاده قرار می گیرد که هیچگونه عوارض جانبی ندارد، فرد دوره نقاهتی را نمی گذراند، ماینوکسیدیل و رویش موبیشترین استفاده از گرفتهای استخراج شده انجام می گیرد به طوری که هدر رفت آنها نزدیک به صفر است، موها بسیار طبیعی بنظر می رسد حتی درمورد موهای خاکستری تیم پزشکی طوری موها جدید را پیوند می دهد که توزیع موها بسیار طبیعی بنظر برسد. این روش امروزه در اعلب کشورهای اروپایی استفاده می شود. در ایران نیز مرکز تخصصی موی رنسانس بنیانگذار کاشت مو به روش SUT محسوب می شود و از این روش برای درمان ریزش موی مراجعین خود استفاده می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *