عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

در این موارد نیازی به نگرانی نیست و ریزش موهای شما طبیعی و عادی است؛ اما اگر ریزش مو از حالت طبیعی خود خارج شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

۹۰درصد ریزش های موی در مردان زمینه ارثی دارد. اما استرس محیطی این وضعیت را تسریع می بخشد.بر اساس آمار جهانی، ۲۵ درصد مردان در سن ۲۰ سالگی، ۳۵ درصد در چهل سالگی و ۶۵ درصد در هفتاد سالگی دچار ریزش مو می شوند. بنابراین مسئله سن در افزایش ریزش موی سر افراد مؤثر است.در زنان مشکلات هورمونی، کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، کمبود ویتامین روی، آهن و پروتیئن ها باعث ریزش موی سر می شود.استرس یکی از مهم ترین عواملی است که فضای های خالی روی سر را زیاد می کند. فشارهای عصبی و شوک های روحی وارد شده به افراد به راحتی می تواند باعث از دست رفتن یا کم شدن موهای سر شود.

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

استرس های کاری، خانوادگی، مشکلات روحی و روانی و تغذیه نامناسب، رویش مو را کم می کند و از طرف دیگر ریزش مو هم زیاد می شود.در بعضی موارد[bt_highlight] ریزش مو[/bt_highlight] بر اثر استرس موقت است و بعد از رفع استرس، مو ها رشد خود را دوباره آغاز می کنند.محققان می گویند موهای خشک و مرده نیز نشان دهنده وجود استرس در زندگی افراد است. این نوع از ریزش، به دلیل توقف مرحله ای رشد مو و معمولاً بعد از یک دوره سخت استرس زا مثل بیماری، عمل جراحی یا فشارهای  روحی و عصبی ایجاد می شود. در این حالت، تعداد بیشتری از مو ها ریزش می کنند و رشد مو در قسمتی از سر متوقف می شود. به این نوع، اصطلاحا طاسی منطقه ای می گویند. در واقع گلبول های سفید خون او به فولیکول های مو حمله و رشد آن ها را متوقف می کند. تا پایان این دوران استرس زا و گذشت چند هفته، همچنان رشد مو در قسمت های طاس متوقف می ماند.
اگر فرد بعد از گذشت دوران استرس روحی، همچنان موهایش به شکل غیر طبیعی می ریخت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کند.رژیم های غذایی و تغذیه نامناسب نیز در ریزش مو اثرگذار است. علاوه بر استرس، گیاه خواری نیز می تواند در کنار سایر عوامل محیطی و ژنتیکی موجب ریزش مو شود. بنابراین افرادی که رژیم های گیاه خواری دارند و عمده غذای شان میوه و سبزیجات است، باید مراقب باشند مواد غذایی لازم به بدن شان برسد.مصرف برخی دارو ها نیز می تواند رشد مو ها را به تأخیر بیندازد.
تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می کند. پروتئین مهم ترین ماده غذایی است که بر روی مو ها تأثیر می گذارد و مهم ترین منشا پروتئین نیز گوشت و تخم مرغ است. کسانی که از غذاهایی با منشا حیوانی و پروتئینی به میزان نیاز مصرف نمی کنند، بیشتر دچار کمبودهای غذایی می شوند.
خواب هم یکی از راه های درمان ریزش مو است. استراحت برای کاهش استرس مفید است. این مسئله می تواند از ریزش مو ها جلوگیری کند و موجب رشد سریع تر آن ها شود. ۷ تا ۹ ساعت خوابیدن در شبانه روز کافی است.جریان خون مناسب نیز از دیگر عواملی است که به رشد مو کمک می کند. استفاده از یک برس یا ماساژور در محل ریزش موجریان خون را سریع تر می کند.در طول روز دو بار به مدت ۵ دقیقه به محل ریزش مو ضربه های ملایم بزنید. این کار موجب تحریک موضعی پوست و افزایش جریان خون می شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  ریزش مو به دلیل شستشوی زیاد

عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *