ریزش مو چیست و چه عللی دارد

ریزش مو چیست و چه عللی دارد

ریزش مو چیست و چه عللی دارد

ریزش مو چیست و چه عللی دارد

ریزش مو چیست و چه عللی دارد

موها در همه جای بدن به جز کف دست و کف پاها رشد می کنند اما در بسیاری از مناطق بدن به اندازه ای کوچک هستند که تقریبا غیر قابل دیدن هستند. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است که توسط فولیکول های مو که در بیرونی ترین لایه پوست قرار دارند تولید می شود.

همانطور که فولیکول ها سلول های موی جدید تولید می کنند، سلول های قدیمی تر با سرعت 6 اینچ در سال از پوست بیرون فرستاده می شوند. مویی که مشاهده می کنید در واقع یک رشته از سلول های کراتین مرده است.

سر یک فرد بالغ حدود 100 تا 150 هزار تار مو دارد و هر روز 100 رشته از آنها از سر جدا می شوند. لذا پیدا کردن چند تار مو در لابه لای شانه شما چندان جای نگرانی ندارد.

در لحظه تقریبا % از موهای سر فرد در حال رشد هستند. هر فولیکول چرخه زندگی مختص به خود را دارد که می تواند تحت تاثیر عواملی مانند سن، بیماری و سایر عوامل دیگر قرار بگیرد. این چرخه به سه مرحله اصلی تقسیم می شود:

 ریزش مو چیست و چه عللی دارد

آناژن: رشد مو که بین دو تا شش سال طول می کشد.
کاتاژن: گذار از رشد مو که دو تا سه هفته سول می کشد.
تلوژن: فاز استراحت که حدود دو تا سه ماه طول می کشد، بعد از مرحله استراحت، مو ریخته و یک موی جدید جایگزین آن می شود و این چرخه را طی می کند.

با افزایش سن، میزان رشد مو کاهش می یابد.

انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد:

[bt_highlight]ریزش طبیعی مو[/bt_highlight] که در آن با افزایش سن، مو نیز به تدریج نازک تر می شود. تعداد بیشتری از فولیکول ها وارد مرحله استراحت می شوند و تعداد موهای باقی مانده کوتاه تر و کمتر می شوند.
آلوپسی آندروژنیک که یک وضعیت ژنتیکی بوده که می تواند مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد. مردان مبتلا به این وضعیت که به آن طاسی الگوی مردانه گفته می شود از اوایل دهه سوم زندگی با این مشکل مواجه می شوند. معمولا این ریزش از خط جلو سر شروع می شود. زنان مبتلا به این وضعیت که به آن طاسی الگوی زنانه گفته می شود، تا سن 40 سالگی یا حتی بالاتر با مشکل قابل توجهی مواجه نمی شوند. نازک شدن مو اغلب در تمام پوست سر و به ویژه تاج سر رخ می دهد.
آلوپسی اره آتا که اغلب به صورت ناگهانی شروع شده و باعث ایجاد طاسی تکه ای در کودکان و نوجوانان می شود. این وضعیت ممکن است به صورت کامل نیز رخ بدهد و باعث طاسی کامل فرد شود. تقریبا درصد از افراد مبتلا به این نوع از ریزش مو بعد از چند سال دوباره با رشد مو در این ناحیه مواجه شده و بهبود می یابند.
آلوپسی سراسری که در آن تمام موهای بدن از جمله ابروها، مژه ها و موهای ناحیه تناسلی میریزند.
تریکوتیلومانیا که اغلب در کودکان رخ می دهد. این وضعیت یک اختلال روانی بوده که در آن فرد موهای خود را می کشد.
تلوژن افلوویوم که یک وضعیت موقتی بوده و در آن موهای بالای پوست سر به دلیل تغییر در چرخه رشد مو می ریزند.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  ریزش مو در اثر کمبود ویتامین های گروه B

علل ریزش مو چه چیزهایی هستند؟

پزشکان هنوز نمی دانند که چرا برخی از فولیکول ها برای داشتن دوره رشد کوتاه تری نسبت به سایر فولیکول ها برنامه ریزی شده اند. با این حال، عوامل متعددی می تواند ریزش مو را تحت تاثیر قرار دهد:

هورمون ها مانند غیر طبیعی بودن سطح هورمون آندروژن (هورمون های مردانه ای که به طور طبیعی در مردان و زنان تولید می شود)
ژنتیک که ممکن است استعداد فرد در ابتلا به طاسی از والدین به فرزند به ارث برسد.
استرس، بیماری و وضع حمل می توانند باعث ریزش موی موقت شوند. عفونت های قارچی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.
داروها، از جمله داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده های خون، برخی داروهای فشار خون و قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث ریزش موی موقت شوند.
سوختگی، آسیب دیدگی ها و اشعه ایکس نیز می تواند باعث ریزش موی موقت شوند.
بیماری های خود ایمنی ممکن است باعث آلوپسی آره آتا شوند.
لوازم آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها، فر کردن و رنگ کردن نیز می توانند به ضعف و شکنندگی موها کمک کنند. کش ها و کلیپس های محکم، بیگودی ها و اتو های داغ نیز به موها آسیب می رسانند. با این حال این موارد باعث طاسی نمی شوند و در اکثر موارد با عدم تکرار آسیب رساندن به مو و متوقف کردن استفاده از آن محصول یا وسیله خاص، مشکل برطرف می شود. البته آسیب شدید به موی سر می تواند در برخی موارد باعث طاسی تکه ای دائمی شود.
شرایط پزشکی و بیماری ها مانند تیروئید، لوپوس، دیابت، کمبود آهن، اختلالات غذا خوردن و کم خونی نیز می توانند منجر به ریزش مو شوند. البته در این موارد نیز با درمان بیماری، مشکل ریزش مو نیز رفع می شود.

ریزش مو چیست و چه عللی دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *