ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

ریزش مو، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که ذهن بسیاری از زنان را به خود مشغول می کند و در بعضی از موارد هم باعث نگرانی های شدیدی در آنان می شود. با توجه به تاثیر ریزش مو در زندگی زنان و پیامدهای احساسی این اتفاق، از دکتر راویو ردی (متخصص پیوند و ریزش مو در The Private Clinic of Harley Street) خواسته ایم که ما را با مهم ترین نکات درباره ریزش موی زنان آشنا کند.

ژنتیک، نقش مهمی در ریزش موی زنان دارد

زنان می توانند هم از طرف مادر و هم از طرف پدر، ژن هایی را به ارث ببرند که شانس ریزش مو را افزایش می دهند. بنابراین و با وجود این که عوامل مختلفی می توانند در ریزش مو نقش دارا باشند، اما ژنتیک همچنان یکی از مهم ترین [bt_highlight]عوامل موثر در ریزش مو[/bt_highlight] است.

هورمون ها نیز بخشی از مشکل هستند
شکل گیری تغییرات در سطح هورمون ها، یکی از علت های شایع در ریزش مو است. پس اگر زنان دوره یائسگی را گذرانده باشند، نازک شدن موهای شان اصلا غیرعادی نیست. زنانی هم که سطح بالاتری از هورمون تستوسترون در بدن شان دارند، بیشتر از زنان دیگر با شانس ابتلا به الگوی طاسی مردانه مواجه می شوند.
ریزش مو می تواند یکی از نشانه های بیماری های زمینه ای باشد
برخلاف مردان، ریزش مو در زنان عمدتا به علت بیماری های زمینه ای به وجود می آید. پس اگر زنان بتوانند بیماری زمینه ای مورد نظر را درمان کنند، احتمال کاهش ریزش مو یا حتی متوقف کردن این روند را افزایش می دهند. کم کاری تیروئید، کم خونی، اختلالات هورمونی مانند اختلال در استروژن، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا حتی لوپوس، همگی بیماری هایی هستند که می توانند باعث ریزش مو شوند.
شستن منظم موها مفید است
اغلب گفته می شود که شست وشوی منظم برای موها مضر است. با این حال، واقعیت نشان می دهد که برای حفظ پاکیزگی و سلامتی موها، باید آن ها را به طور منظم شست وشو کرد. شواهد علمی هم حاکی از آن هستند که استفاده از شامپوهای فاقد SLS (سدیم لوریل سولفات) می تواند ترفند مناسبی برای پیشگیری از ریزش موها باشد. همچنین، استفاده از نرم کننده نیز می تواند نقش موثری ایفا کند، اما این محصولات باید روی ساقه مو را بپوشانند، نه پوست سر را.
حالت دهی بیش از حد برای موها مضر است
فرسودگی مداوم موها می تواند باعث شکنندگی موها و درنهایت هم ریزش آن ها بشود. اکستنشن ها نیز می توانند موها را ضعیف کنند و مشکل آلوپسی کششی (traction alopecia) را به وجود بیاورند، چون موها را تحت فشار زیادی قرار می دهند. پس اگر قصد دارید که از اکستنشن استفاده کنید، این کار را به طور مکرر انجام ندهید. آزاد بودن موها برای حرکت و رشد، یک اصل مهم در نگهداری آن ها است.
استرس می تواند ریزش مو را بدتر کند
وجود استرس در درازمدت می تواند به شکل گیری تغییرات در سطح هورمون های بدن منجر شود و این وضعیت هم درنهایت می تواند موها را نازک کند. کشیدن بیش از حد موها نیز با استرس مرتبط است و می تواند چرخه معیوبی را برای افراد مبتلا بهریزش مو به وجود بیاورد. بنابراین، تا حد امکان از محیط های استرس زا دور بمانید و اقدامات لازم را برای کنترل استرس جدی بگیرید.
پروتئین، فوق العاده مهم است
موهای همه ما از کراتین ساخته شده است که نوعی پروتئین طبیعی محسوب می شود. پس رژیم غذایی سرشار از منابع پروتئینی سالم به حفظ استحکام و سلامتی موها کمک می کند. شما می توانید با اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه، وضعیت موهای تان را بهتر کنید: تخم مرغ، ماهی و گوشت های قرمز فاقد چربی.
افزایش تراکم موها امکان پذیر است
مکمل های مختلفی مدعی هستند که می توانند از ریزش موها جلوگیری کنند یا این مشکل را کاهش بدهند، اما از نظر علمی مدارک کمی برای تایید اثربخشی این محصولات وجود دارند. با این حال، شاید بتوان گفت که ماینوکسیدیل موضعی، تنها محصول مورد تاییدی است که ایمنی و اثربخشی آن برای کاهش ریزش موها (در بعضی از موارد) به اثبات رسیده است. البته قبل از مصرف هر کدام از این محصولات، باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

ریزش موی زنانه، از ژنتیک تا استرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *