درمان چربی مو و خارش سر

درمان چربی مو و خارش سر

درمان چربی مو و خارش سر

موهای سرکه ای

سرکه می تواند باعث کاهش [bt_highlight]چربی مو [/bt_highlight]شود

اغلب خانم‌هایی که موهای آنها چرب است، تصور می‌کنند که با بهره‌گیری از روش‌های خانگی می‌توانند از شر چربی مو راحت شوند، یکی از این کارها استفاده از سرکه است. حتی برخی از افراد تصور می‌کنند که با دکلره کردن مو می‌توانند چربی را از بین ببرند در حالی‌که این روش‌ها در دراز مدت، تاثیر چندانی ندارد چون غدد چربی به همان حالت قبلی باقی خواهد ماند.

 بهره‌گیری از شیوه‌های اینچنینی در طولانی مدت، به موها آسیب وارد می‌کند.هر چه چرب‌تر، چین و چروک کمتر پوست چرب نه تنها عیب ندارد بلکه مزایای هم برای آن می توان در نظر گرفت. برای‌ مثال، آن دسته از افرادی که پوست چرب دارند با افزایش سن، دچار چین و چروک کمتری روی پوست خواهند شد.علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان در پوست‌های چرب کمتر است، ضمن این‌که این نوع پوست، بعد از انجام لیزر، زودتر ترمیم خواهد شد و جای زخم نیز به‌طور معمول در چنین پوستی باقی نخواهد ماند.

درمان چربی مو و خارش سر

راهی برای رهایی از چربی

افرادی که پوست چرب دارند، برای کنترل چربی پوست خود می‌توانند از صابون‌های مخصوصی که برای این منظور ساخته شده، استفاده کنند. به‌طور کلی شست‌وشوی پوست‌های چرب، در کاهش چربی می‌تواند موثر باشد. اگر میزان چربی بیش از حد باشد و فرد نتواند آن را تحمل کند، پزشک متخصص پوست و مو برای کنترل چربی داروهایی را تجویز می‌کند. داروهایی برای کاهش چربی موها نیز وجود دارند که در صورت لزوم از سوی پزشک تجویز خواهند شد.

مراقبت لازم نیست

پوست‌های چرب به‌دلیل ماهیت‌شان، به مراقبت چندانی نیاز ندارند. آن دسته از افرادی که پوست چرب دارند، به‌طور معمول به استفاده از کرم مرطوب‌کننده نیازی ندارند، البته این مساله به میزان چربی پوست این دسته از افراد نیز بستگی دارد که تشخیص آن به عهده متخصص پوست و مو است. حتی در شرایطی هم که نیاز به استفاده از مرطوب‌کننده باشد، میزان مصرف برای این دسته از افراد، کمتر است.

درمان چربی مو و خارش سر

لایه بردار یادت نره

افراد با هر نوع پوست، می‌توانند از لایه‌بردارها استفاده کنند لایه‌بردارها بیشتر جنبه درمانی دارند و به طور کلی آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند. نحوه استفاده از لایه‌بردار مهم است و این لایه‌بردارها در صورتی می‌توانند مفید باشند که افراد به درستی از آنها استفاده کنند.

چربی‌ها را بشوییم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لیف زدن به صورت محکم در حمام، می‌تواند چربی پوست را در طولانی مدت کاهش بدهد ولی این باور نادرست است چون انجام چنین کاری تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند موثر باشد و در بسیاری از افراد بعد از گذشت حدود 2 ساعت، پوست به حالت قبلی، باز خواهد گشت.

چربی موی سر موجب ریزش مو می شودچربی موی سر یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کرده باشد. افرادی با الگوی طاسی بیشتر در معرض ریسک پیشرفت مشکل چربی پوست سر هستند. هرچند این مشکل، دلیل اصلی ریزش مو نیست، اما می تواند سبب بسته شدن فولیکول های مو و ایجاد سبوم (صمغ یا چربی های تجمع یافته) بر روی سر شده و ریزش مو را افزایش دهد

درمان چربی مو و خارش سر

چربی مو سر چیست

صمغ ماده ای طبیعی است که از غدد چربی ترشح می شود.

 این غدد در تمام بدن به جز کف دست ها و کف پا مشاهده شده و به صورت منظم به تولید چربی مشغول هستند. فعالیت بیش از حد غدد چربی در یک فرد می تواند مشکل آفرین باشد. این امر می تواند سبب بروز آکنه در بدن و خط رویش مو و چربی پوست سر شود. البته به غیر این مشکل به غیر از اینکه زیبایی را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند سبب بروز برخی بیماری ها در مو و پوست سر فرد شده و سلامتی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

چه چیزی سبب ایجاد چربی موی سر می شود؟

علت اصلی چربی پوست سر، فعالیت بیش از حد غدد چربی موجود در پوست سر است که این امر می تواند به دلایل مختلفی باشد.

اختلالات هورمونی

حالات مختلفی وجود دارد که می تواند سبب ترشح بیش از حد چربی در سر شود. یکی از رایج ترین علل آن در افراد مبتلا به طاسی، آلوپسی آندروژنیک است. به صورتی که اختلال هورمون هایی که موجب ایجاد چنین وضعیتی شده اند نقش مهمی را در اندازه و میزان ترشح غدد چربی ایفا می کنند. چگونه اختلال هورمونی موجب چربی پوست سر می شود؟

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  رویش موهای خود را تقویت کنید

درمان چربی مو و خارش سر

هورمون DHT به عنوان محصول فرعی تستسترون و ردوکتاز 

 آلفا عامل مهمی در افراد مبتلا به طاسی آندروژنیک است. در حالیکه این افراد با الگوی طاسی مردانه سطح بالایی از DHT در بدن خود ندارند، گیرنده های آندروژن در پوست سر بسیار به وجود این هورمون حساس هستند. چنین پدیده ای می تواند منجر به ریزش مو به صورت غیر قابل بازگشت یا با درمان های بسیار مشکل شود. از سوی دیگر، همچنان که فولیکولها کوچکتر می شوند، اندازه غدد چربی بزرگتر می شود.

 این بدین معنی است که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می شود. به علاوه، مشاهده شده است که طاسی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر اثر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز مشخص نیست. به علاوه، رشد هورمون DHT نیز متوقف شده و باعث ریزش مو می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند.

درمان چربی مو و خارش سر

بهداشت نامناسب

بسیاری از مشکلات چربی پوست سر، توسط یک راه حل ساده که همان تغییر عادات مراقبت از مو و بهداشت مو می باشد، بر طرف می شوند. همان طور که شستشوی کم موهای سر می تواند باعث تشکیل چربی بر روی پوست سر شود شستشوی زیاد نیز می تواند مشکل آفرین باشد. زیرا پوست خشک سعی می کند با جایگزین کردن چربی طبیعی از پوست سر و تارهای مو محافظت نموده و موجب ترشح بیش از حد چربی می شود. استفاده از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی می تواند این روند را متوقف نماید.

آیا چربی موی سر باعث ریزش مو می شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد، دلایل مختلفی برای افرادی که با چربی پوست سر مواجه هستند وجود دارد. پس با این ذهنیت، می توان گفت که چربی پوست سر خود به تنها سبب ریزش مو نمی شود. هرچند، قطعاً شرایط اساسی و احتمالاً چربی پوست سر می تواند نشانه مشکلات بزرگتری باشند.

درمان چربی مو و خارش سر

چرا پوست سر چرب باعث ریزش موی بیشتری میشود؟

متخصصان میگویند علت اصلی موی چرب ترشح چربی بعد از سن بلوغ است و ۸۰درصد از افراد دارای موی چرب هستند و افرادی که پوست چرب دارند بهتر است در شست و شوی صورت بیشتر دقت کنند. اکثر آدم‌ها به دلیل تغییر هورمونی بعد از سن بلوغ غدد چربی پوست سرشان بزرگتر میشود و قطعا ترشح چربی نیز افزایش می‌یابد و باید گفت ۸۰ درصد افراد پوست و موی چرب دارند.

راه های درمان چربی موی سر

به غیر از استفاده شامپوهای مخصوص موهای چرب و شست و شوی بیشتر و مداوم، راه های دیگری برای درمان موی چرب تاکنون پیدا نشده است ولی نباید فراموش کرد که موی چرب ربطی به ریزش مو ندارد و اینکه بعضی از اشخاص فکر میکنند چون موی چربی دارند دچار ریزش مو شده اند این فکر غلط است.آلودگی یکی از سریع ترین راه ها برای چزب شدن مو هاست به همین علت تمیز نگه داشتن مو های چرب سخت است.

موهای چربتان را مرتب شامپو کنید

موهایتان را مرتب شامپو کنید واگر پوست چربی دارید نگران شامپو کردن آنها نباشید تقریبا روزی یک بار آنها را شامپو کنید. یادتان باشد که از شامپو صحیح استفاده کنید افرادی که موهای چرب دارند معمولا نیاز به شامپویی با قدرت حل کنندگی بالا دارند تا بتواند چربی ها تا قسمتی پاک کند.

درمان چربی مو و خارش سر

مویتان را خیلی شانه نکنید

سعی کنید مو هایتان را خیلی شانه نکنید هر بار که مو را شانه میکنید چربی را از روی پوست سرتان برمیداریدو بروی مویتان میاورید.

نرم کننده به موهای چرب نزنید:

نرم کننده را فراموش کنید نرم کننده ها یک روکش چرب روی موهایتان ایجاد میکنند چیزی که اصلا موی چرب نیاز ندارد اگر مویتان خشک است فقط کمی نرم کننده بهش بزنید.

تاثیرسرکه یا آبلمیو:

یکی دیگر از راه های کاهش چربی مو این است که بعد از شامپو کردن موها آن ها را با سرکه یا آبلیمو آب بکشید.

نکته: گاهی ممکن است در بعضی افراد موجب خارش پوست بدن شود در چنین حالتی سریعا موی سر خود را بشویید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *